222 Liter Apistogramma NU med co2!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    222 Liter Apistogramma NU med co2!

    ÄNTLIGEN.

    Har jag fått igång mitt co2 system.

    Har kört det i ett par dagar under en "test ihopkoppling" och jag vet inte om de är ren inbillning men två av mina växter har nått ytan (ca 5 cm) och ALLT i växtväg har fått nya skott!

    Och fisken mår prima, håller koll på dom, samt PH nivån.

    Fick ett skamsligt bra bud (500:-) på manometer, nålventil, magnetventil, och de som behövs minus tuben. Detta paket hade killen köpt några månader tidigare men hans akvarium hade sprungit läck och han ville bli av med det, har kvitto och över ett års garanti kvar på detta.

    Tuben, en gammal brandsläckare, kostade mig 700:- för 5 KG co2, modifiering (borttagning av stigaröret, samt påmontering av vanlig kran) fyllning samt provtryckning.

    Det enda jag inte hade var en bubbelräknare så de beställde jag ifrån PWSS, slutsumman hamnade på 314 kr efter frakt och postförskott (hade lite för bråttom här och blåste mig själv på pengar)

    BILD1: Tub och allt övrigt runtomkring.

    BILD2: Manometer med inbyggs nålventil för finjustering av tillflöde, magnetventil som stänger av flödet under natten när inte växterna skall matas med gasen.


    3. Imellan utsuget och bubbelräknaren har jag en backventil som gör att inget akvarievatten kan rinna ut ifall på något konstigt sätt bubbelräknaren slå läck, imellan bubbelräknaren och tuben finns också en backventil så att om den första backventilen blir kass inget vatten kan ta sig vidare igenom bubbelräknaren och ner i tuben.

    4:Gasen går rakt in i insuget till ett Eheim 2013 Ytterfilter fyllt med keramik och filter matta, när gasen går igenom filtret slås den sönder väldigt bra och endas små små microbubblor når fram för att komma ut i akvariet, minimalt med bubblor som når ytan och löser upp sig. Och då är filtret nystartat och jag hoppas att när de fylls med lite mer skit så löser gasen upp sig ännu mer.
  • c90368
    Användare
    • september 2007
    • 890

    #2
    Kul

    Som du väl redan vet så har jag använt PMDD och CO2 i fem år nu till ett av mina kar. Allt snurrar på precis som det ska.

    Men var noga med att inte slarva med rutinerna! Regelbundna vattenbyten och gödning, hoppa inte över en vecka ibland eller något sådant, det straffar sig fort.

    Håll även koll på växtmassan, jag lät det bli för mycket grönsaker i burken, vilket innebar att pH värdet blev instabilt.

    Lyckat till!
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • mars 2009
      • 2410

      #3
      Ursprungligen postat av c90368
      Kul

      Som du väl redan vet så har jag använt PMDD och CO2 i fem år nu till ett av mina kar. Allt snurrar på precis som det ska.

      Men var noga med att inte slarva med rutinerna! Regelbundna vattenbyten och gödning, hoppa inte över en vecka ibland eller något sådant, det straffar sig fort.

      Håll även koll på växtmassan, jag lät det bli för mycket grönsaker i burken, vilket innebar att pH värdet blev instabilt.

      Lyckat till!
      Ja du har nämnt det ja!

      Byter vatten varje vecka så de skall inte vara något problem, om jag inte ska resa bort i framtiden men de får jag lösa då.

      Ok inte för mycket grönt då asså?!

      Hmm ska väll ha väl planterat men ingen grönsakssoppa så de ordnar sig nog

      Kommentar

      • Johanski
        Användare
        • juli 2009
        • 25

        #4
        Den genomskinliga slangen du har mellan bubbelräknaren och den svarta slangen, är den ok för co2? Ser ut som vanlig luftslang, och den bör då läcka co2. Jag skulle iaf dubbelkollat så inte tuben tar slut på några dagar

