Multisar + T.irsacae?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • chas
    Användare
    • augusti 2009
    • 304

    Multisar + T.irsacae?

    Kort och gott. Är det någon som har erfarenhet av dessa tillsammans. Har multisar i ett 140 L. Har sneglat på T.irsacae ett tag nu och undrar om det skulle passa? Har tänkt på 1+1.

    Mvh
    http://naistick.wix.com/photo
  • Carl
    NCS Medlem
    • maj 2002
    • 374

    #2
    Kommer funka fint, burken kan vara i minsta laget för hästnosar, men irsacaen är den minsta så det går nog fint tror jag. I större burka kan jag lova att alla snäcklekare och hästnosar funkar ihop.
    /Carl
    www.stockholmsciklidklubb.com

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Ja ja kan hålla me Carl. Så länge multiskollonin är liten så är det inga problem. Men när multisarna passerar 20-30 så kan det bli stressigt för hästnosarna i ett så litet kar.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • chas
        Användare
        • augusti 2009
        • 304

        #4
        Låter ju bra. Nu gäller det bara att få tag i dom. Någon som vet vart man får det runt skåne?
        Jag hade tänkt o försöka hålla multisarna runt 15 st. Finns väl alltid någon som vill ha multisar om dom skulle föröka sig lavinartat.

        mvh
        http://naistick.wix.com/photo

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Ja du ja har runt 200 multisar, men dom simmar i mitt 2400 liters o är ytterst svårfångade i nuläget

          Men Arnolds borde ha inne (visserligen inte i skåne men nära iallafall), men ring runt dina närbutiker eller sätt ut en liten annons här på Ciklid så kanske nån nappar
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • chas
            Användare
            • augusti 2009
            • 304

            #6
            Jag får ta o ringa till Arnold., jag ska ändå till NV skåne i helgen. Han har en himla trevlig affär där i Åledsskogen.
            LN - Hur många Multisar började du med? Måste bara säga att du har ett riktigt nice kar!
            http://naistick.wix.com/photo

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Tack chas

              Ja Arnold har en himla trevlig affär.

              Ja köpte 17 djur år 2005, o gruppen har svängt i antal under åren men ja satte nog i 30-40 djur i den stora baljan förra året.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • ParSve
                Användare
                • februari 2005
                • 58

                #8
                Ursprungligen postat av LN
                Ja du ja har runt 200 multisar, men dom simmar i mitt 2400 liters o är ytterst svårfångade i nuläget
                Jag plockade precis ut en multiskoloni ur ett 400L och det gick överaskande lätt - bara att plocka upp snäckorna så åkte firrarna med :-D
                /Pär

                399 l tanganyikaprojekt | Fiskgalleri

                Kommentar

                • LN
                  Användare
                  • december 2004
                  • 4744

                  #9
                  Ja jo men ja vill hålla kollonin nere på en hanterbar nivå, så att ja har bara 5-10 snäckskal i byttan. Har fångat in ett 15 tal me håv till Tedde, så visst går det men det tar några kvällar
                  Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                  Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                  Kommentar

                  • joe
                    Användare
                    • juni 2006
                    • 1451

                    #10
                    Läst denna tråd med intresse då jag skulle vilja prova denna eller liknande kombo - i ett 300 liters med ett T. Irsacae par, ett gäng Rockkribensis och några Jullar (Marlieri). Har ett "bortre" hörn som jag tror skulle passa till snäcklekare...

                    Några frågor - den första hur tror ni att det skulle funka med C. sumbu shell? Är det parfiskar eller lever de också i snäckkolonier? Kan man kombinera dem och t.ex multisar?

                    Måste det till sand i den delen av karet som dessa skulle tänkas hålla till??

