Akvastabil effektline 720 l

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Andreas Åkerblad
    Användare
    • december 2009
    • 56

    Akvastabil effektline 720 l

    Hej!
    Jag skall nu efter några års uppehåll skaffa ett nytt akvarium igen. Det lutar åt ett akvastabil effektline 720 liter med heltäckande armatur. Är det någon på detta fantastiska forum som har erfarenhet av den burken? Jag undrar bla hur man löser genomföring av slangar och sladdar till externa filter, powerheads mm, på bilderna finns en gummiflärp på ena sidan av armaturen för detta. Finns det bara en? Om man vill ha pumpar mm i hörnmoduler på båda sidorna, hur gör man då?
    Många fårgor på en gång men finns det någonstans jag kan få svar så är det här!
    Andreas
  • Andreas Åkerblad
    Användare
    • december 2009
    • 56

    #2
    Ingen som har någon erfarenhet? Skall jag satsa på karet eller finns bättre alternativ?

    /Andreas
    Andreas

    Kommentar

    • Allroad
      Användare
      • december 2009
      • 8

      #3
      Finns öppning på båda sidor på mitt Effect-Light till ett 530 liters. Tycker rampen är supersnygg... Köpte mitt i DK, ganska stort utbud på www.dba.dk. Jag har precis beställt Effect-Line kabinettet, najs...

      Kommentar

      • algskraparn
        Användare
        • september 2006
        • 159

        #4
        Hej,

        Jag hade det, 720 liter alu ram.

        Det som jag var mindre impad av var att det fanns tendens till korrosion i de popnitar som utgorde fästen för mittstagen (inte så svårt att fixa men). Vidare var glaset aningens tunt för att en fegis som jag skall må bra av att vara bortrest.

        Det var en gummiflärp på varje sida bak (om jag kommer ihåg rätt) för genomföring.

        I övrigt var det ruggigt snyggt, jag gjorde mig av med det för att jag inte hade plats med det längre.

        Kommentar

        • Andreas Åkerblad
          Användare
          • december 2009
          • 56

          #5
          Ursprungligen postat av Allroad
          Finns öppning på båda sidor på mitt Effect-Light till ett 530 liters. Tycker rampen är supersnygg... Köpte mitt i DK, ganska stort utbud på www.dba.dk. Jag har precis beställt Effect-Line kabinettet, najs...
          Jag funderar också på att handla i DK (ciklidecenter har bra priser). Är det något du inte är nöjd med som jag skall tänka på? Om det är som du säger att det finns genomföringsmöjligheter på båda sidor av rampen så är allt lugnt. Jag har två ytterfilter och tänker placera in och utsug i hörnmoduler

          /Andreas
          Andreas

          Kommentar

          • Andreas Åkerblad
            Användare
            • december 2009
            • 56

            #6
            Ursprungligen postat av Andreas Åkerblad
            Jag funderar också på att handla i DK (ciklidecenter har bra priser). Är det något du inte är nöjd med som jag skall tänka på? Om det är som du säger att det finns genomföringsmöjligheter på båda sidor av rampen så är allt lugnt. Jag har två ytterfilter och tänker placera in och utsug i hörnmoduler

            /Andreas
            Hur tjockt är glaset? Jag har för mig att jag läst 12 mm botten, 10 mm långsidorna och 8 mm kortsidorna. Räcker inte det? Anledning till att avstå köp?

            /Andreas
            Andreas

            Kommentar

            • Allroad
              Användare
              • december 2009
              • 8

              #7
              algskraparn: du talar nog inte om Effect-Line? Sitter ingen nit i det mittstaget. Jag tog precis bort mitt för att få ur bakgrunden. Det sitter i ett "snitsigt" fäste som man knäpper loss från genom att böja staget uppåt på mitten. Annars verkar passform och detaljer på ramen vara riktigt fin.

              Andreas: jag köpte akvarie + ramp inkl tidsstyrning och dimmer + 2 pumpar + bakgrund Pangea Amazonas + värmare för 6000. Allt ca 1 år gammalt. Mycket att välja på och prutmånen på dba.dk är stor. Man lägger bud direkt över nätet.

              Kommentar

              • Andreas Åkerblad
                Användare
                • december 2009
                • 56

                #8
                Grattis, du verkar ha gjort ett klipp! Är du nöjd med dimmern? Jag har hört att det varit en del strul med den.
                Andreas

                Kommentar

                • Lacustris
                  Användare
                  • juni 2005
                  • 142

                  #9
                  Jag har själv ett par Effect-line.
                  Jag har bara gott att säga om karen - och otroligt skönt att slippa täckglas!
                  En sak liten sak som är lätt åtgärdad - det kan komma lite (kondens?)vatten som läcker in i aluminiumramen på karet och som sedan kommer ut längst ned.
                  Alltså, lägg på lite akvariesilikon uppe i hörnorna runt aluminiumskarvarna på karet så är det problemet åtgärdat.

                  Sunrisern (dimmerstyrningen) jag har fungerar klanderfritt. Enda nackdelen är att den inte är direkt programmerbar efter klocka. Man måste för att ställa in tiden trycka på en knapp vid just den tiden man vill ha soluppgång respektive solnedgång.
                  En gång går det väl an men efter att ha dragit ut fel sladd någon gång och efter några strömavbrott så kan det börja bli lite irriterande att få stå där vid rätt tidpunkt och trycka.....

