Banderads CA-kar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Engelholm Audio
    Användare
    • augusti 2009
    • 366

    #61
    Jag besökte Banderad här om dagen och fick se fiskarna! Hittade en favvis bland dom nyinköpta, fick gott kaffe, överlämnade Artimia och ett snack med resten av familjen och självklart fisk-snack med Mr B.

    Vänliga hälsningar, Pär!
    CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
    Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

    Kommentar

    • Banderad
      Användare
      • februari 2006
      • 3479

      #62
      Ursprungligen postat av Engelholm Audio
      Jag besökte Banderad här om dagen och fick se fiskarna! Hittade en favvis bland dom nyinköpta, fick gott kaffe, överlämnade Artimia och ett snack med resten av familjen och självklart fisk-snack med Mr B.

      Ja, det var multispinosan du fastnade för.

      /Jocke

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #63
        Lite bilder med den gamla vanliga oskärpan:



        /Jocke

        Kommentar

        • Engelholm Audio
          Användare
          • augusti 2009
          • 366

          #64
          Jag får nog ta med kameran nästa gång, Banderad!
          Vänliga hälsningar, Pär!
          CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
          Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

          Kommentar

          • Banderad
            Användare
            • februari 2006
            • 3479

            #65
            Ursprungligen postat av Engelholm Audio
            Jag får nog ta med kameran nästa gång, Banderad!
            Jo, det är nog bäst...

            /Jocke

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #66
              Den senaste informationen om mina Bifasciator har jag skrivit i Robins nya CA-tråd. Istället för att fortsätta låna den tråden dammar jag nu av den här....

              För en stund sedan var jag nere i källaren och bytte lite vatten i 540-karet med Vieja bifasciata "Rio Chacamax". De senaste dagarna har fiskarnas beteende som tidigare nämnts förändrats rejält och två par har bildats. Till min förvåning har det andra paret nu lekt (alltså inte den hannen som har varit den dominerande från första stund). Fortsatt rapport kommer de närmaste dagarna...

              /Jocke

              Kommentar

              • Gäst

                #67
                Ursprungligen postat av Banderad
                För en stund sedan var jag nere i källaren och bytte lite vatten i 540-karet med Vieja bifasciata "Rio Chacamax". De senaste dagarna har fiskarnas beteende som tidigare nämnts förändrats rejält och två par har bildats. Till min förvåning har det andra paret nu lekt (alltså inte den hannen som har varit den dominerande från första stund). Fortsatt rapport kommer de närmaste dagarna...

                /Jocke
                Sånt där kan vara intressant att bevittna... Om jag nu förstår det rätt att du har två par som intagit revir alldeles bredvid varandra samtidigt..? Kan du knäppa en bild/filmsnutt? Jag har själv upplevt det vid några tillfällen och det KAN även sluta riktigt illa så man bör kolla läget ganska regelbundet då den "fredliga samexistensen" mellan paren hänger på en skör tråd... Speciellt när deras yngel blir frisimmande.

                Mvh/Andreas.

                Kommentar

                • RobinH
                  Användare
                  • augusti 2008
                  • 2150

                  #68
                  Ursprungligen postat av Banderad
                  Den senaste informationen om mina Bifasciator har jag skrivit i Robins nya CA-tråd. Istället för att fortsätta låna den tråden dammar jag nu av den här....

                  För en stund sedan var jag nere i källaren och bytte lite vatten i 540-karet med Vieja bifasciata "Rio Chacamax". De senaste dagarna har fiskarnas beteende som tidigare nämnts förändrats rejält och två par har bildats. Till min förvåning har det andra paret nu lekt (alltså inte den hannen som har varit den dominerande från första stund). Fortsatt rapport kommer de närmaste dagarna...

                  /Jocke
                  Ja lite foto hade inte varit fel ...
                  CA

                  Kommentar

                  • Banderad
                    Användare
                    • februari 2006
                    • 3479

                    #69
                    Jag ska försöka ta något vettigt foto. Vad det gäller filmsnutt kommer det när vi har köpt skivor till filmkameran. Tyvärr är vattnet lite grumligt i det karet för tillfället. Idag har jag dessutom bytt vatten, och då grumlar det lite extra. Jag ska ta och låna svärfars kamera nu om en stund när vi ska dit....