                    Några frågor - nån som har svar och/eller glada tillrop?
                    MVH - joe

                    Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                    Kommentar

                    • chas
                      Användare
                      • augusti 2009
                      • 304

                      #11
                      Mycket bra fråga ang C.sumbo Joe. Den har man ju även sneglat lite på. Men jag har fått för mig att den väldigt gärna äter en hel del yngel.
                      Men det kanske är bra för att inte få för många multisar.
                      Annars fick jag en galen idé. Min sambo ska jobba i england i 12 mån med start efter årsskiftet. Självtröst:
                      Jag kan Äntligen dra igång mitt 540 liters i vardagsrummet! Kan man köra på Troffar, T.irsacae, samt multisar? För då kan jag ju låta troffarna gå på uppväxt i 140 L tills dess!? Hoppas inte din fråga kom i kläm nu Joe.

                      mvh
                      http://naistick.wix.com/photo

                      Kommentar

                      • joe
                        Användare
                        • juni 2006
                        • 1451

                        #12
                        Ursprungligen postat av chas
                        Mycket bra fråga ang C.sumbo Joe. Den har man ju även sneglat lite på. Men jag har fått för mig att den väldigt gärna äter en hel del yngel.
                        Men det kanske är bra för att inte få för många multisar.
                        Annars fick jag en galen idé. Min sambo ska jobba i england i 12 mån med start efter årsskiftet. Självtröst:
                        Jag kan Äntligen dra igång mitt 540 liters i vardagsrummet! Kan man köra på Troffar, T.irsacae, samt multisar? För då kan jag ju låta troffarna gå på uppväxt i 140 L tills dess!? Hoppas inte din fråga kom i kläm nu Joe.

                        mvh
                        Ingen fara - det är nog nån som kan tänkas svara vidare ändå!

                        Att starta ett 540 är väl en strålande idé! kombon med hästnosar och troffar är ju väl beprövad...att blanda in multisar vet jag inget om rent konkret, men gissningsvis borde det väl gå. Om jag förstått det hela rätt så är multisarna ganska "bundna" till sina snäckor och det kombinerat med att de är rejält kaxiga borde ju betyda att de ska funka!

                        C.Sumbu klipper nog en del yngel - men kanske inte av sina egna?? Och om man håller 1-2 par Sumbu tiollsammans med multisar så tror jag / gissar jag
                        att multisarna klarar av att försvara de flesta av ynglen...???

                        Men nån annan har säkert mer konkret erfarenhet!
                        MVH - joe

                        Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                        Kommentar

                        • LN
                          Användare
                          • december 2004
                          • 4744

                          #13
                          Ja har hållt Compressiceps Sumbu ihop med Multisar.
                          Sumbun kom inte till ro och lekte i karet, men när ja gav bort dom så lekte dom nästan direkt. Dock växer Sumbuyngel extremt långsamt o är väldigt små när dom kläcks. Vill man ha upp yngel från dom så är nog det bästa att suga upp dom med en hävert o låta dom växa i ett separat yngelkar.
                          Sumbun hade ett riktigt fräckt beteende, dom backade in i multiskollonin o tog smällarna från de vuxna multisarna och nappade ett yngel.
                          Vill man ha fram yngel av multisar me rovfiskar i akvariet så är det bästa sättet att blanda in 2-4cm stenar i sanden, lägga en massa snäckor ovanpå o låta multisarna gräva ut sanden i mellanrummet. Då hamnar snäckorna "svävande" ett par cm ovan botten och det blidas perfekta hålrum som funkar kanon som barnkammare.
                          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                          Kommentar

                          • joe
                            Användare
                            • juni 2006
                            • 1451

                            #14
                            OK - då vet jag att det går - men också att det har vissa komplikationer/begränsningar...

                            Jag vill ju t.ex gärna tt mina sumbu (isåfall) också ska leka! Men kanbske kan man starta ett särskilt kar för dem efter ett tag - hur stort kan 1-2 Sumbu par egentligen behöva?

                            Tack för svar LN! Kul att tajöta lite igen - det var inte igår!
                            MVH - joe

                            Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • december 2004
                              • 4744

                              #15
                              Gött att höra av dig oxå Joe
                              En 74 litare med lite större snäckor i borde kunna funka för ett Sumbupar, men du/ni kan ju testa ihop me Multisarna först o se om det går, ja om inte multisarna är för många det vill säga.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...