Klyven om inredningen inför mina troffars inflytt..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ciklidus
    Användare
    • januari 2010
    • 176

    #16
    Ursprungligen postat av endymion
    Nej jag tror faktiskt inte friskt vatten är särskilt viktigt efter att ha sett kraftigt misskötta troffegrupper som fått mat men inte vattenbyte mer än typ varannan månad. Dessa lekte dessutom regelbundet. Hög syrehalt är därimot viktigt. De flesta andra Tangayikaciklider är mer känsliga mot nitrit och nitrat till och med många Malawiciklider är mer känsliga.

    För lite mat och för hög temperatur tror jag oftare är boven i dramat.
    jag har läst att New Life Spectrum-pellets ska vara riktigt bra, måste ta ett snack med affären som jag ska köpa mina troffar ifrån om dom säljer det och vad han rekommenderar att jag matar dom med...
    vattenbyten kommer jag att göra, men jag hoppas att dom börjar äta utan problem....

    läst om en del problem i inledningsfasen tills man får igång dem...läst att man kanske borde mörklägga första dygnet eller två för att minska stress osv...någon som kan säga hur jag ska presentera dem för mitt akvarium? med eller utan mörkläggning?
    Tropheus VF kasakalawe

    Kommentar

    • Johan F
      Användare
      • mars 2006
      • 2439

      #17
      Ursprungligen postat av endymion
      Nej jag tror faktiskt inte friskt vatten är särskilt viktigt efter att ha sett kraftigt misskötta troffegrupper som fått mat men inte vattenbyte mer än typ varannan månad. Dessa lekte dessutom regelbundet. Hög syrehalt är därimot viktigt. De flesta andra Tangayikaciklider är mer känsliga mot nitrit och nitrat till och med många Malawiciklider är mer känsliga.

      För lite mat och för hög temperatur tror jag oftare är boven i dramat.
      Menar du att vi byter alldels för ofta/mycket vatten på våra troffekar?
      3000 liter med Tropheus
      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
      Tropheus sp. black Ikola
      Tropheus sp. black Caramba
      Tropheus red bishop Caramba
      Tropheus Moorii Kambwimba
      Tropheus Moorii Kapampa
      Tropheus Duboisi Maswa

      Kommentar

      • Stephan E
        Användare
        • februari 2005
        • 307

        #18
        Ursprungligen postat av doohan
        att skriva att min fråga var ställd till endymion

        Han har stor erfarenhet, större än min, och han har säkert mer rätt än vad jag har. Vad jag funderade på var om det finns ett revir vid varje kortsida, blir det då inte så att dom hannarna kommer att trycka ihop resten av gruppen i mitten av akvariet? Jag hade väll den tanken att om man har ett revir i mitten så får den hannen som håller det svårt att hålla stången o jaga med ryggen fri så att säga. Alla fiskar kommer då att simma förbi och över hans revir. Men nu är det bara en av alla mina teorier Är det bättre med två stenar, en i varje ände så kör jag också så i mitt rio 240 där det skall gå 20st troffar.
        Enligt min mening så spelar det ingen roll om du har en stenhög i mitten. Fungerar gruppen så löser det sig automatiskt men annars så får du nog strippa burken från all sten. Har haft grupper i burkar med en stenhög i varje hörn och det har bara inneburit att 2 dominanta hanar har jagat resterande troffar som tokar. Köper du ungdjur så bör du kunna fixa detta då de "växer ihop" under uppväxten. VF kan vara mycket besvärligare om man har otur.
        Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

        Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

        Kommentar

        • doohan
          NCS Medlem
          • augusti 2004
          • 1607

          #19
          Ja

          jag köper dem som små, så dom kommer att växa upp tillsammans. Intressant då jag har hört att det där med fördelning inte heller är av så stor betydelse som många tror. En som odlade troffar hade typ några hannar och runt 20 honor. Hannen lekte ändå bara samma 5-6 honor varje gång trots stor tillgång på honor. Han menade att finns det tillräckligt med honor i en fungerande grupp så är fördelningen inte lika viktig.

          har bra filtrering, o byter vatten 1 gång i veckan. Bra mat inbillar jag mig att jag ger dem också.

          En annan fundering! Om jag senare flyttar över gruppen till ett större akvarium, kan dom börja krångla då, eller men tycker ju att dom borde känna igen varandra Skall flytta om knappt 1år är det tänkt o då blir det troligen till ett större akvarium för dessa samtidigt.

          Kommentar

          • endymion

            #20
            Ursprungligen postat av Johan F
            Menar du att vi byter alldels för ofta/mycket vatten på våra troffekar?
            Jag tror att många gör det men samtidigt går det inte bara ändra något tvärt. Alltså byter man 2 ggr i veckan kan man inte helt plötsligt bara börja byta varanann vecka för då kommer det komma oönskade effekter. Ska man ändra något måste man göra det successivt. Själv byter jag en gång i veckan ca 20 % i troffekaren eftersom jag klarar att hålla vattnet bra och samtidigt kan jag ha lite flexibilitet vilken dag jag byter.