                    /Jocke

                    Kommentar

                    • Banderad
                      Användare
                      • februari 2006
                      • 3479

                      #70
                      Här kommer några bifasciata-bilder som är tagna för några minuter sedan. Tyvärr håller de extremt dålig klass. Skitiga glas och speglingar, men ni ser vad det föreställer....

                      1. Paret som har lekt. Ni skymtar romkornen i bottnen på krukan under honan.

                      2. Här ser ni hur nära varandra paren har sina revir. Under roten till vänster förbereder en hona lek, en bit till höger ser ni krukan där en annan hona vaktar rom.

                      3. Hannen som väntar på att få leka med honan under roten.

                      /Jocke

                      Kommentar

                      • Banderad
                        Användare
                        • februari 2006
                        • 3479

                        #71
                        Här kommer några andra ciklidbilder från idag:

                        1. Niccar som vaktar sprattlare. Tyvärr är det bara runt 25st som kläcktes, så jag har inte bestämt om jag ska spara några ännu.

                        2. Ett av mina zebrapar (från Ometepe)

                        3. CA-karet med Niccar, zebror och loisellei

                        4. Bif-karet

                        /Jocke

                        Kommentar

                        • Banderad
                          Användare
                          • februari 2006
                          • 3479

                          #72
                          Sedan har jag lite fiskar från CA som inte är ciklider. Här kommer lite svärdbärare...

                          1. Xiphophorus nezahualcoyotl. Vildform som ibland kallas Höglandssvärdbärare.

                          2. Xiphophorus kallmani. Vildform

                          3. Den vanliga röda. Denna hona kläcker ur sig runt 150 yngel/kull....

                          /Jocke

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #73
                            Vackra fiskar. Gillar Ometepen speciellt.

                            Fast det är klart, bifasciatorna är ju brutalt snygga.
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Gäst

                              #74
                              Ursprungligen postat av Banderad
                              Här kommer några bifasciata-bilder som är tagna för några minuter sedan. Tyvärr håller de extremt dålig klass. Skitiga glas och speglingar, men ni ser vad det föreställer....

                              1. Paret som har lekt. Ni skymtar romkornen i bottnen på krukan under honan.

                              2. Här ser ni hur nära varandra paren har sina revir. Under roten till vänster förbereder en hona lek, en bit till höger ser ni krukan där en annan hona vaktar rom.

                              3. Hannen som väntar på att få leka med honan under roten.

                              /Jocke
                              Ja, bilderna duger hur bra som helst... Paren är helt klart nära varandra... Jag funderade en kort stund på varför de valt en plats så nära varandra... Innan tanken slog mig att det kanske snarare är så att båda paren valt en plats nära filterhörnan!?

                              Mvh/Andreas.

                              Kommentar

                              • Gäst

                                #75
                                Ursprungligen postat av Banderad
                                Sedan har jag lite fiskar från CA som inte är ciklider. Här kommer lite svärdbärare...
                                Härligt... Svärdbärare är "aldrig" fel!

                                Ursprungligen postat av Banderad
                                1. Xiphophorus nezahualcoyotl. Vildform som ibland kallas Höglandssvärdbärare.
                                Snygg... Ser klart smidig ut.

                                Ursprungligen postat av Banderad
                                2. Xiphophorus kallmani. Vildform
                                Den tycker jag personligen är absolut vackrast av de 3 du visar.

                                Ursprungligen postat av Banderad
                                3. Den vanliga röda. Denna hona kläcker ur sig runt 150 yngel/kull....

                                /Jocke
                                Det kan jag tänka mig... Hur stor är hon?

                                Firrarna på bilden nedan tillhörde en av de mest storväxta stammar jag någonsin haft... Honan till vänster var ganska stor.
                                De blev härdade tillsammans med ciklider i några generationer. Tänk vad mycket gott om utrymme samt "robust ciklidfoder" kan göra, hehe (Hojta gärna till om du misstycker till att jag lade upp en bild i din tråd)



                                Mvh/Andreas.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...