Medlemskap, inbetalning och CB ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Medlemskap, inbetalning och CB ?

    Jag undrar när måste inbetalning för medlemskap vara inne för att man skall få
    CB1 2010 ??. I CB4 som damp ner i brevlådan igår ( förövrigt ett mycket bra nummer) så skriver ordförande i sin spalt att medlemskapet är löpande 4 nummer från inbetalning men i föreningsinfosidan står det fortfarande
    att medlemskapet är enligt kalenderår ??. Det borde framgå vilka inbetalningsdatum som krävs för att få CB1,CB osv.
    Hoppas ändå att viss försäljning av gamla nummer ( obs ej alltför gamla) kan ske då troligen helt nya medlemmar gärna köper de nummer som kom ut strax före de blev medlemmar.
  • doohan
    NCS Medlem
    • augusti 2004
    • 1607

    #2
    Jag

    trodde att iom att du betalat in årsavgiften så får du alla CB nummer för det år du betalat? Antar att det beror på om det fortfarande finns ex kvar?

    Kommentar

    • Byttorp
      Användare
      • november 2003
      • 1585

      #3
      Vi lever i nya tider och ioch med stadgeändringarna som trädde ikraft i höstas så är man nu medlem från det datum man betalar och löpande, dvs 4 nummer framåt. Om man inte går ur föreningen så får man en ny avi med sitt sista nummer (hur vi skall lösa detta är inte helt klart) och så betalar man för ännu ett år osv.

      De nya förändringarna är gjorda för att vi inte skall behöva börja varje kalenderår med 0 medlemmar och så bygga upp antalet medlemmar till dagens ca 980 st mot slutet av året.
      På samma gång så får vi ju också en bättre koll på hur många ciklidblad vi skall trycka upp mot som tidigare behöva "gissa" hur många vi kommer vara vid årets slut och redan vid nummer 1 och 2 trycka vad vi tror är tillräckligt antal tidningar.

      En annan stor fördel är för den som vill bli medlem på hösten...men som tidigare kännt att man inte vill ha två stycken..eller tom tre stycken "gamla" ciklidblad, nu istället får de 4 kommande numren....så det blir alltså enklare för oss att rekrytera nya medlemmar hela året om.
      Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
      Ordförande GCG

      Kommentar

      • HåkanM
        NCS Medlem
        • november 2005
        • 1294

        #4
        Ursprungligen postat av Byttorp
        Vi lever i nya tider och ioch med stadgeändringarna som trädde ikraft i höstas så är man nu medlem från det datum man betalar och löpande, dvs 4 nummer framåt. Om man inte går ur föreningen så får man en ny avi med sitt sista nummer (hur vi skall lösa detta är inte helt klart) och så betalar man för ännu ett år osv.

        De nya förändringarna är gjorda för att vi inte skall behöva börja varje kalenderår med 0 medlemmar och så bygga upp antalet medlemmar till dagens ca 980 st mot slutet av året.
        På samma gång så får vi ju också en bättre koll på hur många ciklidblad vi skall trycka upp mot som tidigare behöva "gissa" hur många vi kommer vara vid årets slut och redan vid nummer 1 och 2 trycka vad vi tror är tillräckligt antal tidningar.

        En annan stor fördel är för den som vill bli medlem på hösten...men som tidigare kännt att man inte vill ha två stycken..eller tom tre stycken "gamla" ciklidblad, nu istället får de 4 kommande numren....så det blir alltså enklare för oss att rekrytera nya medlemmar hela året om.
        Ja inte var det något inbetalningskort med CB4, så när måste avgiften vara betald för att få CB1 2010 ???. Och för den delen CB2 osv.

        Kommentar

        • Koi-fantast
          Användare
          • november 2007
          • 555

          #5
          Hur fungerar allt detta med rösträtt på årsmötet?
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
          http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

          Kommentar

          • Byttorp
            Användare
            • november 2003
            • 1585

            #6
            Precis som under tidigare år....så fort som möjligt...varför vänta om man vet att man skall vara medlem även i fortsättningen?

            Det kommer förhoppningsvis att kunna gå med inbetalningskort i kommande nummer av CB men som jag skrev tidigare...vi jobbar på detta.
            Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
            Ordförande GCG

            Kommentar

            • Byttorp
              Användare
              • november 2003
              • 1585

              #7
              Ursprungligen postat av Koi-fantast
              Hur fungerar allt detta med rösträtt på årsmötet?
              Den som är medlem vid tidpunkten för årsmötet får rösta på årsmötet.
              Trappat ner till 6 akvarier och just nu mestadels Malawi med inslag av apisto, räkor och några Tanganyika.
              Ordförande GCG

              Kommentar

              • Ola Svensson
                Användare
                • april 2002
                • 14633

                #8
                Ursprungligen postat av HåkanM
                Ja inte var det något inbetalningskort med CB4, så när måste avgiften vara betald för att få CB1 2010 ???. Och för den delen CB2 osv.
                Inbetalningskort kan vi inte skicka med då det inte längre duger med att trycka dem på ett A4 och tidningarna plastas in av tryckeriet så vi kan inte lägga in själva. När och om vi byter till ett svenskt tryckeri blir detta förhoppningsvis möjligt (men då kanske inbetalningskort är helt ute, vem betalar för att betala i dagens läge och hur ofta besöker man sin bank?)

