Borra hål i glas.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikV
    Användare
    • februari 2007
    • 697

    Borra hål i glas.

    Hej, jag undrar om det är tekniskt möjligt för en icke glasmästerikunnig som mig att borra hål i glas. Hade nämligen tänkt att få ett litet (2,5-3mm) hål för luftslang i täckglaset på ett killikar.
    Hade inte särskilt höga förväntningar när jag försökte för typ en månad sen och det gick ju så klart som jag hade trott. Glaset sprack, trots att jag borrade r i k t i g t sakta med en betongborr. Hade såklart tejpat som en galning på båda sidorna.

    Måste man ha någon specialborr eller kylning när man gör det?
    Vet att cf akvarielagret i alla fall har ett bra svar.
    Jag unviker att gå till min lokala glasmästare, anledningen låter jag vara oskriven här...
  • endymion

    #2
    Specialborr och kylning är det som gäller ja, det är ungefär så långt mina kunskaper räcker.

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Finns billiga diamantborrar på jula bland annat, en betongborr bänder i glaset så fort den får fäste därav spricka. Med en diamantborr som har mycket små korn kommer det inte att ske, kylning mer för borren än för glaset. Borra under några mm vatten.
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • laestander
        Användare
        • april 2009
        • 71

        #4
        Laestander

        Själv skulle jag inte våga chansa . Lämnade in ett toppglas som jag ville ha ett foder hål i och när jag hämtade toppglaset var det nytt. Glasmästarn sa at i bland spricker det, så så lätt kan det inte va. det kostade dock inte mig nått extra så det är nog värt att lämna in.

        Kommentar

        • laestander
          Användare
          • april 2009
          • 71

          #5
          Laestander

          Skulle tippa att det kostar ca 25-50 kr att lämna in för att borra

          Kommentar

          • Gäst

            #6
            En Dremmel med 15000-25000rpm, diamantslipstift, lite vatten till kylning och ett jäkla tålamod för det tar tid. Man kan inte pressa på för snabbt.
            Så lätt är det om man vill göra det själv annars är det ju alltid lättast och bekvämast att låta andra fixa till en om man nu hittar någon villig.

            Kommentar

            • Koi-fantast
              Användare
              • november 2007
              • 555

              #7
              Kör diamantborr och sedan köper du modellleera och gör en ring runt hållet så att du får vatten att ligga kvar där du ska borra. I modellleraringen fyller du med vatten, sen är det bara att borra lite försiktigt och fylla på vatten då och då. Har läst mig till detta.. ;O
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
              http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #8
                Luftslang
                är oftast 4-6mm

                en riktig glasborr i den storleken kostar kanske 400kr
                ev behöver du en adapter som kostar ca 500kr

                små hål är mycket lätt att borra
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • HenrikV
                  Användare
                  • februari 2007
                  • 697

                  #9
                  Tack för alla snabba svar och tips! Det kan nog hända att hålet skulle vara lite grövre. Ska kolla upp diamantborr. Har en del glas hemma, så jag har utrymme att misslyckas några gånger (och med detsamma lära mig). Drömmer även om att börja limma egna kar. Fast till det behöver jag nog tillstånd från frun...

                  Kommentar

                  • Tony
                    Användare
                    • april 2002
                    • 4594

                    #10
                    Jag har borrat massor med diamantborr (hålsåg) från Jula. De har 1" och ett kit med några små borr som funkar perfekt till luftslang. Kitet med småborrarna kostade runt 80:- har jag för mig. Beställ och kör hårt!
                    Tony Englund

                    Kommentar

                    Arbetssätt...