Bergkristall, Rosenkarts, Ametyst, Hematitt mm?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bjorn
    Användare
    • oktober 2009
    • 939

    Bergkristall, Rosenkarts, Ametyst, Hematitt mm?

    Min son kommer få en massa läckra "tummelsten" tillsammans med en fantastisk bit med bergkrystall och en riktigt stor Rosenkvarts till jul.... och allt ihopa kommer han troligen att vilja stoppa in i Malawi-akvariet.

    Är lite bekymrad då undersidan av biten med Bergkrystall är grönfärgad (typiskt oxidierad koppar-färg)... tänkte lägga den biten/stenen i vatten en vecka och göra ett koppartest av vattnet (både före och) efter en vecka...

    Vet att Malawiciklider är känsliga för koppar....

    Låter det som ett "säkert" sätt att testa eventuell kopparhalt i stenen?

    Någon med erfarenhet av "ädelstenar"?

    Är det några andra metaller eller mineraler/ämnen som jag bör vara obs på... och testa om stenarna avger till vattnet?!?

    Båda Bergkristall och Rosenkvarts är en form av Kvarts....



    (....och at koka rosenkvarts verkar vara en dårlig idè (ref Wikiedia ovan) =) )
    Newbie December 2009
    Malawi: 450 liter
    Salt: 90x40x35 Optiwhite (Akvarielagret Special) + ett par nano

    Järfälla/Stockholm
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    #2
    Hematit är då inget jag skulle rekommendera. Jobbar på ett ställe där man gräver fram nämnda mineral ur jorden och den gör dom tex. bilar av. Dvs, väldigt järnhaltig mineral. En kul grej om hematit är att här uppe kallas den blodsten. Detta för att när man borrar i hematit färgas kylvattnet till borren och det ser ut som att det rinner blod ur borrhålet...

    Kommentar

    Arbetssätt...