Vilse i Co2 Djungeln.

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Vilse i Co2 Djungeln.

    Då jag nu skaffat mig ett nytt akvarium som jag skall ha som växtakvarium så inser jag att jag lika gärna kan investera i ett riktigt co2 system istället för att köra mäsk som jag haft tankar på innan.

    MEN!

    Utbudet är ju sjukt stort, flera olika tillverkare som i sin tur har flera olika set eller lösa delar etc etc...

    Någon som kan hjälpa mig lite i denna djungeln.

    akvariet är på 222 Liter, och jag vill ha MYCKET växter i, kanske även lite svårare arter längre fram...

    Det jag har hittat hitils som tilltalat mig är väll detta

  • Mats
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 804

    #2
    Hej.
    Tycker det är ett högtpris när det fattas en magnetventil,skulle vänte tills det dyker upp ett beg.kompl. med större tub till ett lägre pris.
    mvh Mats
    http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

    Kommentar

    • Engelholm Audio
      Användare
      • augusti 2009
      • 366

      #3
      Ursprungligen postat av JosephineFredrik
      Då jag nu skaffat mig ett nytt akvarium som jag skall ha som växtakvarium så inser jag att jag lika gärna kan investera i ett riktigt co2 system istället för att köra mäsk som jag haft tankar på innan.

      MEN!

      Utbudet är ju sjukt stort, flera olika tillverkare som i sin tur har flera olika set eller lösa delar etc etc...

      Någon som kan hjälpa mig lite i denna djungeln.

      akvariet är på 222 Liter, och jag vill ha MYCKET växter i, kanske även lite svårare arter längre fram...

      Det jag har hittat hitils som tilltalat mig är väll detta

      http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1281&page=1
      Köpte härifrån:


      Nöjd!
      Vänliga hälsningar, Pär!
      CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
      Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

      Kommentar

      • Johanski
        Användare
        • juli 2009
        • 25

        #4
        Aquaristic.net beställde jag mitt kit ifrån, oerhört nöjd med service och leverans. Bra priser också.

        Kommentar

        • FrePGun
          Användare
          • mars 2009
          • 2410

          #5
          Tack skall ni ha, var två bra sidor båda två! Får ta o gräva djupare i det!

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • april 2002
            • 804

            #6
            Hej.
            Under köp och sälj finnes en Ph kontroller till salu,den liknar något.
            mvh Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              Ursprungligen postat av Mats
              Hej.
              Under köp och sälj finnes en Ph kontroller till salu,den liknar något.
              mvh Mats
              Ja jag såg den förut, så jekla typiskt! Har ju inga pengar till det nu tyvärr... hade ju suttit som en smäll på klockspelet annars....

              Kommentar

              • doohan
                NCS Medlem
                • augusti 2004
                • 1607

                #8
                Det

                är ju mycket billigt att köra mäskmetoden. Lär funka riktigt bra till ett lågt pris.

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #9
                  Ursprungligen postat av doohan
                  är ju mycket billigt att köra mäskmetoden. Lär funka riktigt bra till ett lågt pris.
                  Det blir billigare utan tvekan... Men jag vill inte ha en massa petflaskor o skit ståendes i vardags rummet...

                  Kommentar

                  • doohan
                    NCS Medlem
                    • augusti 2004
                    • 1607

                    #10
                    Jag

                    Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                    Det blir billigare utan tvekan... Men jag vill inte ha en massa petflaskor o skit ståendes i vardags rummet...
                    tänkte på att du/ni skrev att er budget inte tillät något, och en co2 utrustning kostar flis. Tänkte då att en mäsklösning kanske skulle vara en bra tillsvidare lösning, och man behöver inte använda petflaskor, och vad är "en massa skit stående i vardagsrummet"? Det tillkommer ju bara en (ev två beroende på lösning) behållare för mäsken?. Sedan uppstår ju samma problem när du har köpt co2 utrustningen, Vart skall ni gömma tuben?

                    Kommentar

                    • FrePGun
                      Användare
                      • mars 2009
                      • 2410

                      #11
                      Ursprungligen postat av doohan
                      tänkte på att du/ni skrev att er budget inte tillät något, och en co2 utrustning kostar flis. Tänkte då att en mäsklösning kanske skulle vara en bra tillsvidare lösning, och man behöver inte använda petflaskor, och vad är "en massa skit stående i vardagsrummet"? Det tillkommer ju bara en (ev två beroende på lösning) behållare för mäsken?. Sedan uppstår ju samma problem när du har köpt co2 utrustningen, Vart skall ni gömma tuben?
                      Jo där har du en poäng, men detta inköpet är planerat till våren. Fast en tillfällig lösning hade ju varit rätt bra det med.

                      Tuben hade jag tänkt gömma i skåpet under akvariet, grejen med mäsk är att jag hört att man ibland måste ställa den på ljusrampen m,m för att den ska få värme.

                      Kommentar

                      • Mats
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 804

                        #12
                        Hej.
                        Har råkat utför att mäsken bubblar för mycket så det kommer in i akvariet,det går ju ej att reglera.Att få in mäsk är ju inget vidare,fisken blir ju liksom på örat.
                        mvh Mats
                        http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

                        Kommentar

                        • wenger
                          Användare
                          • februari 2003
                          • 233

                          #13
                          På rampen för att få värme? Behövde aldrig jag göra, jag körde med en femlitersdunk i skåpet under akvariet fungerade jättebra. Och fick aldrig in mäsk i akvariet heller men det beror nog på hur man gör det antar jag. Det viktiga när man kör med en mäskanläggning är att man har en backventil på slangen annars kan man få riktiga problem. Skulle något i mäskanläggningen gå sönder så kan akvariet tömmas annars och då blir det vatten på golvet

                          Kommentar

                          • Nilsrolf
                            Användare
                            • december 2007
                            • 41

                            #14
                            Controller behöver du inte, går lika bra med timer, behövs bara trimmas in lite grann.

                            Kommentar

                            • FrePGun
                              Användare
                              • mars 2009
                              • 2410

                              #15
                              Kollat runt ännu mer i olika forum här och var och jag skall kosta på mig ett set med tub för att göra allt så enkelt som möjligt för mig.

                              Går säkert att få ett mäsk system till att fungera precis lika bra, men orkar inte mecka med detta utan vill bara att det skall fungera när man satt i sladden...

                              Fastnat för detta settet




                              Men vet inte om jag skall köpa stor eller liten gastub, går 500 gram åt väldigt fort i ett 222 L? För isåfall är de ju värt att lägga lite extra och köpa en på två kilo istället.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...