            Kommentar

            • uppsalajocke
              Användare
              • augusti 2009
              • 12

              #21
              inredning hoss troffar

              Ursprungligen postat av ciklidus
              ...måste bara fråga om när du skriver "en sten i varje ende"....menar du i
              ordagrant 1 sten eller kan man ha en liten hög av stenar? spelar det någon roll?

              ...bättre med en fråga för mycket än döda troffar
              ja kör me 2 stora faxekalkstenar lutade mot varann i mitten oftast i mitten ,den dominanta hannen tar revir å dom andra e runt i burken ,de funkar för mej .hoss brichardin e de bara 1 sten i varje hörn minska agressionen hoss dom ,mvh jocke

              Kommentar

              • Göran Å
                Användare
                • december 2005
                • 1295

                #22
                Ursprungligen postat av ciklidus
                jag har läst att New Life Spectrum-pellets ska vara riktigt bra, måste ta ett snack med affären som jag ska köpa mina troffar ifrån om dom säljer det och vad han rekommenderar att jag matar dom med...
                vattenbyten kommer jag att göra, men jag hoppas att dom börjar äta utan problem....

                läst om en del problem i inledningsfasen tills man får igång dem...läst att man kanske borde mörklägga första dygnet eller två för att minska stress osv...någon som kan säga hur jag ska presentera dem för mitt akvarium? med eller utan mörkläggning?
                Välkommen till forumet och till troffevärlden

                Jag tycker du har börjat helt rätt genom att läsa på innan du skaffar dina troffar. Om man använder sunt förnuft så brukar det gå bra.

                Själv hade jag gjort följande:
                Släpp dina små fiskar i ett mycket sparsamt inrett kar inledningsvis. För att du lättare ska kunna observera dem så att allt funkar.
                Mörkläggning inledningsvis ettpar dagar för att minska stressen av flytten.
                Mata mycket försiktigt efter att du avslutat mörkläggningen för att få igång magarna (gärna med samma mat som de fått tidgare).
                Inredningen kan du ändra längre fram när de blivit inkörda hos dig. Du har fått flera bra förslag tidigare iform av några stora stenar.
                Om du ska byta mat så var mycket försiktig vid övergången (ta tid på dig).
                Om du inte kan hitta NLS fodret i dina vanliga butiker så finns de att beställa via nätet hos http://www.ojzoo.se/epages/ojzoo_se.sf

                Lycka till.


                Mvh Göran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

                Kommentar

                • ciklidus
                  Användare
                  • januari 2010
                  • 176

                  #23
                  Ursprungligen postat av Göran Å
                  Välkommen till forumet och till troffevärlden

                  Jag tycker du har börjat helt rätt genom att läsa på innan du skaffar dina troffar. Om man använder sunt förnuft så brukar det gå bra.

                  Själv hade jag gjort följande:
                  Släpp dina små fiskar i ett mycket sparsamt inrett kar inledningsvis. För att du lättare ska kunna observera dem så att allt funkar.
                  Mörkläggning inledningsvis ettpar dagar för att minska stressen av flytten.
                  Mata mycket försiktigt efter att du avslutat mörkläggningen för att få igång magarna (gärna med samma mat som de fått tidgare).
                  Inredningen kan du ändra längre fram när de blivit inkörda hos dig. Du har fått flera bra förslag tidigare iform av några stora stenar.
                  Om du ska byta mat så var mycket försiktig vid övergången (ta tid på dig).
                  Om du inte kan hitta NLS fodret i dina vanliga butiker så finns de att beställa via nätet hos http://www.ojzoo.se/epages/ojzoo_se.sf

                  Lycka till.


                  Mvh Göran
                  Tack så mycket Göran
                  Mvh Igor
                  Tropheus VF kasakalawe

                  Kommentar

                  • ciklidus
                    Användare
                    • januari 2010
                    • 176

                    #24
                    Ursprungligen postat av ciklidus
                    Tack så mycket Göran
                    Mvh Igor
                    undrar en sak....om man nu har en sparsam inredning, blir det lugnare för fiskarna, speciellt honorna? blir de mindre jagade av hanen?.....för jag har läst att man ska ha många gömställen där fiskar kan dra sig tillbaka ibland...just stressade honor som jagas utav hanen....

                    Men de momentet kanske försvinner om man bara har ett revir i akvariet?

                    tycker bara att det är lurigt, då många troffägare här skriver att man ska ha sparsam inredning men litteraturfakta säger motsatsen.....
                    Tropheus VF kasakalawe

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • mars 2006
                      • 2439

                      #25
                      Ursprungligen postat av ciklidus
                      undrar en sak....om man nu har en sparsam inredning, blir det lugnare för fiskarna, speciellt honorna? blir de mindre jagade av hanen?.....för jag har läst att man ska ha många gömställen där fiskar kan dra sig tillbaka ibland...just stressade honor som jagas utav hanen....

