I denna tråden tänkte jag samla framtida frågor, bilder, funderingar och nyheter vad det gäller mina CA-kar. Många på forumet vet att jag sommaren -08 startade upp min källarlokal. Av alla kar som bubblar där nere är endast ett för tillfället fyllt med fiskar från Centralamerika. Detta kar är på 222-liter och bebos av 2+4 Thorichthys maculipinnis och 1+5 Xiphophorus helleri (Röd svärdbärare). På senare tid har jag insett att det kar som bringar mest glädje och det jag sitter mest framför är överlägset detta CA-kar. Det har fått mig att fundera i banorna kring att konvertera några andra kar till just CA. Hur många det blir vet jag inte ännu. Jag kommer att satsa på ett i taget....
För någon vecka sålde jag Tanganyikacikliderna som bodde i ett av 540-karen. Tanken är att detta akvarie efter jul/nyår ska konverteras till CA. Jag har tittat en del i Ca-bildtrådarna och hittat ett antal juveler som jag är sugen på. I 540-karet blir det 2 eller 3 arter. Tanken är att köpa in ungfiskar (5-6 fiskar/art, för att sedan sortera fram par) De det lutar åt just nu är:
H. nicaraguensis
A. siquia
C. septemfasciatus
alternativt
H. nicaraguensis
A. longimanus (går den att få tag på?)
Andra arter jag är grymt sugen på är:
T. meeki
T. affinis eller aurerus
C. istlanum
Mina kar är på max 540-liter så de största CA-cikliderna går bort. Jag är dessutom inte intresserad av att ta upp ett stort kar till endast ett par. Jag har två kar med de intressanta måtten L150, B60, H35. Tror ni att 20cm fiskar fungerar i ett så pass lågt kar?
Det lär dyka upp fler funderingar under resans gång.... Tyck, spekulera och fundera. Alltid kul när ni delar med er av era åsikter. Har jag missat någon art som ni tycker man bara måste titta på en extra gång?
/Jocke
För någon vecka sålde jag Tanganyikacikliderna som bodde i ett av 540-karen. Tanken är att detta akvarie efter jul/nyår ska konverteras till CA. Jag har tittat en del i Ca-bildtrådarna och hittat ett antal juveler som jag är sugen på. I 540-karet blir det 2 eller 3 arter. Tanken är att köpa in ungfiskar (5-6 fiskar/art, för att sedan sortera fram par) De det lutar åt just nu är:
H. nicaraguensis
A. siquia
C. septemfasciatus
alternativt
H. nicaraguensis
A. longimanus (går den att få tag på?)
Andra arter jag är grymt sugen på är:
T. meeki
T. affinis eller aurerus
C. istlanum
Mina kar är på max 540-liter så de största CA-cikliderna går bort. Jag är dessutom inte intresserad av att ta upp ett stort kar till endast ett par. Jag har två kar med de intressanta måtten L150, B60, H35. Tror ni att 20cm fiskar fungerar i ett så pass lågt kar?
Det lär dyka upp fler funderingar under resans gång.... Tyck, spekulera och fundera. Alltid kul när ni delar med er av era åsikter. Har jag missat någon art som ni tycker man bara måste titta på en extra gång?
/Jocke
Kommentar