Egendomliga symtom, sjuk?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • _Varanus_
    Användare
    • oktober 2004
    • 123

    Egendomliga symtom, sjuk?

    Hej !

    Det är såhär att jag har 5st Eldbuksciklider.

    Där den näst största hanen dom senaste dagarna beteer sig lite anorlunda och set väldigt konstig ut. Hela hans huvud och liten bit efter gällocken så är han VÄLDIGT mörk och efter det är han så ljus han kan bli, Det är ingen övergång i färgen utan det mörka bara stannar upp direkt och det ljusa börjar direkt.

    Jag tycker också att han rör sig lite stelare, ungefär som om han har ont? han kan röra sig, men hellst värkar vilja vända sig i vattnet med hjälp av fenorna o inte vill böja själva kroppen för mycket.

    Han har också en jätte liten prick vid ryggfenan, nån form av svamp tror jag. Kan det ha något samband? alla symtomen kom direkt samma dag. han har väl sett ut såhär i 3dagar nu eller nånting, o han äter fortfarande. Men är lite skyggare, sist fram till maten av alla 5. och gömmer sig mest hela tiden.

    Någon som vet vad det kan vara? svårt o ta en bild på han eftersom han gömmer sig så mkt, men kan försöka. det där med färgen ser konstigt ut, nästan som om han skulle va "OB" färgad i eldbuksfärger. alltså från det mörkaste en eldbuk kan va, till det ljusaste utan övergång

    Mvh Adam löfman
    Mvh Adam
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #2
    Tjenare Adam!

    Det har hänt vid ett par tillfällen att jag har haft liknande symtom, alla gånger har det varit på Zebraciklider dock, ena sedan av huvudet o ansiktet blir helt svart, men i övrigt så ser dom normala ut, förutom som du säger ljusare än dom "normala" Zebrorna..
    Jag har ingen aning om vad det kan vara för nått, men alla gånger utom 1, så har dom dött förr eller senare, det verkar dock inte smitta.. Den gången fisken inte dog, så var det en hona som efter ett tag fick tillbaka sin vanliga färg igen, helt utan några åtgärder från min sida..
    Jaa nu blev du ju inte direkt hjälpt av mig, men jag ville bara dela med mig
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • _Varanus_
      Användare
      • oktober 2004
      • 123

      #3
      Hej

      Okej! Tog det lång tid innan dom dog? blev dom sämre och sämre? åt dom? Min hane äter fortfarande och igår kväll såg han lite piggare ut + att nu hade han en ljus fläck i pannan också där det tidigare va mörkt. Han e väldigt skygg fortfarande men det värkar alla vara nu när dom ätit upp min flickvänns guppysar, (inga strykfiskar kvar) så ingen vågar sig ut, kan va därför också kanske.

      Ingen annan som vet nått?

      Mvh Adam löfman
      Mvh Adam

      Kommentar

      • Ola Svensson
        Användare
        • april 2002
        • 14633

        #4
        Är hela huvudet mörkt på båda sidorna och verkar gränsen gå vid ett segment (att fiskar är segmenterade märker man tydligt när man äter dem). Om en del av fisken blir mörk t ex stjärten eller huvudet så brukar det vara symptom på någon mycket allvarligt som fisken dör av.

        Detta kan orsakas av att endast en del av fisken är angripen eller att en del helt enkelt inte svarar på stressen. Att fisken mörknar är ett tecken på stress.

        En fisk som t ex bryter ryggraden direkt bakom ryggraden kan mörkna överallt framför brottet. Bakom brottet är fisken ljus (och död).

        Det jag nu skriver om är "stressmörk" inte "pigmentmörk" som jag tror att Beast syftar på. Det är alltså inte fenomenet att vissa firrar har svart bakdel som man ibland ser.
        Senast redigerad av Ola Svensson; 02 december 2009, 12:35.
        Med vänliga hälsningar

        Ola

        Kommentar

        • _Varanus_
          Användare
          • oktober 2004
          • 123

          #5
          Hej!

          Ja gränsen värkar gå vid ett segment tycker jag, om jag förstod rätt av vad du menade =)

          Men han e definitift inte död i kroppen lr förlamad, han rör sig nu precis som vanligt, o äter.
          Dock fortfarande väldigt skygg, men min största hane har blivit väldigt dominant på senaste + att guppyna är uppätna så det är nästan bara den dominanta hanen som är ute.

          Jag tycker dock att det mörka har minskat lite, inte själva styrkan på färgen, utan själva arean av det.

          En annan fråga har jag också, När blir eldbukar egentligen könsmogna? I mitt tycke så känns d som mina borde va d, men dom har inte ens försökt att bilda par ännu.

          Den största hanen e väl 7cm o den största honan är 5cm

          Om inte hela bunten är hanar, dock hyffsat säker på att d e 3 hanar o 2 honor, dom 2 honorna har knappast några utdragna fenor alls.

          Mvh Adam löfman
          Mvh Adam

          Kommentar

          • _Varanus_
            Användare
            • oktober 2004
            • 123

            #6
            jaja, nu är fisken död

            Hoppas värkligen det inte smittar
            Mvh Adam

            Kommentar

            Arbetssätt...