Ättika i akvarierumet ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cronan
    Användare
    • juli 2008
    • 907

    Ättika i akvarierumet ?

    Fick hem ett par kar i går som behövs rengöras ganska ordentligt. Tänkte skrapa rutorna med rakblad och sen andvända ättika till det sista av kalket. Frågan är om kan andvända ättikan inne i akvarierumet eller det är farligt för fiskarna i de andra karen? Luktar ju ganska mycket när man håller på med det.
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #2
    Ättika används ju typ som härdare i akvariesilikon. Eller det stinker i alla fall bra mycket i karet när man limmar tex. fast en bakgrund. Har aldrig märkt att fiskar skulle ha tagit skada av ättikslukt. Så din oro är nog obefogad.

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Borde inte vara någon fara. Det stinker och är trist att andas in, men fisken verkar inte ta någon skada av det. Är du verkligt tveksam så gör rent karet utanför lokalen.

      Hilsen,

      /P
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Cronan
        Användare
        • juli 2008
        • 907

        #4
        Tack för hjälpen min tanke var också att det andvänds i akvariesilikon och därör inte borde vara nån större fara. Måsta vara två för att flytta karen och vill tjata ut kompisarna allt för mycket om hjälp att flytta kar.Får hålla koll på fiskarna medans jag rengör karen.

        Kommentar

        • Bromma 2
          Användare
          • juli 2006
          • 33

          #5
          RE:Ättika

          Citronsyra brukar jag använda med framgångsrikt resultat!Fast gummihandskar är att föredra,har man lite småsår så svider det något grönjävligt

          Kommentar

          Arbetssätt...