Riva ur frigolit bakgrund.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tege
    Användare
    • February 2005
    • 2753

    #16
    Jag rev ut en frigolitbakgrund nu i helgen, har fortfarande ont i fingertopparna. Går det inte med lite våld får man a i mera.....
    Ett löst bågfilsblad och en långsmal spackelspade började jag med, när man fått löst en del funkar det bra med en stor förskärare från köket en som är bred tål att stickas in under frigoliten för att sen bryta ur bitarna. Efter det en rakbladsskrapa för att få bort resterande silicon.
    Lätt som en plätt, (ont i fingrarna, små skärsår på underarmarna, genomsvettig)
    Lycka till
    https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

    Kommentar

    • FrePGun
      Användare
      • March 2009
      • 2410

      #17
      Jo... är väll lite lite orolig över åverkan på glaset bara som sagt...

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #18
        Rent otroligt häftigt med användandet av madrass...sicken idé!

        Såg på länken till Sune Holms innovativa bakgrundsbygge att han lackat med latex. Vad har du tänkt att göra för ytan?

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • March 2009
          • 2410

          #19
          Ursprungligen postat av Malawe
          Rent otroligt häftigt med användandet av madrass...sicken idé!

          Såg på länken till Sune Holms innovativa bakgrundsbygge att han lackat med latex. Vad har du tänkt att göra för ytan?
          Även jag kommer köra med latex, skall eperimentera fram något som är så likt en jordvall som möjligt, och kopiera hans idé med att sätta i rötter som ser ut som dom vaskats fram.

          Ja som sagt de är många fördelar!!!

          -Du har en bakgrund som kan fungera som ett enda stort filter material

          -Den väger inte lika mycket som en betong bakgrund, vi var fyra gubbar som lyfte upp mitt akvarium när de var klart och vi orkade knappt det...

          -bakgrunden går ju att vika ihop och plocka ut karet när du tröttnat på den eller skall flytta eller liknande.

          -Filtermadrassen har ju ingen flytkraft såsom frigolit har så man behöver inte oroa sig för att silikonet skulle ge med sig och frigoliten skjuter ur karet.

          -Lätt material att arbeta i.

          Kommentar

          • daniel_i_malmö
            Användare
            • April 2002
            • 1338

            #20
            Jag har nyss köpt material till en sådan här filtermattebakgrund till mig 960-liters. Har bara provat sätta latex på en liten bit filtermatta. Ska ta tag i det igen efter tentan i mitten av januari.

            Några erfarenheter så här lång:
            * Använd så finporig filtermatta som möjligt! Latexen bara rinner igenom grov filtermatta. Att använda skumgummimadrass är nog inget dumt alternativ om den är giftfri, men den fungerar nog sämre som filter.

            * Det går åt mycket färgpigment för att färga den vita latexen brun. De små pigmentpulverburkarna de säljer på Bauhaus räcker inte långt till mitt stora akvarium.

            * Jag tyckte jag fick ett mycket snyggare och mer levande resultat när jag blandade ljus sandlådesant och torv som strö ovanpå latexen.

            * Det funkar inte att blanda torv i latex före den hälls på filtermattan, torven suger upp latexen och det blir snabbt en hård klump.

            * Det verkar grymt jobbigt att forma filtermattan... Jag funderar på att testa en sådan där brännar man kan köpa på CO för att bränna mat med. (http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=134360975) Men då måste man vara utomhus, och filtermattan luktar obehagligt efteråt - kan det vara giftigt för fiskarna?

            Det vore kul om vi kunde dela med oss av våra erfarenheter efterhand som vi jobbar vidare.
            Senast redigerad av daniel_i_malmö; 03 January 2010, 16:17.
            Tjugofem år med ciklider.
            http://www.malmoakvarieforening.se
            Centralamerika 2006
            Svart kaffe och drömmeri...

            Kommentar

            • pny
              Användare
              • April 2002
              • 210

              #21
              Här finns en liknande bakgrund av Sune Holm i ett paludarium:
              Denna tråd är avsedd som projekttråd för mitt Paludariumprojekt. Jag startade tidigare en annan tråd (http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=126950&highlight=amazonas) om detta, men efter några månaders uppehåll i tankearbetet startar jag en ny tråd i detta projektforum istället. Projektet går ut på att skapa en
              Gräset är grönare på andra sidan glaset...
              Hemsida - Akvarium - CO2 - Vivarium Design - Blogg - AkvarieWiki

              Kommentar

              • FrePGun
                Användare
                • March 2009
                • 2410

                #22
                Ursprungligen postat av pny
                Här finns en liknande bakgrund av Sune Holm i ett paludarium:
                http://www.zoopet.com/forum/showthre...=131879&page=2
                Startade en ny tråd om ämnet här.

                Då diskussionen redan startat i en annan tråd där den är lite offtopic så startar jag en ny tråd istället, här kan vi dela med oss av erfarenheter och tips till varandra!

                Kommentar

                Arbetssätt...