Säkraste akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Boorer

    Säkraste akvarium

    Hej!

    För ett par månader sedan sprack mitt aluminiumakvarium på aluställning (375 liter) vilket medförde förödande konsekvenser, (uppbrytning av parkettgolv på hela bottenplan) samt fuktsanering. Nu är det äntligen klart och är faktiskt sugen på nytt.

    Undrar följaktligen vilket som är säkrast, helglas på bänk/möbel, typ Rubin eller att fortsättningsvis använda aluminiumram?
    (Vill dock inte göra om samma misstag som senast, stod ej i våg därav den stora spricka i botten.)
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    Både helglas o ramakvarier håller ungefär lika bra,

    men enligt mig är det en enorm belastning att ej avlasta bottenskivan på ramakvarier,
    tänk så här skulle du lasta 400kg på en 8mm glasskiva och bara hålla den på yttersta centimetern.

    välkommen till forumet
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • msb
      Användare
      • september 2009
      • 314

      #3
      Ursprungligen postat av Boorer
      Hej!

      För ett par månader sedan sprack mitt aluminiumakvarium på aluställning (375 liter) vilket medförde förödande konsekvenser, (uppbrytning av parkettgolv på hela bottenplan) samt fuktsanering. Nu är det äntligen klart och är faktiskt sugen på nytt.

      Undrar följaktligen vilket som är säkrast, helglas på bänk/möbel, typ Rubin eller att fortsättningsvis använda aluminiumram?
      (Vill dock inte göra om samma misstag som senast, stod ej i våg därav den stora spricka i botten.)
      Måste hålla med cf akvarielagret!

      Välkommen till forumet!

      Mvh Mika
      Tropheus

      Kommentar

      • Boorer

        #4
        Tack, då blir det någon form av helglas på möbel av något slag. Har enbart haft olika storlekar av aluminiumram i 18 år och behöver tips om val av möbelakvarium. Vilka rekommenderas i storleken 375 liter? Åsikter om Rubin, Akvastabil etc. Juwel faller dock bort för mig... är man överförsiktig med frigolit på bänken?

        Kommentar

        • algskraparn
          Användare
          • september 2006
          • 159

          #5
          Christer har, i andra trådar, flertalet gånger uttalat sig om frigolit på bänken - sök och finn.
          Men som han säger ovan, ramakvarium bör "fyllas ut" med frigolit på undersidan innanför ramarna.

          Jag kan inte rekommendera något speciellt fabrikat. MEN som du nämnde ovan se till att det står i VÅG.
          Står det inte i våg vågar jag jag säga att det är skitsamma vilket fabrikat det är....

          Parkettgolv kan vara bra att kolla så att de inte sätter sig under akvariet, om det inte är betong under kan de vara bra att flytta på sig.

          Jag har alltid frigolit under akvariet, även om det bara är en guldfiskskål.

          Kommentar

          Arbetssätt...