Pro cichlid mineral

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Teufelin
    Användare
    • november 2009
    • 11

    Pro cichlid mineral

    Nån som kör med Pro cichlid mineral ??
    Funkar det bra och hur mkt ska man tillsätta per liter och hur ofta?
  • aldo
    Användare
    • december 2006
    • 175

    #2
    Jag använder tropic marin pro special mineral till mina tropheus.
    Hur mycket du ska tillsätta beror på vad du har för fisk och ditt kranvatten.
    Jag mäter alltid vattnet innan och efter vattenbyte och så tillsätter jag pro mineral tills det visar 600 ms.

    Kommentar

    • Mikael W
      NCS Medlem
      • augusti 2002
      • 8598

      #3
      Hej

      Låter intressant. Vad innehåller det?
      mvh
      Mikael W
      (NCS-medlem sedan 1981)

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        Tropic Marin Pro-Special Mineral

        Sodium chloride (NaCl) free sea salt for special applications in marine and freshwater aquariums.

        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • Mikael W
          NCS Medlem
          • augusti 2002
          • 8598

          #5
          Varför inte använda deras Pro-Cichlid Mineral då i stället?
          Det finns också andra märken, ska kolla om jag hittar nåt.

          Problemet med dessa är ju att man inte vet vad innehållet är. Är det bara, eller mest, koksalt (NaCl) gör det ju inte så stor nytta, jämfört med att skeda i vanligt koksalt för en lite billigare penning då.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            #6
            Ja, hittade:

            Der ☆ Meerwasseraquaristik Shop ☆ mit umfangreichem Sortiment, neuen Produkten und schnellem Versand ✓ | Ihr zuverlässiger Lieferant von Meerwasser…


            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • Mikael W
              NCS Medlem
              • augusti 2002
              • 8598

              #7
              Också i denna tråd finns det lite saltsnarvel.

              Hej allesammans ! Har en liten fråga har ett 1260 Eheim pumphuvud som drar 2400L och ett projekt som drar 3000L i ett 720L.Undrar om det är för mycket drag och om det kan köra slut på troffarna eller om det är ok , dom har varit väldigt slöa sen jag stoppade i Eheimhuvudet. Kan även nämna att jag tog bort två ytterfilter i
              mvh
              Mikael W
              (NCS-medlem sedan 1981)

              Kommentar

              • aldo
                Användare
                • december 2006
                • 175

                #8
                Hej.
                Anledningen till att jag tillsätter pro special mineral är att jag inte får något utslag vid GH mätning. Många säger att fiskarna är lika glada för det och det kanske är så, vem vet.
                Men hur påverkar det fikens utseende på sikt? Det är ju även flera som påvisar exteriör skillnad på Vf kontra odlat.

                Jag vet inte vad medlet innehåller men att det skulle vare mest koksalt är helt fel.
                Med koksalt ökar konduktiviteten men GH förblir oförändrad.

                Kommentar

                • Mikael W
                  NCS Medlem
                  • augusti 2002
                  • 8598

                  #9
                  Ursprungligen postat av aldo
                  Hej.
                  Anledningen till att jag tillsätter pro special mineral är att jag inte får något utslag vid GH mätning. Många säger att fiskarna är lika glada för det och det kanske är så, vem vet.
                  Men hur påverkar det fikens utseende på sikt? Det är ju även flera som påvisar exteriör skillnad på Vf kontra odlat.

                  Jag vet inte vad medlet innehåller men att det skulle vare mest koksalt är helt fel.
                  Med koksalt ökar konduktiviteten men GH förblir oförändrad.
                  Hej
                  Nu förstod jag inte riktigt. Först säger Du att Du inte får GH-utslag när Du tillsätter pro special mineral, och sedan att koksalt inte påverkar GH. Kanske pro s m då är koksalt, som cichlids4fun svarade tidigare.

                  I varje fall, koksalt höjer konduktiviteten och det är bra för troffar (om kranvattnet har låg konduktivitet, alltså). Men då vet man ännu inte vad de får och vad de saknar, i form av olika ämnen. För att veta vad Du behöver tillsätta behöver Du veta kranvattnets sammansättning och sedan jämföra med vattnet i sjön.
                  mvh
                  Mikael W
                  (NCS-medlem sedan 1981)

                  Kommentar

                  • cichlids4fun
                    NCS Medlem
                    • april 2002
                    • 3111

                    #10
                    Ursprungligen postat av Mikael W
                    Hej
                    Nu förstod jag inte riktigt. Först säger Du att Du inte får GH-utslag när Du tillsätter pro special mineral, och sedan att koksalt inte påverkar GH. Kanske pro s m då är koksalt, som cichlids4fun svarade tidigare.
                    Det var saxat från deras hemsida, givetvis innehåller saltet andra saker oxå, men det verkar ju hemligt, måste ju finnas en del kalciumkarbonater och andra mineraler som är både gh,kh och ph höjande oxå, jag använder deras discus salt för att berika osmosvatten och det höjer alla dessa värden.

                    Saxat igen:
                    Tropic Marin Pro-Discus Mineral contains selected mineral chlorides, carbonates and sulfates of sodium, magnesium, calcium and more than 50 important trace elements mainly as their chlorides. It does not contain sodium chloride.
                    Senast redigerad av cichlids4fun; 11 december 2009, 10:21.
                    Mvh
                    Peter

                    don´t drink water-fish ..... in it!

                    Kommentar

                    • aldo
                      Användare
                      • december 2006
                      • 175

                      #11
                      Ursäkta, vid GH mätning av mitt kranvatten får jag inget utslag.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...