Bygga ställning till 2st 105L alu akvarium...??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    Bygga ställning till 2st 105L alu akvarium...??

    Jag funderar på att göra en ställning till mina två 105L som jag använder som yngel/ungdjurskar. Någon som kan ge mig tips och idéer hur jag kan göra? Eller är det bäst att köpa någonstans?

    Vore roligt att veta vad ni akvarister sitter inne med för kunskaper inom kreativitet och konstruktion...*s*

    Stefan, Skövde

    375L Malawi
    2st 100L
    Ungdjur/Yngel
    1st 16L Yngel
  • salar
    Användare
    • juni 2002
    • 227

    #2
    Du kan göra som jag om du vill slippa undan relativt billigt. Jag köpte 2,5 tums träregel (45x45mm)i lite ansenlig längd efter beräkning.De kan vara lite krokiga och bör torka i rumstemp några veckor.En del faller bort.
    Sedan tillkommer byggbeslag som skall vara ett par i varje hörn för att få stabilitet.Tillgång till en gerings-såg är ett måste.

    Man behöver många skruvar på ca 20mm och beslag.I ändarna behövs ett antal ca 65 mm skruvar som går igenom för att stabilisera.Det gäller att borra rakt!

    Sedan behövs en ytbehandling av träytorna. Lackbets i minst två lager plus vanlig lack.Trä suger vatten och sätter sig om man slarvar med ytbehandling.
    Ett alu akvarium kan stå med stöd på enbart långsidorna.

    En del jobb men kostar en bråkdel om man jämför med alu som ändå är rangligt.

    Man får tänka sig hur mycket utrymme som behövs mellan akvarierna i våningarna.Beroende på storlek av akvarium så är ca.25cm lagom för 105 liter med tanke på stabilitet och åtkomst.Underlägg för benen iform av olika plast eller annat får man räkna med för att få jämn stabilitet.

    SALAR
    SALAR

    Kommentar

    • Ante
      Användare
      • november 2002
      • 571

      #3
      jag gör mina i stålrör, enkelt, billigt och mycket stadigt.
      jag har gjort en liten handledning på min sida.
      här kan du läsa mer: http://hem.passagen.se/turbonito/
      hör av dig om något är oklart.

      Kommentar

      • Hasse_H
        Användare
        • april 2002
        • 1081

        #4
        Vill man göra det extremt enkelt för sig så köper man IKEAs lagerhylla STEN. Kolla min hemsida för några exempel.

        /Hasse

        # 489
        - http://och.nu/ciklid -

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Tanken är att jag vill ha dom i höjd och inte i bredd. Jag bor i lägenhet och det tar för stora yta att ha akvarierna stående bredvid varandra eller på olika platser. Bygger man på höjden så sparar man en yta till frugans glädje...*ler*

          Stefan, Skövde

          375L Malawi
          2st 105L
          Ungdjur/Yngel
          1st 16L Yngel

          Kommentar

          • Pelle71

            #6
            Jag antar att det är aluminiumram på karen?? Det snyggaste tycker jag är aluställning, men den är ju, som sagt, ganska dyr. Billigaste alternativet är träställning. Och för just 105-literskar, så behöver du ju ingen jätteställning. 4 ben, 4 gavlar och 4 längder i 2"x3" räcker gott. En bra idé som redan tagits upp är att ytbehandla träet innan du använder ställningen. För att montera ställningen brukar jag borra rakt igenom både ben och stag, och använda genomgående bult och mutter. Detta förenklar nedmontering och återuppbyggnad, eftersom upprepade i och urskruvningar av vanlig träskruv medför kraftigt minskad hållbarhet.


            Kommentar

            Arbetssätt...