                  Köper du Akvastabils tillhörande bänk så får du med en frigolitskiva som läggs under karet (men inte ända ut under alu-ramen) och fyller ut mellan glas och bänk (stödjer bottenglaset).
                  Tycker dessutom definitivt att bänken är värd de extra kronorna jämfört med alu-underrede.

                  Innan du kör över bron efter något att ha vatten i så kolla priserna lokalt. I Malmö har Akvarietjänst och Akvariepiraten kunnat matcha de danska priserna till mig iallafall (för några år sedan dock, innan danska kronan rusade iväg uppåt).
                  Senast redigerad av Lacustris; 30 december 2009, 21:49.
                  Det är aldrig för sent att ge upp!

                  Kommentar

                  • Andreas Åkerblad
                    Användare
                    • december 2009
                    • 56

                    #10
                    Tack för alla bra tips. Jag har varit inne och pratat med Akvariepiraten och priserna matchar inte riktigt. Jag har även pratat med PWSS som kunde ge ett hyfsat pris men frakten springer iväg...
                    Följande priser har jag fått för akvarium i svart, T5 rampen (fyra rör) utan dimmer och akvastabils bänk med luckor:
                    Ciklidecenter: 13 730 SEK (omräknat med kurs 1,44)
                    Akvariepiraten: 17 090 kr
                    PWSS: 14 825 kr (inkl 10 % rabbat som de skulle ge på det här paketet)

                    En annan fördel med att åka över bron är att man kan passa på att ta med några filter hem. Priserna på dessa verkar mycket lägre än i Sverige, trotts vår kronas bedrövliga ställning i förhållande till den danska

                    /Andreas
                    Andreas

                    Kommentar

                    • Lacustris
                      Användare
                      • juni 2005
                      • 142

                      #11
                      Jag är ingen vän av att pruta men jag har berättat det danska priset plus vad broturen med släp ToR kostar för de svenska butikerna för att ge dem en chans att matcha den summan.

                      Är du i Köpenhamn och är inne på Malawi så missa absolut inte butiken Malawi-Amager (har hemsida), ligger relativt nära bron.
                      Det är aldrig för sent att ge upp!

                      Kommentar

                      • Allroad
                        Användare
                        • december 2009
                        • 8

                        #12
                        Dimmern är inte Akvastabils. Det är Philips och allt styrs med ett Siemens veckotidur. Tidigare ägaren har kopplat samman allt (dansk elektriker) och det funkar alla tiders. Har bara "torrkört" än så länge, väntar på bänken för at kunna fylla upp det...

                        Försökte själv pruta på bänken hos A-piraten men utan någon framgång...

                        Kommentar

                        • Anonym
                          Användare
                          • december 2009
                          • 37

                          #13
                          Fick hem mitt effectline svart för 2månader sen packade upp det för 2veckor sedan men shit vad dåligt limning av akvariet var det sämsta jag sett ser ut som att tuben tagit slut lite här och där flera tjocka klumpar med silicon som i vissa fall syns utifrån sämsta skit jag köpt tacka vet jag mitt gamla zooline 720 som jag hade för 10år sen det var kvalitet...får ju hoppas att det var en bakfull dansk som limmade mitt och att han aldrig dricker igen....

                          Kommentar

                          • cf.akvarielagret
                            Användare
                            • april 2002
                            • 5028

                            #14
                            Ursprungligen postat av Anonym
                            Fick hem mitt effectline svart för 2månader sen packade upp det för 2veckor sedan men shit vad dåligt limning av akvariet var det sämsta jag sett ser ut som att tuben tagit slut lite här och där flera tjocka klumpar med silicon som i vissa fall syns utifrån sämsta skit jag köpt tacka vet jag mitt gamla zooline 720 som jag hade för 10år sen det var kvalitet...får ju hoppas att det var en bakfull dansk som limmade mitt och att han aldrig dricker igen....
                            Är du anonym på riktigt ?

                            kan du inte ta några foton som bekräftar ???

                            sedan är det lite konstigt att du köper saker som kostar en slant utan att kolla statusen på varorna förrän efter 1.5 månader.
                            jag är Ateist
                            men Gud talade till mig
                            Gud är stor
                            jag frågade hur stor ? inget svar
                            han kanske behövde låna toaletten

                            Kommentar

                            • Anonym
                              Användare
                              • december 2009
                              • 37

                              #15
                              Nej jag är inte Anonym hade bara dålig fantasi när det gällde användarnamn Anledningen till att jag inte packade upp det tidigare var att vi skulle flytta till villa så jag tyckte det var bekvämt att behålla det på pallen med med kartong som skyddade karet, sen så, hade jag beställt (för att jämföra) en Ferrari inte tusan synar jag produkten utan förlitar mig till att tillverkarna inte vill smutsa ner sitt goda rykte, har försökt ta foto för att visa er men blir tyvärr bara suddiga bilder...gott nytt år på er alla....

                              Kommentar

                              Arbetssätt...