                Dessa datum är ungefärliga då de som är medlemmar när etiketterna trycks får CB; 15/2, 15/5, 15/9 och 15/11. Tidigare har det gjorts extrautskick av nummer ett för senkomna. Dessutom lägger vi beställningen några veckor före trycket så för att vara HELT säker måste man betala 10/1, 10/4, 10/8 och 10/10.
                Med vänliga hälsningar

                Ola

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #9
                  Ursprungligen postat av Byttorp
                  Den som är medlem vid tidpunkten för årsmötet får rösta på årsmötet.
                  Verkligen? Man håller ju ett årsmöte för föregående års verksamhet - dvs det innebär att det på nästa årsmöte i April 2010 så behandlas 2009 års verksamhet. Då har man i alla fall tidigare haft närvaro och rösträtt om man varit medlem 2009, även om man inte varit medlem vid själva årsmötet. Så om det du skriver stämmer så verkar det ju minst sagt odemokratiskt att man kan ha rösträtt även om man inte varit medlem under verksamhetsåret som behandlas, men man har inte automatiskt rösträtt även om man har varit medlem under verksamhetsåret.

                  Nu är väl detta i sig inte så viktigt eftersom problemet snarare brukar vara att få folk att komma till årsmötet och vad jag vet så har heller aldrig medlemskapet kollats upp där. Dock så är det en demokratisk fråga

                  Kommentar

                  • HåkanM
                    NCS Medlem
                    • november 2005
                    • 1294

                    #10
                    Ursprungligen postat av Ola Svensson
                    Inbetalningskort kan vi inte skicka med då det inte längre duger med att trycka dem på ett A4 och tidningarna plastas in av tryckeriet så vi kan inte lägga in själva. När och om vi byter till ett svenskt tryckeri blir detta förhoppningsvis möjligt (men då kanske inbetalningskort är helt ute, vem betalar för att betala i dagens läge och hur ofta besöker man sin bank?)

                    Dessa datum är ungefärliga då de som är medlemmar när etiketterna trycks får CB; 15/2, 15/5, 15/9 och 15/11. Tidigare har det gjorts extrautskick av nummer ett för senkomna. Dessutom lägger vi beställningen några veckor före trycket så för att vara HELT säker måste man betala 10/1, 10/4, 10/8 och 10/10.
                    Tack för datumen, jag vill gärna veta då jag alltid skjuter upp allt till sista minuten, ja de flesta betalar väl via internetbank men kan man inte skicka med ett tomt "orginalinbetalningskort" ??, alltid får man väl någon exta medlem ? ( om man är riktigt slug så kan man väl kolla vilka som tidigare
                    betalat via internet och till dessa behövs inga kort tja alternativt kan man väl göra tvärtom, de som förra gången betalade med inbetalningskort får ett nästa gång).

                    Kommentar

                    • Koi-fantast
                      Användare
                      • november 2007
                      • 555

                      #11
                      Det skulle vara bra om man kunde få e-faktura eller autogiro för att inte missa inbetalningen. Dessa sätt skulle i större grad få mig att betala i tid än ett inbetalningskort.
                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
                      http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

                      Kommentar

                      • Ola Svensson
                        Användare
                        • april 2002
                        • 14633

                        #12
                        Ursprungligen postat av Koi-fantast
                        Det skulle vara bra om man kunde få e-faktura eller autogiro för att inte missa inbetalningen. Dessa sätt skulle i större grad få mig att betala i tid än ett inbetalningskort.
                        E-faktura hade ju onekligen varit något. Autogiro är väl bara att sätta upp själv? men det borde man ju trycka på.
                        Med vänliga hälsningar

                        Ola

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #13
                          Skicka med inbetalningskort, känns förlegat
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Användare
                            • april 2002
                            • 4619

                            #14
                            I och med att medlemskapet nu tydligen kan löpa ut när som helst under året så måste det nog till ett meddelande av något slag om detta annars är risken mycket stor att folk inte förnyar. Man har definitivt hunnit glömma detta ett år senare när det löper ur.
                            Tidigare har ju ens medlemskap löpt ut vid årsskiftet så då kan man ju tycka att man kan klara sig utan påminnelse, men nu blir det ju ungefär som en prenumeration av en tidning och då får man en påminnelse om ny avgift ca. en månad innan tiden går ut.

                            Inbetalningskort som sådant känns dock lite meningslöst idag - när inte ens gamla gubbar som jag och Christer behöver sådana.

                            Sen undrade jag som sagt i mitt förra inlägg om det är så som Byttorp skriver.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              I och med att medlemskapet nu tydligen kan löpa ut när som helst under året så måste det nog till ett meddelande av något slag om detta annars är risken mycket stor att folk inte förnyar. Man har definitivt hunnit glömma detta ett år senare när det löper ur.

                              Tidigare har ju ens medlemskap löpt ut vid årsskiftet så då kan man ju tycka att man kan klara sig utan påminnelse, men nu blir det ju ungefär som en prenumeration av en tidning och då får man en påminnelse om ny avgift ca. en månad innan tiden går ut.
                              Vi har tänkt att skriva detta på inlagan när vi börjar trycka adresser där. Det är ju först om ett år de första "fallen" dyker upp.

                              Påminnelsebreven har varit mycket effektiva även om det förstås kostar en massa pengar, så det blir nog flera sådana.

                              Vi har kollat vad det skulle kosta att lägga ut registret och få någon annan att fixa allt inklussive automatiska påminnelsebrev, men vi är för få medlemmar för att få ekonomi i det.
                              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                              Sen undrade jag som sagt i mitt förra inlägg om det är så som Byttorp skriver.
                              Vad är skilnaden mot innan då endast medlemmar hade rösträtt på årsmötet? Även då gavs ansvarsfrihet från föregående period. Du har helt klart en poäng men jag har så vitt jag vet aldrig varit med i en förening där före detta medlemmar har rösträtt men jag kan ju ha missat det "finstilta".
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...