Nybörjare :)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tony Tiger
    Användare
    • december 2009
    • 182

    #46
    Ursprungligen postat av Beast
    Jaa det beror på hur stora dom är, på hanarna växer normalt fläcken bort, men som sagt inte på alla..
    Har börjat ana en tendens till svart bakre del på en av pärlcikliderna. Hane som fjäskar lite??
    1000l CA..... i trappen!!!

    Kommentar

    • Håknil
      Användare
      • december 2005
      • 484

      #47
      Ursprungligen postat av Tony Tiger
      Hej hej. är helt ny på de här med Ciklider, såpass ny att jag inte ens köpt fiskarna än Men är en bit på väg. Har ett 475l akvarie med rejäl pump o planerar ytterligare ett på 720l och vet även att jag kommer inrikta mej på Centralamerikanska ciklider.
      Självklart så har jag lite frågor som jag hoppas få svar på:

      *Lysrör!! har en ramp för 2x 58w men vad ska jag kombinera för att få bäst ljus/Färger?? Vart hittar jag till bra pris/Kvalite??

      *Filter material till pumpen!! Har en Fluval FX5 men inget i den. Vad ska jag ha för att få bäst rening, bäst ekonomi och gärna ganska tystgående??

      *Botten material och stenar!! har tänkt mej kalkstenar och sand(ca1mm) i botten. Vart kan jag hitta sånt till bra pris??? (kollade på kalkstenssand i djuraffären o de va knas dyrt!!)

      *Hur många fiskar bör vara max i mitt 475l akvarie?? Som jag förstått de så ska dom vara i par o blir riktigt stora så vad tror ni?? 4-5 par?? Färre??

      *passande vackra malar i akvariet?? eller måste de bli pansarmalar?? Helt ok dom med iofs

      De får räcka för den här gången men de lär komma fler frågor.
      Evigt tacksam för svar och tips

      Mvh Tony
      Hej

      Jag vill fortfarande "puscha" för Zebracikliden.Den är intressant,vacker
      och enkel.Den går t.o.m bra ihop med de lite mindre parachromisarterna,
      eftersom den är ganska tuff.

      lycka till

      HN

      Kommentar

      • Banderad
        Användare
        • februari 2006
        • 3479

        #48
        Ursprungligen postat av Håknil
        Hej

        Jag vill fortfarande "puscha" för Zebracikliden.Den är intressant,vacker
        och enkel.Den går t.o.m bra ihop med de lite mindre parachromisarterna,
        eftersom den är ganska tuff.

        lycka till

        HN
        Eller varför inte Amatitlania siquia (Hondurian red point). Enligt mitt tycke strået snyggare än den "vanliga" sebracikliden, även om jag gillar den med skarpt.

        /Jocke

        Kommentar

        • Tony Tiger
          Användare
          • december 2009
          • 182

          #49
          Ursprungligen postat av Banderad
          Eller varför inte Amatitlania siquia (Hondurian red point). Enligt mitt tycke strået snyggare än den "vanliga" sebracikliden, även om jag gillar den med skarpt.

          /Jocke
          Inte omöjligt att jag ger mej på dom båda i framtiden Just nu har jag fullt sjå med invånarna jag har. Tack för tipsen, fina fiskar.
          1000l CA..... i trappen!!!

          Kommentar

          • Tony Tiger
            Användare
            • december 2009
            • 182

            #50
            Ursprungligen postat av Tony Tiger
            Min fina Chacamax hane
            SORG!!!!
            Kom hem från jobbet igår o hittade killen svårt sargad o bortom räddning
            Troligtvis Guldsöm hanen som han haft en drabbning med då den har en skada i sidan.
            Typiskt!! Jag som hade frid o fröjd i karet. "i dom lugnaste vatten"
            Vad göra?? Ska jag försöka ersätta med en ny hane så honan inte blir själv lr går de bra ändå?? Har även sänkt tempen en del, kanske inga kids men inga lik heller med lite tur.
            1000l CA..... i trappen!!!

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #51
              Aj då tråkigt!!

              Kanske ett tecken på att de har något litet utrymme. Vilka firrar har du i 475:an nu?
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • Tony Tiger
                Användare
                • december 2009
                • 182

                #52
                Ursprungligen postat av DRE
                Aj då tråkigt!!

                Kanske ett tecken på att de har något litet utrymme. Vilka firrar har du i 475:an nu?
                Ja de ligger en hel del i de Hoppas på o ha igång ett 600l kar inom 2 månader så bara dom kan hålla sams tills dess.
                1000l CA..... i trappen!!!

