Yngelkasse

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kicki
    Användare
    • september 2009
    • 15

    Yngelkasse

    Sitter och funderar på hur jag ska göra med min tuggande golden, ska jag låta den vara kvar fritt i akvariet eller flytta till en yngelkasse? Risken finns väll att de flesta blir uppätna? Några vill man ju ha kvar

    Tänkte knåpa ihop en egen kasse på något sätt isf.
    Hur har ni gjort?

    Funderar på myggnät som jag har hemma men jag tycker det värkar som att hålen är förstora så de simmar ut, hur stora brukar de vara när de spottas ut?
  • laestander
    Användare
    • april 2009
    • 71

    #2
    Laestander

    Hej en yngel kasse med bygel som man färster vid akvarie kanten kostar ca 50 kr så en sån tycker jag du ska kosta på dig Flytta över honan till ett annat akvarium om du har, när hon har tuggat i 20 dar så får hon gå där tills hon spottat alla yngeln dom spottar ungeför efter 25 dagar sen är det olika hur länge dom håller.. Om du inte har nått mindre akvarium över får du tömma honan så att hon spottar yngeln i kassen. krävs nog lite mer erfarenhet har inte gjort det själv men fått hjälp av en kompis och det gick väldigt smidigt.

    Kommentar

    • TutenStain
      Användare
      • september 2008
      • 168

      #3
      Jag skulle personligen inte sätta en hona i yngelkasse utan hellre tömma eller fixa ett eget 54l+ akvarie.

      Så här var mina Metriaclima Emmiltos (Red top zebra) yngel när hon spottade.

      Senast redigerad av TutenStain; 16 december 2009, 20:15.

      Kommentar

      • Koi-fantast
        Användare
        • november 2007
        • 555

        #4
        Hej Kicki, fick du mitt paket?

        Det enklast är nog att göra som Laestander säger och köpa en färdig hos djuraffären.

        Du kan även göra en egen med lite fantasi, myggnät fin filtersvamp om du vill ha finare nät och en glassburk, plastburk på ex clas Ohlson.
        Det enklaste sättet att få till bra vatten i yngelburkarna tycker jag verkar vara att ha ett luftdrivet billifilter alternativt ett litet innerfilter.
        Lycka till!
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
        http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

        Kommentar

        Arbetssätt...