Hjälp med att identifiera mitt UV-C filter..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chrisman686
    Användare
    • juli 2008
    • 12

    Hjälp med att identifiera mitt UV-C filter..

    Köpte för 7-8 år sedan ett UV-C filter till mina diskusar men det blev aldrig inkopplat. När jag nu i julveckan drabbades av grönt vatten drog jag mig till minnes att jag hade ett liggande i förrådet. Kopplade in det på ett litet pumphuvud och 3 dagar senare var vattnet klart igen.

    Jag vet att slanganslutningar på en del UV-C filter har varit av plast som inte tålde UV-C strålningen och att de efter en tid brast. Jag vill ju inte gärna vakna upp en morgon med vatten över hela golvet så min undran är vilket märke det var som hade dessa problem? Någonstans i bakhuvudet ekar AQUA-EL men jag kan ha fel.

    Är det någon som vet vem tillverkaren är till mitt filter, står ju inget märke på kartongen. Kanske någon som har ett likadant och som kan dela med sig av sina erfarenheter av just detta UV-C filter. Tror det är köpt på BL-discus i Helsingborg.

    Senast redigerad av chrisman686; 29 december 2009, 23:40.
  • endymion

    #2
    Ursprungligen postat av chrisman686
    Köpte för 7-8 år sedan ett UV-C filter till mina diskusar men det blev aldrig inkopplat. När jag nu i julveckan drabbades av grönt vatten drog jag mig till minnes att jag hade ett liggande i förrådet. Kopplade in det på ett litet pumphuvud och 3 dagar senare var vattnet klart igen.

    Jag vet att slanganslutningar på en del UV-C filter har varit av plast som inte tålde UV-C strålningen och att de efter en tid brast. Jag vill ju inte gärna vakna upp en morgon med vatten över hela golvet så min undran är vilket märke det var som hade dessa problem? Någonstans i bakhuvudet ekar AQUA-EL men jag kan ha fel.

    Är det någon som vet vem tillverkaren är till mitt filter, står ju inget märke på kartongen. Kanske någon som har ett likadant och som kan dela med sig av sina erfarenheter av just detta UV-C filter. Tror det är köpt på BL-discus i Helsingborg.

    http://i122.photobucket.com/albums/o...-C1250copy.jpg
    Tror inte det är ett Aquael med tanke på att det är tillverkat i Holland

    Kommentar

    • Mats
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 804

      #3
      Hej.
      Har haft ett sådant uv som du visar.Vill varna dig för efter ett tag så äter uvet upp plasten på själva röret.Är inte ensam om det,han på ciklidleken i Lerum har haft tre stycken med samma fel med en vattenskada som följd.
      mvh Mats
      http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

      Kommentar

      • chrisman686
        Användare
        • juli 2008
        • 12

        #4
        Ajdå.. Det låter ju inte bra! Kan ju bli dyrt om det går itu.

        Kommentar

        Arbetssätt...