        Kommentar

        • polle
          Användare
          • maj 2008
          • 197

          #5
          Ursprungligen postat av Johanski
          Den genomskinliga slangen du har mellan bubbelräknaren och den svarta slangen, är den ok för co2? Ser ut som vanlig luftslang, och den bör då läcka co2. Jag skulle iaf dubbelkollat så inte tuben tar slut på några dagar
          Hur mycket kan egentligen sippra ut från en icke CO2-säker slang?
          Efter nålventilen kan det inte vara mycket tryck kvar.
          Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

          Kommentar

          • KuRtaN
            Användare
            • februari 2008
            • 778

            #6
            Tror inte heller att den slangen skulle läcka, håller med polle!
            Over and out // Mathias

            Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              Ursprungligen postat av Johanski
              Den genomskinliga slangen du har mellan bubbelräknaren och den svarta slangen, är den ok för co2? Ser ut som vanlig luftslang, och den bör då läcka co2. Jag skulle iaf dubbelkollat så inte tuben tar slut på några dagar
              Hmm.... Den följde med som standard på en Aquamedic bubbelräknare, så de vore ju helt löjligt om den inte varw gödkänd, hehe men ska kolla!

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • mars 2009
                • 2410

                #8
                Nu har jag kört med Co2 i ca en månad tror jag det är.

                Har inte nördat in mig totalt ännu på att tillsätta exakt rätt mängd m,m men visst växer det och frodas! Fiskarna verkar dessutom storm trivas!

                Suck, givetvis har jag inte tagit någon förebild att jämnföra med men...

                Kommentar

                • Markie
                  Användare
                  • september 2008
                  • 512

                  #9
                  Snyggt ! Synd att du missa att ta en före bild. Men nu har du ju iaf en bild att gemföra med om en månad igen.

                  Kommentar

                  • Johanski
                    Användare
                    • juli 2009
                    • 25

                    #10
                    Friskt!

                    Får du nåt bubbel?

                    Kommentar

                    • Johanski
                      Användare
                      • juli 2009
                      • 25

                      #11
                      Ursprungligen postat av polle
                      Hur mycket kan egentligen sippra ut från en icke CO2-säker slang?
                      Efter nålventilen kan det inte vara mycket tryck kvar.
                      Givetvis kan det läcka ut. Nålventilen sitter ju oftast direkt på regulatorn. Varför inte köra vanlig luftslang istället då?

                      Från:


                      "CO2-slang
                      Slang som är tät för koldioxid att koppla ihop ovanstående med. Vanlig slang brukar läcka koldioxid, pga gasens mycket små gasmolekyler. Så en speciell slang som är tät för koldioxid är att föredra. Slangen som brukar vara svart och är lite hårdare än vanlig slang säljs på metervara av välsorterade internetbutiker. "

                      Kommentar

                      • FrePGun
                        Användare
                        • mars 2009
                        • 2410

                        #12
                        Ursprungligen postat av Johanski
                        Friskt!

                        Får du nåt bubbel?
                        Lite från dag till dag vill jag påstå, vid senaste storstäder o vattenbytet så drog jag upp mitt innerfilter på max för att få växterna att röra lite mer på sig, nu bubblar ingen av dom.

                        Men som sagt ofta ett par dagar efter vattenbyte sen avtar det till nästa.

                        Kommentar

                        • Johanski
                          Användare
                          • juli 2009
                          • 25

                          #13
                          Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                          Lite från dag till dag vill jag påstå, vid senaste storstäder o vattenbytet så drog jag upp mitt innerfilter på max för att få växterna att röra lite mer på sig, nu bubblar ingen av dom.

                          Men som sagt ofta ett par dagar efter vattenbyte sen avtar det till nästa.

                          Med co2 bör det bubblar hela veckan. Du kanske borde dra upp gödningen en aning om det slutar bubbla mitt i veckan?

                          Kommentar

                          • polle
                            Användare
                            • maj 2008
                            • 197

                            #14
                            Är det snabb eller långsamtväxande växter du märker något bubbel på?

                            Med för mycket drag lär väl alla ev bubblor blåsa bort.
                            Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              #15
                              Ursprungligen postat av polle
                              Är det snabb eller långsamtväxande växter du märker något bubbel på?

                              Med för mycket drag lär väl alla ev bubblor blåsa bort.
                              De snabbväxande bubblar hela tiden nästan, de långsamväxande endast några dagar efter vattenbyte.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...