                Kommentar

                • Ola Svensson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 14633

                  #53
                  Även svårt sargade fiskar går rädda om man lägger dem i ett eget akvarium med salt i vattnet (0,5 dL grovsalt/ 10L vatten) och ger dem lugn och ro.

                  Rent generellt har nog en ensam fisk av en art mycket högre överlevnadschanser än om det finns fler. Det är oftast art(o)fränder som har ihjäl fiskar. Däremot kan ensamma fiskar bli tokaggressiva och terrorisera alla andra. Men lekande fiskar är förstås oftast värre än allt annat förutom hanars ilska mot honan om leken går i stöpet (eller honans mot hanen om hon är större).
                  Med vänliga hälsningar

                  Ola

                  Kommentar

                  • Micke Jarhl
                    Användare
                    • april 2002
                    • 2277

                    #54
                    Lite CA:s baksida om där är någon hehe kan vara lugnt länge och så smäller det bara varit ut för det själv men det har varit lek på G i de allvarliga fallen...
                    Micke Jarhl Med akvarium!

                    Kommentar

                    • Tony Tiger
                      Användare
                      • december 2009
                      • 182

                      #55
                      Ursprungligen postat av Micke Jarhl
                      Lite CA:s baksida om där är någon hehe kan vara lugnt länge och så smäller det bara varit ut för det själv men det har varit lek på G i de allvarliga fallen...
                      Mmm... sant!! Men samtidigt är de ju en del av charmen med dom, att dom är så lynniga

                      Tack för alla svar, nästa gång blir de saltkaret För man kan nog kallt räkna med en nästa gång!!
                      1000l CA..... i trappen!!!

                      Kommentar

                      • Tony Tiger
                        Användare
                        • december 2009
                        • 182

                        #56
                        Sådär ja!! Nu har jag ett 450l också att fördela firrarna på. Går några Malawi i de nu men tänkte skänka dom till djuraffären. Blir nog lagom ett tag framöver sen får vi se beroende på storlek på bla. Viejorna om de får bli en uppdatering i storlek
                        1000l CA..... i trappen!!!

                        Kommentar

                        • Tony Tiger
                          Användare
                          • december 2009
                          • 182

                          #57
                          Hej hej
                          Nu har jag haft 2 större akvarium igång en tid o har fortfarande vissa "problem".
                          Bla. mina Urophtalmus gräver nåt helt galet, sabbar min tanke med inredningen på en halvtimma! Har ingen plats för fler fisk så lek kvittar mej men de verkar som att dom inte gör annat! Blir också en hel del slagsmål Vad kan man göra för att lugna dom?? Har doppvärmarna ställda på 26 grader, hur låg temp vågar man ha??
                          Sen får jag inte min JD hane att förstå när de är mat, hans hona har nu växt om honom o dom har inte lekt på länge.

                          Som vanligt tacksam för svar (hur länge ska man kalla sej för nybörjare?? )
                          Kommer snart uppdatera med bilder på samtliga 4 kar som är igång.

                          /Tigern
                          1000l CA..... i trappen!!!

                          Kommentar

                          • DaRe
                            NCS Medlem
                            • september 2009
                            • 22831

                            #58
                            Gömställen så de kan hålla sig undan samt med avgränsninngar, i form av rötter/sten kan man eventuellt minska deras revir något.

                            Bilder vore kul
                            Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                            ///David
                            Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                            Kommentar

                            • Tony Tiger
                              Användare
                              • december 2009
                              • 182

                              #59
                              Mmm.. ligger nog mycke i de.Men tex Urophtalmus paret har alltid haft en grotta med gott om plats som dom haft sina kullar i men nu är dom mest inne o vänder för att sen riva upp all sand i resten av akvariet. fattar inte varför dom inte håller sej i grottan, äger verkligen den.


                              Ursprungligen postat av DRE
                              Gömställen så de kan hålla sig undan samt med avgränsninngar, i form av rötter/sten kan man eventuellt minska deras revir något.

                              Bilder vore kul
                              1000l CA..... i trappen!!!

                              Kommentar

                              • RobinH
                                Användare
                                • augusti 2008
                                • 2150

                                #60
                                Ursprungligen postat av DRE
                                Gömställen så de kan hålla sig undan samt med avgränsninngar, i form av rötter/sten kan man eventuellt minska deras revir något.

                                Bilder vore kul
                                Fler gömställen hjälper nog inte mycket mot att dom gräver!!!
                                CA

                                Kommentar

                                Arbetssätt...