Vargjakt!

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • februari 2005
    • 2753

    #46
    I den här tråden gäller det att ha tungan rätt i mun, den som tycker fel slår vi ihjäl. Det är äkta mångfald enligt svensk praxis, jag vet bäst.....
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • zenon
      Användare
      • september 2009
      • 168

      #47
      Ursprungligen postat av tege
      I den här tråden gäller det att ha tungan rätt i mun, den som tycker fel slår vi ihjäl. Det är äkta mångfald enligt svensk praxis, jag vet bäst.....

      Är man dessutom varg så...

      Kommentar

      • Laban
        NCS Medlem
        • januari 2013
        • 196

        #48
        Innan 1994 brydde jag mig inte om skarven. Efter årets skitfiske vill jag inte se en nedskiten ö igen. Tänk vad snabbt man kan ändra sig...
        Cheers,
        Laban

        "We Fear No Foe" MFC

        Kommentar

        • HåkanM
          NCS Medlem
          • november 2005
          • 1294

          #49
          Ursprungligen postat av Zaphi
          Läste du hela texten? Det står även det var tydligt att varg var vanlig i hela landet enligt Sveriges gamla landskapslagar och att de fanns omnämnda i Magnus Erikssons lag från 1347 och att Karl XI såg varg 1689. "...1966 blev vargen fridlyst. Vid den tidpunkten fanns det högst ett tiotal vargar kvar. På grund av olaga jakt fanns det 1980 endast en varg kvar."

          BRA JOBBAT MÄNNISKAN!

          Eller menar du att det saknar betydelse att det en gång fanns vild varg i Sverige och att den blev utrotad? Du menar alltså att eftersom den en gång var utrotad har den ingen rätt att bli inplanterad eller vandra hit själv?

          Sedan spelar det väl visst roll om vargen är inplanterad eller vandrade hit själv? Djur rör naturligtvis på sig på grund av många olika orsaker, de känner inte till nationsgränser. Det är exempelvis Astatotilapia callipteras rörelser ut i Malawisjön som är grunden till ALLA arter av Malawiciklider. Anser du att dessa är inplanterade och bör utrotas?
          Tja vi har ju utrotat många sjukdomar, pest,kolera,tyfus, mul och klövsjuka etc skall vi återinplantera dessa för att öka på den biologiska mångfalden och för att de en gång fanns här ? Svart råtta var/är utrotad , skall vi återinföra denna??.
          Jag hävdar fortfarande att det egentligen inte spelar så stor roll om ett djur är inplanterat eller invandrat, tex mårdhunden är nu etablerad i Norrbotten på naturlig väg. Det är väl lika illa som om den var inplanterad.
          Varg och människa har aldrig gått bra ihop, detta är ju anledningen till att den en gång blev utrotad. Även jag vill gärna ha en liten stam varg men på en plats där umgänget med människor går att hantera ( läs inga tamdjur finns).
          Vidare bör staten ta kostnaden för ev skador vargen orsakar. Idag fungerar inte rovdjurspolitiken så att glesbygdsborna vill ha varg och har därför misslyckats. Även glesbydsmänniskan är väl en del av den biologiska mångfalden och har rätt till ett värdigt liv ( läs slippa få sin hund vargdödad)

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #50
            Ursprungligen postat av Lundensis
            Då kanske ni kan klara er utan landsbygdsstöden också?
            Du menar den promille av de miljarder vi skickar till statskassan ( skog,malm,vattenkraft) som kommer tillbaka ?.

            Kommentar

            • Zaphi
              NCS Medlem
              • juli 2002
              • 5395

              #51
              Varg och människa har aldrig gått bra ihop? Jösses!

              Den här tråden är nog det underligaste jag läst nån gång på forumet, och jag har varit med ett tag. Jag undrar varför du (HåkanM) tror dig ha sådan makt att du kan bestämma vilka djur som skall få leva och vilka som skall utrotas?

              Å andra sidan är det inget konstigt att människan utrotar djur, det har vi gjort i alla tider, men man hade ju hoppats att vi på något sätt utvecklas till att värdesätta det vi har. Tyvärr har jag förstått för länge sedan att det finns för mycket underliga åsikter, egenintressen och egoism i världen för att mänskligheten överhuvudtaget skall överleva.

              Så detta kommer nog lösa sig tillslut ändå och då är arten Canis lupus borta (och bortglömd) för länge sedan...
              Senast redigerad av Zaphi; 04 januari 2010, 14:49.
              www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

              Kommentar

              • HåkanM
                NCS Medlem
                • november 2005
                • 1294

                #52
                Ursprungligen postat av Zaphi
                Den här tråden är nog det underligaste jag läst nån gång på forumet, och jag har varit med ett tag. Jag undrar varför du (HåkanM) tror dig ha sådan makt att du kan bestämma vilka djur som skall få leva och vilka som skall utrotas?

