Förslag på CA

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • janneviking
    Användare
    • januari 2008
    • 73

    Förslag på CA

    Har idag skaffat ett kar till och då jag inte vill ha fler Viktoriaciklider(har redan 11kar med dom) utan prova något annat så sneglade jag på CA.Men då jag är total novis på dom så skulle jag uppskatta förslag på lämplig besättning på rejäla fiskar(större än 20cm)och någorlunda lätta att hitta.
    Karet är 125*50*50=310liter
    MVH//Janne
    Självklart Viktoriaciklider i alla mina kar;);)
  • Cronan
    Användare
    • juli 2008
    • 907

    #2
    Ursprungligen postat av janneviking
    Har idag skaffat ett kar till och då jag inte vill ha fler Viktoriaciklider(har redan 11kar med dom) utan prova något annat så sneglade jag på CA.Men då jag är total novis på dom så skulle jag uppskatta förslag på lämplig besättning på rejäla fiskar(större än 20cm)och någorlunda lätta att hitta.
    Karet är 125*50*50=310liter
    MVH//Janne
    Var själv och hämtade 2st kar med dom måtten. Och i ett av mina ska jag ha P.loiselle. Väldigt vacker ciklid och med ett trevligt betende. Dessutom är den väldigt snäll för att tillhöra Parachromis släktet. Så det går säkert bra att ha nån annan lite mindre CA-ciklid i det karet med. Annars är T.meeki en av mina favoriter kan vara lite svårt att hitta fina exemplar dock. Dessa arter ligger runt 15-25cm större än så bör du nog inte ha i det karet tycker jag iaf. Tänk bara på att dom flesta CA-ciklider är ganska tuffa mot varandra. Och kräver rätt mycket utryme.

    Kommentar

    • Lundensis
      Användare
      • mars 2004
      • 2262

      #3
      Ursprungligen postat av janneviking
      Har idag skaffat ett kar till och då jag inte vill ha fler Viktoriaciklider(har redan 11kar med dom) utan prova något annat så sneglade jag på CA.Men då jag är total novis på dom så skulle jag uppskatta förslag på lämplig besättning på rejäla fiskar(större än 20cm)och någorlunda lätta att hitta.
      Karet är 125*50*50=310liter
      MVH//Janne
      Instämmer med Cronan. I ett 310-kar bör man inte ha CA-ciklider som blir större än 25 cm och vid den storleken kommer det endast att fungera med ett par. Titta lite på de lite mindre arterna om du vill ha fler än ett par. Kolla i artregistret efter arter inom släktena Amatitlania, Andinoacara, Archocentrus, Cryptoheros, Hypsophrys, Theraps och Thorichthys. Lycka till. Cichlasoma salvini är en väldigt vacker ciklid och blir en dryga 20 cm. Den är dock ganska aggressiv och har bra tandbeväpning. Vilka arter du än väljer är det bäst att köpa små och unga individer, så att de får växa upp tillsammans. Det minskar risken för bråk och dödsfall.

      Kommentar

      Arbetssätt...