Salt vid vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chas
    Användare
    • augusti 2009
    • 304

    Salt vid vattenbyte?

    Som rubriken lyder så undrar jag ifall ni tillsätter salt vid vattenbyten?
    Är det farligt att kontinuerligt buffra vattnet med salt?
    Onödigt?
    Jag satt och tänkte på det eftersom det kan ju vara så att en fisk skadar nått fjäll eller så utan att man lägger märke till det.
    Hur mycke salt ska man isåfall tillsätta?

    Erfarenheter?

    Mvh Christian
    http://naistick.wix.com/photo
  • Decimus
    Användare
    • juni 2006
    • 961

    #2
    brukar tillsätta salt engång i månaden och då blir det 1/2 dl per hundra liter och då salt utan JOD....

    då jag har ett 450 så gör ajg så att jag tillsätter 1dl salt var 14e dag... dom verkar nöjda över denna fördelning, men du komemr få fler svar här, hur man gör väljer man själv...
    Senast redigerad av Decimus; 29 december 2009, 20:59.

    Kommentar

    • Tougaye
      Användare
      • januari 2008
      • 30

      #3
      Ursprungligen postat av Decimus
      brukar tillsätta salt engång i månaden och då blir det 1/2 dl per hundra liter och då salt utan JOD....

      då jag har ett 450 så gör ajg så att jag tillsätter 1dl salt var 14e dag... dom verkar nöjda över denna fördelning, men du komemr få fler svar här, hur man gör väljer man själv...
      skulle inte göra det om du har mycket växter.salt och växter är inte kompisar
      Tougaye

      Kommentar

      • Anders i Askim
        NCS Medlem
        • februari 2008
        • 1032

        #4
        Ursprungligen postat av Decimus
        brukar tillsätta salt engång i månaden och då blir det 1/2 dl per hundra liter och då salt utan JOD.
        Varför salt utan JOD??
        Mvh Anders
        Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

        Kommentar

        • Lutt
          Användare
          • oktober 2005
          • 1919

          #5
          Att du saltar med eller utan jodid gör ingen skillnad. Men ta inte örtsalt bara

          Det är värre att sänka salthalten snabbt i ett akvarium än att höja den snabbt. Salt har många bra fördelar när det gäller till att döda bakterier och att förbättre slemmet på fisken.

          Om du vill salta kan du ta någon matsked per 100L nytt färskt kranvatten.

          Kommentar

          • Decimus
            Användare
            • juni 2006
            • 961

            #6
            har fått lära mig det av folk från den här siten och handlare som jag köpt fisk från, det har nån form av påverkan kommer inte ihåg exakt vad. samt, jod finns inte i havssalt va?
            så varför chansa?

            Kommentar

            • Decimus
              Användare
              • juni 2006
              • 961

              #7
              Ursprungligen postat av Tougaye
              skulle inte göra det om du har mycket växter.salt och växter är inte kompisar
              har nog ingen större påverkan på växter om man har rätt salthalt. det växer vatten växter ju i malawi med?

              växtger tål ett salt som heter ektozon, och ektol med... men man bör googla sig runt lite på det innan man chippar i ngt.
              Senast redigerad av Decimus; 30 december 2009, 06:33.

              Kommentar

              • algskraparn
                Användare
                • september 2006
                • 159

                #8
                En antagligen onödig kommentar:
                (sitter på jobbet med en körning som tar tid, därav lite nöjessurfande och kommenterande på forum..)

                Jag skulle undvika vanligt bordssalt (det som har jod extra/-tillsatt) inte för jodförekomsten utan för att det ofta(st) innehåller klumpförebyggande medel.

                Jod vettefan om det är så farligt egentligen? Någon som vet mer?

                Själv kör jag sällan med salt, skvätter i lite om jag köpt nya firrar och kanske någon gång emellanåt, så jag kan inte säga något om det är bättre med salt än utan i långa loppet.
                Men framför allt beror det på invånarna i akvariet, alla fiskar är inte så förtjusta i salt.

                Kommentar

                • asker
                  Användare
                  • oktober 2009
                  • 46

                  #9
                  Jag läser ofta att salt passar vissa fiskar men inte andra. Vet någon mer? Vilka arter kan man ha salt till? och till vilka ska man undvika att använda salt i vattnet?

                  Kommentar

                  • chas
                    Användare
                    • augusti 2009
                    • 304

                    #10
                    @ algskraparn och asker

                    Det va nog dit jag ville komma med denna frågan utan att jag kom på det just när jag postade frågan.

                    Någon som har en direkt dålig erfarenhet eller som kan referera till en sådan av att använda just salt. Även om det gör skillnad på med eller utan jod.
                    Det enda jag har fått höra om salt är att det ska vara bra att saltbada en fisk som har vita prick sjuka OCH att det då skulle vara UTAN jod.

                    Men som Algskraparn säger så kan det vara för att i salt med jod så förekommer det ofta klumpförebyggande medel. Om det nu kan vara något skadligt för fiskarna. Vem vet?

                    Christian
                    http://naistick.wix.com/photo

                    Kommentar

                    Arbetssätt...