                      Men de momentet kanske försvinner om man bara har ett revir i akvariet?

                      tycker bara att det är lurigt, då många troffägare här skriver att man ska ha sparsam inredning men litteraturfakta säger motsatsen.....
                      Jag håller med om att det hela är lurigt, man vet inte vem eller vad man skall tro på.
                      Generellt så kan man säga att mindre inredning gör att det inte slåss så mycket, det finns inga revir att slåss om och med mer inredning fler slagsmål.
                      Men vad händer om det inte finns några grottor att gömma sig alls i (alla revir upptagna) och man behöver vila sig lite det är då det kluriga börjar........
                      Om man istället öser i sten bygger upp ex. hela bakrutan med sten stapplande på varandra så skapas möjlighet för alla att hitta något eget. Nackdelen med detta är om man behöver fånga någon samtidigt som det efter ett tag kan samlas väldigt mycket smuts bland all sten.

                      När jag började med troffar så lyssnade jag på många personer och läste på en del forum och alla har olika förslag och erfarenheter. Man fick förvisso en bra bild, blanda detta med vad du själv tror är bäst och gå på den linjen, det var vad jag gjorde.


                      Hälsningar

                      /Johan
                      Senast redigerad av Johan F; 05 januari 2010, 14:10.
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • Göran Å
                        Användare
                        • december 2005
                        • 1295

                        #26
                        Ursprungligen postat av ciklidus
                        undrar en sak....om man nu har en sparsam inredning, blir det lugnare för fiskarna, speciellt honorna? blir de mindre jagade av hanen?.....för jag har läst att man ska ha många gömställen där fiskar kan dra sig tillbaka ibland...just stressade honor som jagas utav hanen....

                        Men de momentet kanske försvinner om man bara har ett revir i akvariet?

                        tycker bara att det är lurigt, då många troffägare här skriver att man ska ha sparsam inredning men litteraturfakta säger motsatsen.....
                        När jag menar att du ska vara sparsam med inredningen så är det framförallt inledningsvis så att du lättare skunna studera din nya fiskar, ifall de skulle må dåligt.

                        När de har kommit tillrätta i sin nya miljö och vuxit till sig kan du prova med att ställa i några större stenar.

                        En fördel att inte ha för mycket sten är också att det inte samlas så mycket smuts i karet (under stenarna) som du inte kan slamsuga bort.


                        Om du kikar på denna länken http://www.ciklid.org/forum/album.ph...7&pictureid=23 , så kan du se hur mitt kar ser ut för tillfället. 600L (200x60x50), de tre stora stenarna är ca 30-40 cm höga.

                        Växterna har jag inte kvar eftersom de samlade väldigt mycket smuts omkring sig.

                        Kommer framöver att göra om stenarna något (ta bort lite små sten samt byta till finare sand). Samt lägga i lite sandlevande fisk.

                        I detta karet är det ca 40st Vf+F1 stora troffar ((8-14cm). Det finns 4 revir.




                        Mvh Göran
                        http://www.skovdeaf.se/
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                        http://www.skovdefagelklubb.se/

                        Kommentar

                        • ciklidus
                          Användare
                          • januari 2010
                          • 176

                          #27
                          Ursprungligen postat av Göran Å
                          När jag menar att du ska vara sparsam med inredningen så är det framförallt inledningsvis så att du lättare skunna studera din nya fiskar, ifall de skulle må dåligt.

                          När de har kommit tillrätta i sin nya miljö och vuxit till sig kan du prova med att ställa i några större stenar.

                          En fördel att inte ha för mycket sten är också att det inte samlas så mycket smuts i karet (under stenarna) som du inte kan slamsuga bort.


                          Om du kikar på denna länken http://www.ciklid.org/forum/album.ph...7&pictureid=23 , så kan du se hur mitt kar ser ut för tillfället. 600L (200x60x50), de tre stora stenarna är ca 30-40 cm höga.

                          Växterna har jag inte kvar eftersom de samlade väldigt mycket smuts omkring sig.

                          Kommer framöver att göra om stenarna något (ta bort lite små sten samt byta till finare sand). Samt lägga i lite sandlevande fisk.

                          I detta karet är det ca 40st Vf+F1 stora troffar ((8-14cm). Det finns 4 revir.




                          Mvh Göran
                          Hej Göran, snyggt kar
                          Nu känner jag igen dig och ditt kar, läste din artikel i ciklidbladet från 2008, fick det av Kent, Ciklidhobby. Det är från honom som jag beställt mina red rainbow kapere. Tycker ditt akvarium är jättefint, hoppas inom snar framtid att jag kan införskaffa mig ett större kar än mitt 240 liters rio. Ser detta som en inlärningsperiod och försöker verkligen ta till mig alla råd.
                          Ska prata mer med Kent, han har också en del råd och erfarenhet.
                          Senast redigerad av ciklidus; 06 januari 2010, 01:24.
                          Tropheus VF kasakalawe

                          Kommentar

                          Arbetssätt...