Äntligen har CB 4 kommit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #46
    Ursprungligen postat av Göran Å
    Den info texten kunde stått under bilden.

    Kul att det finns akvarienördar även bland medlemmar i mc-klubbar.

    Mvh Göran
    Tror att texten uteblev för att alla hade en piska för dedline

    man vill inte göra allt perfekt, då blir det svårare att mästra nästa år
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • augusti 2002
      • 10784

      #47
      Ursprungligen postat av Göran Å
      Den info texten kunde stått under bilden.

      Kul att det finns akvarienördar även bland medlemmar i mc-klubbar.

      Mvh Göran
      Jag tror det är ett montage...hehe!

      Herr Mankini i Tyrolerdesign går ju inte av för hackor heller. Nä..rolig almanacka även om det var vissa små detaljer som kunde gjorts bättre..som t ex..Sune Holm. Varför? Jo..han är ju starkt förknippad med inredning och egentillverkade bakgrunder. Foton finns, men ändå får han vara på bild i en helt vanlig simpel akvaristbild som är ganska intetsägande om Sune Holm.

      Fotot på Kjell Fohrman ätandes Röd Zebra är ju legendarisk så den är ju kul. En av bilderna som satt sig fast mest hos mig när det gäller hobbyn är alla Röd Zebra som sitter fast på krokar och som hålls upp i bild. Då menar jag de färger som fiskarna har...vilka färgkontraster! Röd Zebra är en snygg art.
      Senast redigerad av StefanL; 04 december 2009, 12:20.

      Kommentar

      • Markus_A
        Användare
        • december 2005
        • 418

        #48
        Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
        Det är ett MC gäng som verkligen gillar
        Motorcycklar
        Centralamerikanska Ciklider
        och en bra bar på klubben
        Det kan jag intyga, var där för några årsedan och köpte ett gäng biffiga centalare. Men jag var lite skeptisk i början när jag såg lokalen, men det visade sig snabbt att Frank & Co. var "snälla" pojkar.
        Senast redigerad av Markus_A; 04 december 2009, 13:09.

        Kommentar

        • qristina
          Banned
          • september 2005
          • 85

          #49
          Om ni har några frågor om malawijannes artikel, (Om hur jag byggde upp min energisnåla odling) så får ni gärna maila malawijanne, hans mail är malawijanne@hotmail.com.
          Han har tyvärr blivit avstängd i 4 månader från forumet, så han kan inte svara på era frågor på forumet.Qristina
          Senast redigerad av qristina; 04 december 2009, 22:48.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Användare
            • april 2002
            • 4619

            #50
            Ursprungligen postat av qristina
            Om ni har några frågor om malawijannes artikel, (Om hur jag byggde upp min min energisnåla odling) så får ni gärna maila malawijanne, hans mail är malawijanne@hotmail.com.
            Han har tyvärr blivit avstängd i 4 månader från forumet, så han kan inte svara på era frågor på forumet.Qristina
            Dålig stil - jag håller ofta inte med malawijanne men det är väl bara bra att det finns olika åsikter.
            För övrigt tyckte jag att hans artikel i CB var väldigt intressant - sedan hade jag ju också med ett foto i kalendern tagit hos honom i kalendern.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Användare
              • april 2002
              • 4619

              #51
              Jag tänkte göra en liten genomgång av det senaste numret av Ciklidbladet.
              Normalt sett brukar detta aldrig hända utan det brukar bara vara en massa halleluja rop över hur bra tidningen är. Det är trevligt med en positiv respons för tidningen, men ytterst sällan så får man något konkret i utbyte om man skulle skriva en artikel i CB. Detta är den främsta anledningen till att inte jag längre skriver något i CB - det känns helt meningslöst.

