Vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #31
    Ursprungligen postat av tege
    Jaså ska det vara 30% nu helt plötsligt var det inte 20% du sa tidigare
    Givetvis är det så att dom stora vattenbytena gynnar mitt akvarium, annars skulle jag inte göra det,tror du jag är dum eller?
    Nej, men det vore trevligt om du slutade göra dig lustig på annans bekostnad och diskuterade ämnet istället.

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #32
      Ursprungligen postat av Malawe
      Kallt vatten binder inte lika mycket gifter eller bakterier som varmt vatten kan göra. Kallt vatten håller också högre syrehalt.
      Det senare är en nackdel, inte en fördel! En hel del fiskar kan faktiskt dö av gasblåsesjuka vilket sker när kallt vatten med högt kvävgasinnehåll gör att kvävgas bildas i fisken t ex ögon. Att man närmar sig risken att detta kan ske ser man om det blir mycket luftbubblor på rutor och fisk efter byte = inte bra (men inte direkt farligt).
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #33
        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Är inte det en skröna
        Det är en "klassiker" när det gäller spädbarnsdiare har jag läst (vilket förstås kan vara en skröna, men om jag inte minns fel hade det lyckats komma in i min universitetslitteratur).
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #34
          Helt klart är väl ändå att mer metaller och avlagringar finns i tempererat vatten det är visat i masser av mätningar. Bara att logga in på närmaste vattenverk och fråga.

          Frågan är väl ifall den ökningen av metaller och annat bös är så stor att den har någon faktisk påverkan på fisken?

          Jag byter 30% och vill ligga på 28-29 grader i karet och jag har karet i ett rum som nu ligger på 13 grader och då är det svårt att få upp temperaturen till 29 på en vecka med det bytet om jag fyller på med 4 gradigt vatten därför fyller jag med 20 gradigt. Jag har rostfri vvb och 2 meter kopparrör sedan plastslang till karet via termostat. Jag tycker det verkar funka bra men jag ska dra ned temperaturen lite på påfyllnadsvattnet för att minkla risken för dåligt vatten.


          Man bör också tänka på att vvb dödar alla bakterier så där är det bakteriefritt vill jag hävda. En annan aspekt med att byta mycket vatten är att man får i mycket klor/kloramin som har till uppgift att döda bakterier och om man inte använder vattenberedningsmedel i kombination med stort byte dödar man sannolikt en hel del filterbakterier vilket borde vara dåligt. Även med beredningsmedel så antar jag att det tar några timmar för att verka och kloramin är väldigt snabbt och effektivt på att döda bakterier bra som dåliga därmed färre filterbakterier.

          Lite mixat inlägg kanske men what the heck...
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • endymion

            #35
            Jag tror vattenberedningsmedlet verkar tämligen snabbt, detta eftersom äppelsnäckor kan dö om man inte har vattenberedningsmedlet i akvariet innan man fyller på med nytt vatten. Fyller man i det efter riskerar man döda snäckor.

            Kommentar

            • tege
              Användare
              • februari 2005
              • 2753

              #36
              Ursprungligen postat av DRE
              Man bör också tänka på att vvb dödar alla bakterier så där är det bakteriefritt vill jag hävda. En annan aspekt med att byta mycket vatten är att man får i mycket klor/kloramin som har till uppgift att döda bakterier och om man inte använder vattenberedningsmedel i kombination med stort byte dödar man sannolikt en hel del filterbakterier vilket borde vara dåligt. Även med beredningsmedel så antar jag att det tar några timmar för att verka och kloramin är väldigt snabbt och effektivt på att döda bakterier bra som dåliga därmed färre filterbakterier.

