Diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 8zw

    Diskus

    Vill skaffa diskusar till mitt 216l kar.
    Filtret jag har är ett Resun Magic-jet filter, Magi-700. Dock saknar det strilröret som de egentligen ska ha. Är det tillräckligt bra eller bör jag skaffa ett annat filter?
    Verkar vara rätt lagom strömt i karet så fiskarna behöver inte kämpa utan kan stå still om de vill på vissa ställen. Diskus vill ju ha rätt svagt strömmande vad jag har läst.

    Står väldigt mycket olika info om vattenbyten så är lite osäker på hur mycket och hur ofta jag ska byta vatten. Beror väl dock på vad man matar med och hur mycket/ofta man matar.
    Är 30-40% vattenbyte 2 gånger i veckan bra?

    Vet dock inte om jag ska köpa ungfiskar eller vuxna. Beror väl lite på vad jag hittar. Väntar på att de ska dyka upp några till salu på annons.
    Köper jag unga vore det väl bäst på våren så jag kan mata med mycket mygglarver och annat levande som går att få tag i ute.
    Fast kommer det upp en annons så vore det ju synd att missa chansen.
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Jag var i samma läge som du för ett halvår sedan och funderade på diskus. För mig blev det tillslut 12st blåturkosa i storleken 6-8cm. Mina går i ett 312-liters kar med bar botten och ett rejält svampfilter. Jag byter 1/8 (blir när jag suger bort överbliven mat och avföring) varje dag. Sedan byter jag 1/3 två gånger i veckan. Jag matar 3-5 gånger varje dag, åtminstone två gånger med frysfoder (egen räkmix, frusen artemia och mysis). Mitt råd till dig är att du registrerar dig på www.diskusforum.se. Där finns mycket kunnigt folk och diskus diskuteras dagligen. Tommy där skickar dessutom billig kvalitetsfisk med bussgods från Stockholm, fast då hade jag väntat tills det blir lite varmare.

    /Jocke

    Kommentar

    • 8zw

      #3
      Okej tack. Har funderat på det flera gånger men har aldrig blivit av. Är väl mest på grund av priset då. I djuraffären här har de just nu diskus för 600kr styck men de är endå fel färg så det var inte intressant.
      Såg dock några bra i stockholmstrakten på annons men har ingen möjlighet att åka dit.

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        #4
        Hej!

        Jag vill inte på något sätt knäcka dina drömmar om en diskus balja men 216 liter är inte stort nog.
        En grupp diskus 6-10 st ungdjur behöver sin plats för att utvecklas.
        Akvariehöjden har oxå en viss betydelse då vi snackar om en fisk som blir åtminstonde 20 cm hög.
        Vuxna kan gå både trångt och i små kar men sätter stora krav på sin ägare.

        En balja på 60 cm höjd ex 540l (150x60x60) funkar kanon och ger dig bra möjligheter att få njuta av diskusen i ett vatten som är relativt stabilt.

        Vidare så fundera om karet skall vara inrett eller hygieniskt (dvs utan inredning) Hygieniska kar med stora vattenbyten kan husera stort antal fisk på få liter.
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • 8zw

          #5
          Jag tycker karet verkar lagom. Iallafall till ett lekpar. Det är inrett.
          Grus och växter tar väl förståss bort höjden en del men de vill väl ha skyddande ställen?

          Kommentar

          • Anders i Askim
            NCS Medlem
            • februari 2008
            • 1032

            #6
            Ursprungligen postat av 8zw
            Jag tycker karet verkar lagom. Iallafall till ett lekpar.
            Ja, ett fungerande lekpar kan du hålla i akvarier ner till en 100 liter. Inga problem.
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

            Kommentar

            • Alexander Ylipää
              Användare
              • oktober 2003
              • 3615

              #7
              Ja så länge du byter vatten därefter.
              Mvh Alex

              Kommentar

              • Engelholm Audio
                Användare
                • augusti 2009
                • 366

                #8
                Ursprungligen postat av 8zw
                Vill skaffa diskusar till mitt 216l kar.
                Filtret jag har är ett Resun Magic-jet filter, Magi-700. Dock saknar det strilröret som de egentligen ska ha. Är det tillräckligt bra eller bör jag skaffa ett annat filter?
                Verkar vara rätt lagom strömt i karet så fiskarna behöver inte kämpa utan kan stå still om de vill på vissa ställen. Diskus vill ju ha rätt svagt strömmande vad jag har läst.

                Står väldigt mycket olika info om vattenbyten så är lite osäker på hur mycket och hur ofta jag ska byta vatten. Beror väl dock på vad man matar med och hur mycket/ofta man matar.
                Är 30-40% vattenbyte 2 gånger i veckan bra?

                Vet dock inte om jag ska köpa ungfiskar eller vuxna. Beror väl lite på vad jag hittar. Väntar på att de ska dyka upp några till salu på annons.
                Köper jag unga vore det väl bäst på våren så jag kan mata med mycket mygglarver och annat levande som går att få tag i ute.
                Fast kommer det upp en annons så vore det ju synd att missa chansen.
                Strilrör är bra men ett alternativ är att ha dubbla utblås och då på olika platser. Att få bra men inte kraftig cirkulation är en av nycklarna till framgång med diskus.

                Vattenbyte är ett annat spännande kapitel som som vanligt beror på massa faktorer, du är själv inne på hur kraftigt/hårt du matar fiskarna som en av parametrarna. Här har vi en annan nyckel - att vara följsam! Lukta på vattnet, gör vattentester, lär dig hur vattnet funkar tillsammans med växter och fiskar och byt vatten därefter.

                Några har varit inne på akvariestorleken redan. 216 liter är mkt för en diskus-grupp, men jag har själv kört 6 st i mitt 222 literskar. Har funkat men vissa har dött, medan andra har parat ut och faktiskt lekt (har yngel i ett annat kar nu). Jag har till mitt 222 literskar en rejäl filtervolym (gissar på 40 liter) och bytte vatten 1 gång i veckan.
                Vänliga hälsningar, Pär!
                CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

                Kommentar

                Arbetssätt...