                Å andra sidan är det inget konstigt att människan utrotar djur, det har vi gjort i alla tider, men man hade ju hoppats att vi på något sätt utvecklas till att värdesätta det vi har. Tyvärr har jag förstått för länge sedan att det finns för mycket underliga åsikter, egenintressen och egoism i världen för att mänskligheten överhuvudtaget skall överleva.

                Så detta kommer nog lösa sig tillslut ändå och då är arten Canis lupus borta (och bortglömd) för länge sedan...
                Men snälla Zaphi, jag har aldrig påstått att något djur "skall" utrotas, det jag ifrågasätter är det värde ett gäng inavlade ryska vargar har och var vargarna i Sverige bör finnas och hur det skall bestämmas.
                Är du emot regionalt sjävstyre ?, Vad är skillnaden mellan en naturligt invandrad rysk varg och en inplanterad (genetiskt) ??

                Jag tycker detta är en kul tråd, efter flera dagar då jag kastat mig över fet julmat som en öh hungrig varg så behövdes det en tråd där man kan gnabbas lite och så dök denna tråd upp som ett färskt vargspår i nysnön....
                Vargfrågan är klassisk, norr mot söder, stad mot landsbygd, vi lär knappast lösa denna i detta forum men man får i alla fall munhuggas lite som.....

                Kommentar

                • Zaphi
                  NCS Medlem
                  • juli 2002
                  • 5395

                  #53
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Vargfrågan är klassisk, norr mot söder, stad mot landsbygd, vi lär knappast lösa denna i detta forum men man får i alla fall munhuggas lite som.....
                  Jag har löst frågan för länge sedan, frågan är när alla andra skall lösa den...
                  www.viktorsundberg.se | www.naturfotokurser.se

                  Kommentar

                  • specmats
                    Användare
                    • december 2004
                    • 3060

                    #54
                    ( här i norrbotten hatr vi en lång tradition att bestämma själva i alla frågor oavsett vad 08-orna och övriga sörlänningar säger)
                    Va bra så kanske vi slipper skicka bidrag för er överlevnad
                    Tropheus Duboisi halembe, so
                    Melanochromis Auratus, vf
                    Synodontis Petricola, odlade

                    Akvarie-setup (Salt)

                    Kommentar

                    • HenrikV
                      Användare
                      • februari 2007
                      • 697

                      #55
                      Ursprungligen postat av specmats
                      ( här i norrbotten hatr vi en lång tradition att bestämma själva i alla frågor oavsett vad 08-orna och övriga sörlänningar säger)
                      Va bra så kanske vi slipper skicka bidrag för er överlevnad
                      Läs inlägg #50 i denna tråd. vi pratar om Norrbotten inte Norrland...

                      Kommentar

                      • specmats
                        Användare
                        • december 2004
                        • 3060

                        #56
                        Ursprungligen postat av HenrikV
                        Läs inlägg #50 i denna tråd. vi pratar om Norrbotten inte Norrland...
                        ungefär lika relevant som att varg inte finns i norrbotten..
                        Tropheus Duboisi halembe, so
                        Melanochromis Auratus, vf
                        Synodontis Petricola, odlade

                        Akvarie-setup (Salt)

                        Kommentar

                        • mantis777
                          Användare
                          • oktober 2008
                          • 204

                          #57
                          Med risk för att provocera...Men det finns ett ordspråk som heter "Man ska inte kasta sten i glashus.." Hur många är det inte på det här forumet som fiskat upp en gädda och slängt den i skogen för att ädelfisken som finns i sjön ska överleva. Är en gädda mindre värd än en varg bara för att den inte har päls och springer på ben? Jag är absolut ingen varghatare utan ser mer än gärna varg i vår natur men jag har stor förståelse för de som bor i områden med varg. Förmodligen är även vargpopulationen kontra uttag (för rådande förhållanden) för landmassan Sverige seriöst uträknat (hoppas jag) oavsett hur många jägare som jagar vargen. Vi skjuter ca 50 000 st vildsvin om året vilket är för litet för population kontra uttag för landmassan Sverige. (där pratar vi mer slakt än jakt förresten men ingen klagar på det...) Vill vi fortsatt ha den mångfalden av djur vi har idag i våra skogar måste vi även ha våra rovdjursstammar under kontroll (räv jagas men ingen klagar på det...). Vargstammen kommer både växa och föryngra sig men genom att jaga den blir den räddare för människan (håller sig längre från bebyggelse) och vi har bättre kontroll på den så den inte slår ut t ex en hel älgstam i ett område. Naturen i Sverige är (positivt enligt min mening) till stor del ett barn av människan idag och släpper vi barnet utom kontroll kan det gå illa. Allt i naturen hänger ihop och ruckas det i ena änden så syns det i andra. Tack vare den viltvård (inkl jakt) som bedrivs idag och har bedrivits så har vi den mångfald vi har. Finns inte många länder i världen som har den mångfalden på så liten yta.
                          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2166816
                          Inget akvarium för tillfället...