              Lite mixat inlägg kanske men what the heck...
              Hur många har egentligen klor i sitt dricksvatten Jag trodde det bara gällde småland och typ västkusten. Det borde inte vara något problem i stockholmsområdet?
              https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

              Kommentar

              • DaRe
                NCS Medlem
                • september 2009
                • 22831

                #37
                Alla kommuner tillsätter klor mer eller mindre dessutom har kloramin blivit mycket vanligare, jaghar från norrvatten och de har kloramin.
                Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                ///David
                Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                Kommentar

                • tege
                  Användare
                  • februari 2005
                  • 2753

                  #38
                  Ursprungligen postat av DRE
                  Alla kommuner tillsätter klor mer eller mindre dessutom har kloramin blivit mycket vanligare, jaghar från norrvatten och de har kloramin.
                  Mitt vattenverk gör det inte, vad menas med mer eller mindre, antingen gör man det eller inte?

                  Men som sagt kanske just därför inte jag har några bekymmer med stora vattenbyten, eller konstiga gifter från varmvattenberedare som många andra verkar ha.

                  Hur vet du att alla vattenverk tillsätter klor?
                  https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

                  Kommentar

                  • DaRe
                    NCS Medlem
                    • september 2009
                    • 22831

                    #39
                    Jag menade nog alla, mer eller mindre, kommuner. dvs inte riktigt alla kommuner
                    Jag vet att det finns flertalet kommuner utan klor/kloramin, så det var lite hastigt skrivet...

                    Vilken kommun bor du i som är lyckligt lottad?
                    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                    ///David
                    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                    Kommentar

                    • kaj.p
                      Användare
                      • april 2002
                      • 2294

                      #40
                      Det finns de kommun som tänker framtid o ekomomi o går över till Ozonrening.
                      Diskussällskapet
                      www.diskusforum.se

                      Kommentar

                      • DaRe
                        NCS Medlem
                        • september 2009
                        • 22831

                        #41
                        Man får väl hålla tummarna att den ideen sprider sig!!
                        Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                        ///David
                        Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                        Kommentar

                        • kaj.p
                          Användare
                          • april 2002
                          • 2294

                          #42
                          Ursprungligen postat av DRE
                          Man får väl hålla tummarna att den ideen sprider sig!!
                          Ja eller så köper men ett eget ozonfilter.
                          Diskussällskapet
                          www.diskusforum.se

                          Kommentar

                          • Marcus Karlsten
                            Användare
                            • januari 2013
                            • 318

                            #43
                            Stämmer det att man kan driva ut kloret genom att strila vattnet genom
                            ett munstycke en bit ovan för ytan?
                            I så fall gäller det även kloraminet?
                            www.marcuskarlsten.se
                            -www.mobelspecialen.se-

                            Kommentar

                            • endymion

                              #44
                              Ursprungligen postat av Marcus Karlsten
                              Stämmer det att man kan driva ut kloret genom att strila vattnet genom
                              ett munstycke en bit ovan för ytan?
                              I så fall gäller det även kloraminet?
                              Det gäller inte kloramin

                              Kommentar

                              • Håkan Olsén
                                NCS Medlem
                                • augusti 2009
                                • 90

                                #45
                                Kopparrör är ett otyg då de avger kopparjoner som är mycket giftiga för fisk och kräftdjur. Jag gjorde en analys av kopparhalten vid första tappningen på morgonen i mitt hus. Det var flera mg per liter! Dödlig dos ligger nog på 50-100 ug per liter, det beror fiskart, hur hårt vattnet är (negativa joner komplexbinder kopparjoner), i mjukt vatten är metallen mera giftig, och hur stort organiskt innehåll vattnet har (binder kopparjoner). Efter 5 min spolning hade halten sjunkit till ungefär 10 ug per liter och den halten var det även efter 10 min spolning. Vid 10 ug per liter har kopparjoner fortfarande effekt på fisken, t.ex. fiskens luktsinne är påverkat. Den höga dos koppar som kom i början av spolningen skulle även ha givit spädbarn problem med magen om det skulle användas till välling. Analyserna gjordes på kallvatten.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...