Egentillverkad ställning i trä?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Johan F
    Användare
    • mars 2006
    • 2439

    #31
    Ursprungligen postat av Malawe
    Du menar Pax-fläktar som har fuktstyrning?
    Japp
    3000 liter med Tropheus
    http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
    Tropheus sp. black Ikola
    Tropheus sp. black Caramba
    Tropheus red bishop Caramba
    Tropheus Moorii Kambwimba
    Tropheus Moorii Kapampa
    Tropheus Duboisi Maswa

    Kommentar

    • 56ovwal
      Användare
      • mars 2004
      • 664

      #32
      Ursprungligen postat av Malawe
      För att det ska stå jämnare. Antingen MDF eller spånskiva. Eller har du annat tips?
      Håller som bäst på med träställningar till ett gäng 390l-kar och kommer inte använda mig av några MDF- eller spånskivor. Kommer skära remsor av liggunderlag lika breda som balkarna (45mm) och ställa akvarierna på det.
      En fördel med att använda skivor är att ställningarna blir mer vridstyva, men det förutsätter att de skruvas fast i balkarna. Annars ser jag det bara som bortkastade pengar bara för att "alla andra kör med skivor".
      Vad har du målat virket med? Tänker själv dra över ett lager trägrund (tunn genomskinlig vätska) och sedan ett eller två varv med billig träfärg.
      Pigge
      Bygger ny akvarielokal:
      http://ovwali.blogg.se/
      Uppdaterad:2011-12-23

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #33
        Ok. Förstår din tanke där. Jag tycker dock att det känns bättre att ha någon sorts skiva där då jag haft båda varianterna tidigare och trivs bäst med en plan yta...men det är olika vad man gillar. Akvarierna kommer att stå på liggunderlag hos mig med.

        Använt färg som jag hade hemma att måla ställningarna med och det är vattenbaserad vit väggfärg från Colorex. Inte att föredra vattenbaserad färg, men jag brukar inte kladda så mycket med vatten så jag tror det klarar sig ändå. Det har det gjort tidigare.

        Kommentar

        • cichlids4fun
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 3111

          #34
          köp formplyfa och lägg som hyllplan den är vattentålig och inte så jättemycket dyrare än mdf (Om alls), har för mig att vi fick ge 350 kr för en skiva12mm på 2,4mx1,2m på bauhaus
          Mvh
          Peter

          don´t drink water-fish ..... in it!

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • augusti 2002
            • 10784

            #35
            Ursprungligen postat av cichlids4fun
            köp formplyfa och lägg som hyllplan den är vattentålig och inte så jättemycket dyrare än mdf (Om alls), har för mig att vi fick ge 350 kr för en skiva12mm på 2,4mx1,2m på bauhaus
            Tack för tipset, men jag kommer nog att köpa vitfolierad hyllplan och få skyddet på köpet.

            Finns inget Bauhaus i Skövde eller dess närhet så priset blir då för högt. Här har vi Cheapy, Byggmax, Coop Bygg och Beijers Bygg. Finns säkert där med så jag ska kolla in det lite...

            Kommentar

            • cichlids4fun
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 3111

              #36
              Ursprungligen postat av Malawe
              Tack för tipset, men jag kommer nog att köpa vitfolierad hyllplan och få skyddet på köpet.

              Finns inget Bauhaus i Skövde eller dess närhet så priset blir då för högt. Här har vi Cheapy, Byggmax, Coop Bygg och Beijers Bygg. Finns säkert där med så jag ska kolla in det lite...
              byggmax har den nog finns i lite olika storlekar oxå om du inte behöver så stor
              Mvh
              Peter

              don´t drink water-fish ..... in it!

              Kommentar

              • Pelle Linerzén
                Användare
                • november 2005
                • 106

                #37
                Ursprungligen postat av janneviking
                Jag har en ställning i tre plan till mina tre 150 liters och jag använde 45*45,och den har stått med dom karen nu i fyra år utan problem
                Bild? Hur stort mellanrum har du mellan karen till nästa våning?
                Pånyttfödd med 400 liters malawi

                Kommentar

                Arbetssätt...