                          Kommentar

                          • Lundensis
                            Användare
                            • mars 2004
                            • 2262

                            #58
                            Ursprungligen postat av HåkanM
                            Jag hävdar fortfarande att det egentligen inte spelar så stor roll om ett djur är inplanterat eller invandrat, tex mårdhunden är nu etablerad i Norrbotten på naturlig väg. Det är väl lika illa som om den var inplanterad.
                            Ja, den har invandrat av sig själv från Finland, men där är de inte naturligt förkommande utan i östra Sibirien, norra Kina och Japan. De vi har här är från början inplanterade till västra Ryssland.

                            Ursprungligen postat av HåkanM
                            Varg och människa har aldrig gått bra ihop, detta är ju anledningen till att den en gång blev utrotad. Även jag vill gärna ha en liten stam varg men på en plats där umgänget med människor går att hantera ( läs inga tamdjur finns).
                            Vidare bör staten ta kostnaden för ev skador vargen orsakar. Idag fungerar inte rovdjurspolitiken så att glesbygdsborna vill ha varg och har därför misslyckats. Även glesbydsmänniskan är väl en del av den biologiska mångfalden och har rätt till ett värdigt liv ( läs slippa få sin hund vargdödad)
                            Det där stämmer inte, anledningen till att den blev utrotad handlar om att vissa människor inte kan anpassa sig till den vilda naturen och så fort något djur ställer till med lite problem ska det utrotas. Kan man inte anpassa sig får man banne mig flytta in till stan. Släpper man ut en hund i skogen får man skylla sig själv om den blir riven av varg. Det finns koppel och hundgårdar och man kan inhägna sin tomt. Dessutom finns det hundar som utan problem kan försvara sig mot varg. I de länder där man använder sådana hundar har man inga större problem med varg och där är vargpopulationerna mycket större än våra.

                            Kommentar

                            • janneviking
                              Användare
                              • januari 2008
                              • 73

                              #59
                              Ursprungligen postat av Lundensis
                              Ja, den har invandrat av sig själv från Finland, men där är de inte naturligt förkommande utan i östra Sibirien, norra Kina och Japan. De vi har här är från början inplanterade till västra Ryssland.



                              Det där stämmer inte, anledningen till att den blev utrotad handlar om att vissa människor inte kan anpassa sig till den vilda naturen och så fort något djur ställer till med lite problem ska det utrotas. Kan man inte anpassa sig får man banne mig flytta in till stan. Släpper man ut en hund i skogen får man skylla sig själv om den blir riven av varg. Det finns koppel och hundgårdar och man kan inhägna sin tomt. Dessutom finns det hundar som utan problem kan försvara sig mot varg. I de länder där man använder sådana hundar har man inga större problem med varg och där är vargpopulationerna mycket större än våra.
                              Menar du på fullaste allvar att vargstammen ska bestämma vilka hundar vi i Sverige ska ha??? Då jag är en av dom som har fem stycken hundar som gladeligen skulle stå upp mot en varg så är min fråga?? vad hade hänt om en varg gett sig på mina hundar och inte klarat sig?? det hade blivit stora tidningsartiklar och jag hade åkt dit för att mina jyckar hade försvarat sig och sin ägare.Är inte varghatare eller vargälskare utan neutral,har tjänstgjort i Bosnien ett antal ggr och där finns en livskraftig vargstam som inte orsakar sådana skador som hänt i Sverige.Ingen genetisk riktig varg går in i en trädgård och tar en liten hund som är kopplad,ett sådant djur är det något fel på,en normal varg skyr människor och deras områden.
                              Slutligen så ska jag säga att jag är förespråkare för en livskraftig vargstam som är genetiskt som den ska vara.
                              Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)

                              Kommentar

                              • mrgreed
                                Användare
                                • juli 2002
                                • 494

                                #60
                                Ursprungligen postat av janneviking
                                Ingen genetisk riktig varg går in i en trädgård och tar en liten hund som är kopplad,ett sådant djur är det något fel på,en normal varg skyr människor och deras områden.
                                Slutligen så ska jag säga att jag är förespråkare för en livskraftig vargstam som är genetiskt som den ska vara.
                                Och det här är något som händer hela tiden antar jag?
                                Jag har inte läst om ett enda fall men jag kanske har missat nåt?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...