Vilken är din bortglömda favorit?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Vilken är din bortglömda favorit?

    Alla har vi våra favoriter inom hobbyn, inte helt otippat är många av favoriterna populära fiskar, men vilken är er favoritfisk som alla av någon anledning verkar glömma?

    Min favorit är så bortglömd att jag inte ens har något riktigt färskt vettigt foto på den, trots att jag har haft den i en väldans massa år.

    Giraffnosmal - Auchenoglanis occidentalis
    Överlägset bästa bottenstädaren jag har haft, den äter både stort och smått, och vänder i princip upp och ned på hela karet en gång per dygn, botten ser alltid kliniskt ren ut.

    Bild 1: Liten och flitig
    Bild 2: Större och flitigare
    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • februari 2008
    • 1032

    #2
    oj, här finns det massor att ösa ur.
    Jul. ornatus är en favorit sen det tidiga -70 talet.
    Botia mahracanta som var en stor favorit sent 70 tidigt 80 tal.
    SA både malar,tetror och ciklider som odlats genom åren.

    Men den bortglömda favoriten är:

    Diskus heckel en otroligt vacker och intressant firre.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

    Kommentar

    • Pabbe
      NCS Medlem
      • september 2006
      • 1805

      #3
      Chromidotilapia guntheri, västafrikansk.


      Den ciklid som banade väg för mitt ciklidintresse. Min första ciklid som lekte. Var vanlig då, mellan 1975-80. Otrloligt vackra honor. Bortglömd tror jag. Har sällan sett den i handeln senare decennier.

      Kommentar

      • Engelholm Audio
        Användare
        • augusti 2009
        • 366

        #4
        Det kommer jag inte ihåg......
        Vänliga hälsningar, Pär!
        CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
        Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Ursprungligen postat av FI
          Alla har vi våra favoriter inom hobbyn, inte helt otippat är många av favoriterna populära fiskar, men vilken är er favoritfisk som alla av någon anledning verkar glömma?

          Min favorit är så bortglömd att jag inte ens har något riktigt färskt vettigt foto på den, trots att jag har haft den i en väldans massa år.

          Giraffnosmal - Auchenoglanis occidentalis
          Överlägset bästa bottenstädaren jag har haft, den äter både stort och smått, och vänder i princip upp och ned på hela karet en gång per dygn, botten ser alltid kliniskt ren ut.

          Bild 1: Liten och flitig
          Bild 2: Större och flitigare
          En sån här skulle jag också vilja ha, men de blir ju så enormt stora.
          Det har gått en hos den lokala fiskhandlaren ett bra tag nu och den är säkert 50 cm.
          Men fins det någon variant som stannar vid 20-30 cm så hade jag gärna köpt en sån.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • Johanski
            Användare
            • juli 2009
            • 25

            #6
            Ursprungligen postat av jinnarparen
            En sån här skulle jag också vilja ha, men de blir ju så enormt stora.
            Det har gått en hos den lokala fiskhandlaren ett bra tag nu och den är säkert 50 cm.
            Men fins det någon variant som stannar vid 20-30 cm så hade jag gärna köpt en sån.
            Anaspidoglanis macrostoma blir 25 cm, minst lika effektiv!

            Kommentar

            • FI
              Användare
              • augusti 2002
              • 3743

              #7
              Ursprungligen postat av jinnarparen
              En sån här skulle jag också vilja ha, men de blir ju så enormt stora.
              Det har gått en hos den lokala fiskhandlaren ett bra tag nu och den är säkert 50 cm.
              Men fins det någon variant som stannar vid 20-30 cm så hade jag gärna köpt en sån.
              De växer inte så farligt snabbt och jag tror 50cm är nära maxstorleken, min är väl runt 30cm och den har jag haft 5+ år, vet inte säkert. Det är verkligen en fantastisk fisk, kan inte rekommenderas nog mycket, flitig som få, även i större storlek så fortsätter min sila igenom sanden grundligt trots att den nu även käkar räkor och sjunkpellets i stora lass. Snäll är den också, men kan hantera även bråk om det behövs. Den var av någon anledning ärkefiende till trimacen jag hade som ägde hela karet, trimacen var på den hela tiden men man såg fortfarande knappt ens skråmor på den.
              Jag skaffade en liten till jaggakaret också så även där är framtiden för en klinisk botten säkrad
              Senast redigerad av FI; 28 november 2009, 11:33.
              Fredrik Isaksson
              Bildarkivet

              Kommentar

              • FI
                Användare
                • augusti 2002
                • 3743

                #8
                Ursprungligen postat av Johanski
                Anaspidoglanis macrostoma blir 25 cm, minst lika effektiv!
                En dvärggiraffnosmal? Den har jag också haft men min var väldigt slö, vad jag kunde se i alla fall. Jag såg den aldrig sila sanden på samma sätt som den större giraffnosen, den kom fram ur sin håla som skjuten ur en kanon då det vankades mat, fräste runt som en projektil på botten och hann sluka mängder av mat, sedan fräste den ner i sin håla under nån rot eller sten igen.
                Kanske är nattaktiv dock? Eller också funkar den inte tillsammans med vanliga giraffnosen?
                Senast redigerad av FI; 28 november 2009, 11:34.
                Fredrik Isaksson
                Bildarkivet

