Göra sump?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pelle Linerzén
    Användare
    • november 2005
    • 106

    Göra sump?

    Hej alla glada och även andra. Funderar lite på om man skulle göra en sump som så många har... Har ett litet akvarium som skulle funka, nu är det bara så att jag inte har en aning om hur man går tillväga.....
    Finns det någon vänlig själ här som kan förklara för mej? Undrar oxå om det här med ytterfilter, är det bättre än innerfilter som jag har i dag?
    Karet som jag har malawis i är på 220liter och har en Fluval 4+ i...
    Pånyttfödd med 400 liters malawi
  • TutenStain
    Användare
    • september 2008
    • 168

    #2
    Tycker inte du ska tänka på sump när du har ett så "litet" kar (inget illa menat). Sump är bra för större 720l+ akvarium enligt min mening. Fördelen är att du får en stor filterarea med sump, medan nackdelen är att det är lite klurit att installera.

    Samma resonemang gäller också nästan för inne/ytterfilter. Ytterfilters fördelar är större filterarea, minus är att det kan läcka och tömma hela akvariet.

    Kommentar

    • jb63
      Användare
      • januari 2010
      • 92

      #3
      Jag skulle nog mena att alla vill ha stor yta filter i sina kar och då är ju sumpen ypperlig. Flera fack att stoppa in biobollar ,filtermassa och vad man nu vill ha. Enda kruxet va ju att borra karet men det fick jag hjälp med,sen är man ju också redå för saltvatten om man vill byta.

      Kommentar

      • specmats
        Användare
        • december 2004
        • 3060

        #4
        håller på att installera en sump för saltvatten och det är lärorikt och roligt, tycker att du gör rätt i en sump även om akvariet är litet, mitt akvarium är inte mer än 240 liter men med sump vinner ja en hel del volym och filtrering å teknik blir effektiv och döljs smidigt
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

        Akvarie-setup (Salt)

        Kommentar

        • Pelle Linerzén
          Användare
          • november 2005
          • 106

          #5
          Hur gör man då? Finns det nån tråd här på forumet?
          Pånyttfödd med 400 liters malawi

          Kommentar

          • polle
            Användare
            • maj 2008
            • 197

            #6
            Jag gjorde en sökning i DIY med ordet sump.
            Gör det du också. Där finns mer.
            Här är en tråd.
            Jag håller just nu på att planera inför mitt sumpbygge. akvariumet som det ska gå till är ett kar på 420l och kommer inhålle malawi. i framtiden så kan det hammna ett till kar på 720-900l i samma rum, och har du funderat på ifall man ska använda samma sump. Jag har redan hunnet beställa en massa saker inför bygget. o det är
            Har haft akvarium i tjugo år och samlat ett halvt års erfarenheter. Snart ska jag lägga till ett halvår.

            Kommentar

            Arbetssätt...