Hoppande öronål, låg på golvet!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • D-jess
    Användare
    • november 2009
    • 36

    Hoppande öronål, låg på golvet!

    Hej!
    Skaffade för drygt en vecka sedan en öronål, fin och livlig var den. Igår morse hittade jag den dammig på golvet med min katt nyfiket stirrandes på den. Den hade hoppat ut genom det lilla foderhörn som är avkapat på täckglaset.
    Jag har ingen aning om hur länge den legat på golvet men den var rejält dammig och kan ha legat ända upp till 2 timmar. Jag sköljde snabbt bort det västa dammet och släpte tillbaka den i akvariet. Till en början simmade den som en tok, nästan panikslaget upp mot täckglaset. Men när den väl lugnat ner sig så har den bara legat/hängt på växter och stenar. Den har inte velat röra sig om den inte blivit störd och den har inte ätit någonting.
    Den har tappat färgen och gälarna är nästan helt vita, ser "torra ut" likaså med "öronen"

    Finns det någonting jag kan göra för att få den att repa sig?
    Blir så orolig när jag inte vet vad jag ska göra

    Hälsningar Jess!
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    Ursprungligen postat av D-jess
    Hej!
    Skaffade för drygt en vecka sedan en öronål, fin och livlig var den. Igår morse hittade jag den dammig på golvet med min katt nyfiket stirrandes på den. Den hade hoppat ut genom det lilla foderhörn som är avkapat på täckglaset.
    Jag har ingen aning om hur länge den legat på golvet men den var rejält dammig och kan ha legat ända upp till 2 timmar. Jag sköljde snabbt bort det västa dammet och släpte tillbaka den i akvariet. Till en början simmade den som en tok, nästan panikslaget upp mot täckglaset. Men när den väl lugnat ner sig så har den bara legat/hängt på växter och stenar. Den har inte velat röra sig om den inte blivit störd och den har inte ätit någonting.
    Den har tappat färgen och gälarna är nästan helt vita, ser "torra ut" likaså med "öronen"

    Finns det någonting jag kan göra för att få den att repa sig?
    Blir så orolig när jag inte vet vad jag ska göra

    Hälsningar Jess!

    Hej!
    Tråkigt med fiskar som lämnar karet.

    För att slippa angrepp på slemhud, hjälar och fenor som fått sig en smäll i det torra hade jag kört i 1 dl salt/100 liter.

    Kör upp salt halten över några timmar för att säkerställa att fisken inte tar skada (brukar dock inte vara några problem)
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • D-jess
      Användare
      • november 2009
      • 36

      #3
      Jag hade i salt i karet men det kom kanske försent eller så hade det inte gjort någon skillnad. Han strök med, Vad skulle han ur karet och göra!

      Hälsningar Jess!

      Kommentar

      • endymion

        #4
        Öronålar lyckas nästan alltid att ta sig ur akvarium. De är med andra ord inte särskilt lämpliga som akvariefisk.

        Kommentar

        • wenger
          Användare
          • februari 2003
          • 233

          #5
          Gräset är inte grönare på den andra sidan, inte ens för fiskar

          Kommentar

          • Ola Svensson
            Användare
            • april 2002
            • 14633

            #6
            Ursprungligen postat av endymion
            Öronålar lyckas nästan alltid att ta sig ur akvarium. De är med andra ord inte särskilt lämpliga som akvariefisk.
            Håller inte helt med, men man får tejpa igen akvariet. När jag fick dem att ta pellets tejpade jag fast en tratt i mathålet för att slippa tejpa om det varje dag.

            Ciklider jag hållit dem med är Neetroplus nematopus, Oreochromis mossambicus och Haplochromis sp. "thick skin". De är väldigt enkla anspråkslösa fiskar som lever länge. Mina blev kanske tio år vilket är på tok för lite tror jag, men de gick i mina föräldrars akvarium som jag skötte från distans.
            Med vänliga hälsningar

            Ola

            Kommentar

            • D-jess
              Användare
              • november 2009
              • 36

              #7
              Jag tycker öronålen verkade väldigt mysig. Vad jag fick förklarat i min djuraffär var att man ska kunna göra dem "tama" att dem kommer och slingrar sig runt handen/fingrarna när man stricker ner det i akvariet. Någon som har erfarenhet av det?

              Kommer säkerligen skaffa mig en ny då jag tycker den var urhäftig och ett spännande djur att ha i sitt kar. Men då kommer jag sätta för varenda liten öppning.

              Hälsningar Jess!

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Mina tog räkor från handflatan. Det verkade tycka om sällskapet av varandra även om de gav lite tjuvnyp ibland. Det ser ut som om de kan bita tag rätt hårt vilket gjorde att jag slutade handmata dem.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                Arbetssätt...