                Kommentar

                • StefanL
                  Användare
                  • augusti 2002
                  • 10784

                  #9
                  Akvarister

                  Ser man på fiskarter så finns det många som jag saknar och som av någon anledning lämnat scenen. Självklart har hobbyn utvecklats och de få akvarister som finns kvar höjt sina krav på arter flertalet snäpp. En del har hittat nya favoriter..andra håller fast vid gamla...och en del faller tyvärr bort. Färgkraven har nog gjort att en del arter tappat och i stort sett försvunnit, samtidigt som utbudet blivit ofantligt mycket större och därmed har kanske mer oattraktiva fiskar tappat.
                  Senast redigerad av StefanL; 28 november 2009, 11:37.

                  Kommentar

                  • ozric
                    Användare
                    • mars 2004
                    • 3187

                    #10
                    FI ; jag har oxå en A.occidentalis som fungerat som pet-fish & städare i olika tropheus-burkar. Vilket i sin tur betyder minimalt med krubb (om man matar med pellets/granulat). Min har vuxit från 10 cm t 17 på ca 8 mån,vilket förmodligen är supersakta. Nu går den i en malawi-burk å hinner få i sig mer krubb. Hade för en kort tid även de snyggare A biscutatis som jag upplevde som mer oskygg och tom bättre som "cleaner". Lattjo fiskar att testa om man tycker L-varianterna el Synodontis är lite trista...
                    Jag skulle inte vilja blanda ihop dem med "giraffnosarna" även om säljarna gärna gör det...
                    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                    c",)

                    Kommentar

                    • ozric
                      Användare
                      • mars 2004
                      • 3187

                      #11
                      Apropå de små girafferna så bör de INTE gå med tropheus om man vill ha yngel, de känner på en sekund när en lek är i görningen och många ägg som ligger på sanden hamnar i "snabeln". Har även sett dem försöka suga i sig äggen på troffe-honan eft avklarad lek!!
                      "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
                      c",)

                      Kommentar

                      • FI
                        Användare
                        • augusti 2002
                        • 3743

                        #12
                        Ursprungligen postat av ozric
                        Apropå de små girafferna så bör de INTE gå med tropheus om man vill ha yngel, de känner på en sekund när en lek är i görningen och många ägg som ligger på sanden hamnar i "snabeln". Har även sett dem försöka suga i sig äggen på troffe-honan eft avklarad lek!!
                        Det sista var inte lite ondskefullt!
                        Fredrik Isaksson
                        Bildarkivet

                        Kommentar

                        • FI
                          Användare
                          • augusti 2002
                          • 3743

                          #13
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Färgkraven har nog gjort att en del arter tappat och i stort sett försvunnit, samtidigt som utbudet blivit ofantligt mycket större och därmed har kanske mer oattraktiva fiskar tappat.
                          Jo tyvärr är det nog så. Jag som gillar rovfiskar har många favoriter utan färg och det är inte alltför vanligt att man bara kan gå in till en akvariebutik och köpa dessa fiskar. Turligt nog går det mesta fortfarande att specialbeställa från vissa grossister. Kanske vi är mer fokuserade vid färg här i sverige än i andra länder?
                          Fredrik Isaksson
                          Bildarkivet

                          Kommentar

                          • LN
                            Användare
                            • december 2004
                            • 4744

                            #14
                            Min favorit är Boliviansk fjärillsciklid.
                            Lätt att hålla me andra fiskar, kul beteende med sina munkamper, inte särskilt aggro, en mycket bra förälder, snygg fisk. En kanonfisk helt enkelt
                            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                            Kommentar

                            • Danne_K
                              Användare
                              • februari 2006
                              • 777

                              #15
                              Ursprungligen postat av FI
                              En dvärggiraffnosmal? Den har jag också haft men min var väldigt slö, vad jag kunde se i alla fall. Jag såg den aldrig sila sanden på samma sätt som den större giraffnosen, den kom fram ur sin håla som skjuten ur en kanon då det vankades mat, fräste runt som en projektil på botten och hann sluka mängder av mat, sedan fräste den ner i sin håla under nån rot eller sten igen.
                              Kanske är nattaktiv dock? Eller också funkar den inte tillsammans med vanliga giraffnosen?

                              Nattaktiv ja!. Men när dom har vuxit till sig lite syns dom ofta även på dagen.
                              Har själv 5st och när dom plöjer runt i tanken sprutar det sand och stenar som man inte fattar att dom ens kan rubba rullar undan hur lätt som helst. Riktigt gryma botten städare, ingen fisk jag någonsin har haft är i närheten.
                              Ett litet tips om du vill ha den stora igen så har (om han nu inte har sålt dom) Rolle några hemma.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...