Forelltetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • asker
    Användare
    • oktober 2009
    • 46

    Forelltetra

    Besökte en akvariebutik idag och fastnade direkt för en grupp forelltetror. Mycket tilltalande fisk måste jag säga. Finns det någon som har erfarenhet av arten ?
  • Erik Åhlander
    Användare
    • september 2006
    • 796

    #2
    Vilken art? Det finns ett antal som kan tänkas gå under det namnet. Copella och Pyrrhulina har jag testat flera olika, men aldrig Copeina.

    Kommentar

    • Janne E
      Användare
      • april 2002
      • 382

      #3
      Brukar andra arter än Copiena guttata kallas för forelltetra, jag visste inte det så därför frågar jag. Jag har haft C. guttata och det är en riktigt trevlig och vacker tetra, yngelvårdande och de gräver små gropar (sandbotten) där de leker och hannen vaktar rom o yngel. Jag gillar alla tetror i denna grupp, Copella, Pyrrhulina och Nannostomus är både produktiva och hyffsat lättlekta, C. gutatta är nog vackrast helst under lek med hannens intensiva röda prickar på kroppen. Inte så ofta man ser dem i affärerna så passa på och köp ett litet stim.

      Mvh Janne

      Kommentar

      • asker
        Användare
        • oktober 2009
        • 46

        #4
        Janne det är C.guttata jag menar. Tack för din info. Det får bli ett litet stim trots att de är lite dyra.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          Användare
          • september 2006
          • 796

          #5
          Ursprungligen postat av Janne E
          Brukar andra arter än Copiena guttata kallas för forelltetra, jag visste inte det så därför frågar jag.
          Mvh Janne
          Fiskar dyker upp under så många oväntade namn - därför frågar JAG!

          Jag har aldrig sett Copeina i handeln, men jag får väl hålla utkik...

          Kommentar

          • Janne E
            Användare
            • april 2002
            • 382

            #6
            Jo det är möjligt att det gör men jag har aldrig hört handelsnamnet Forelltetra nämnas för någon annan art än C. guttata som faktist kan likna en liten forell med lite fantasi. De är mycket ovanliga i handeln så dyker de upp i någon butik så ska man inte tveka att köpa ett gäng eftersom man aldrig vet när de nästa gång dyker upp... kanske om 10 år.

            Mvh Janne

            Kommentar

            • asker
              Användare
              • oktober 2009
              • 46

              #7
              Nu har jag köpt en grupp forelltetror och det ska bli spännande att följa dem. De går i ett 540-liters kar tillsammans med rosentetra, kardinaltetra, svart fantom och 6 peru-altum (blue honey)

              Kommentar

              • asker
                Användare
                • oktober 2009
                • 46

                #8
                Har någon tips och ideer om andra snygga tetror? Det finns mer plats i mitt kar.

                Kommentar

                Arbetssätt...