              Nåväl det finns ju i alla fall andra som inte har gett upp utan fortsätter skriva och tur är väl det.
              Centralamerika-artikel av Heijns. En lite tung och lätt tråkig artikel. Dock så är den väldigt nyttig och den typen av artiklar behövs absolut för att CB skall vara en seriös ciklidtidskrift. Denna artikel kommer jag att gå tillbaka till när jag behöver namninfo. Artiklen skulle dock inte ha legat i början av CB
              Tropheus av Alfredsson. Troffar är väl inte riktigt min grej - men ändå kul och imponerande med en så stor sammanställning med foton på troffar (ca. 75 st). Också denna artikel försvarar väl sin plats i CB.
              Malawijannes energisnåla odling. En mycket intressant artikel där jag håller med om mycket, men inte allt (vilket absolut inte skall ses som kritik). Kort sagt - en typ av artiklar som jag gärna såg att de förekom oftare i CB.
              Hälsning från ordföranden. Lite allmänt läsvärt men nog vore det intressantrare att få läsa om utställningen i Duisburg, än om hur det är att susa fram i 210 km/h på autobahn. Har du precis tagit körkort Mikael. Förövrigt så är detta med hastighetsbegränsning inte något nordiskt påfund som du tycks tro.
              Fototävling. Nja - hitta på något nytt. 9 vinnande foton och 5 visar troffar resterande 4 andra MalTa-ciklider. Kanske får man bara tävla med MalTa-ciklider - i så fall har jag missat detta.
              Långsträckta mbunas av Konings. Vettig genomgång av en grupp med fiskar. En petitess är att det "alltid" skall skrivas "Zimbabwe Rock" istället för "Zimbawe Rock" i CB. Överhuvudtaget var det en del fel i texten i flera artiklar - dåligt med tid för korrekturläsning denna gång?
              CA-träff hos Beast av Lubkowitz. En kort och bra besöksartikel - tyvärr förekommer denna typ av artikel väldigt sällan i CB.
              Pitebor i Sydamerika. Mycket bra och klart läsvärd artikelserie med lagom antal av foton.
              Pelmatochromis-artikel av Lamboj. I och för sig en nyttig artikel, men den handlade om några fiskar som jag och de flesta andra är minimalt intresserad av så den var snabbt bortglömd.
              Heckelli-artikel av Bednarczuk. En bra grundläggande genomgång av en art. Klart intressant
              Darwin, Wallace och Rio Negros cichlider av Åhlander. Mycket intressant artikel - överhuvudtaget tycker jag denna typ av artiklar är mycket givande och de bästa i CB. Men varför i sjutton måste Erich (antar att det är så han också vill ha sitt namn stavat ) skriva cichlider istället för ciklider - vi lever i Sverige.
              Vad visste Darwin om ciklider av Svensson. Också denna en mycket intressant, men kortare, artikel. Mycket givande. Extra bonus för att det var med ett foto på min gamla (från början av 90-talet) tuppkamhane.
              Sedan var det väl bara lite "småartiklar" på slutet som väl helt klart fyller sin funktion i en medlemstidning. Cikliden är väl också alltid OK.

              Annonserna uttalar jag mig inte om, men kan ändå inte låta bli att kommentera Christers på sista sidan. Nog kunde du väl ha lagt in ett bra mycket roligare annonsfoto. Ditt snygga (nåja snarare gräsligt fula) foto på dig i en lättare dress som du la in på ciklid.se hade väl varit 100 ggr bättre, än det som till slut hamnade där

              Allmänt:
              Fotona funkar inte så bra. Nu var det en himla massa foton (säkert 200 st) men många var för små (t.ex. i Beast-artikeln) eller så hörde de inte ihop med texten (dvs texten var på en sida, fotot på en helt annan). Så minska ner antalet foton och öka formatet och lägg dom på "rätt" sida.
              2 eller 3 spalter. Tycker det blir lite rörigt att blanda, utan jag föredrar det ena eller det andra - men detta är väl inne idag så det är väl inte så mycket att göra åt.
              Missade artiklar. Ciklidutställningen i Duisburg var för 2 månader sedan och då är det dåligt att inte ha med det i CB.

              Sammanfattning:
              CB är jäkligt bra - men det finns en del som kan göras bättre. Framförallt en ökad aktualitet, lite mindre med översatta artiklar och bättre fotoredigering.

              Bihang:
              Ja en kalender är inte riktigt min grej och jag hade klarat mig utan den. Men medlemmarna vill ju ha - så då är det ju OK.
              Men hur är det med planeringen. Jag skickade i "sista sekund" över ett gäng med foton till Christian eftersom han inte fick in några foton och det var ju tur för annars hade det väl inte blivit några ciklidfoton alls i kalendern. Visst är det kul med foton på gamlingar inom hobbyn - men hur jäkla kul är det med kass foton på dom. Inte är det direkt en merit för Kullander att han har ett av världens fulaste akvarier (i alla fall enligt fotot). Nej, tanken är god, men planera i god tid så att det blir vettiga foton i kalendern. Formatet och upphängningen på kalendern var dock riktigt bra - stort plus.
              Var visst med en poster också och såg att det var ett antal bra foton på den (som jag gärna istället sett i ett kommande ciklidblad) - men det är inte det minsta kul med en vikt poster. Spola idén med poster.

              Kommentar

              • endymion

                #52
                Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                Långsträckta mbunas av Konings. Vettig genomgång av en grupp med fiskar. En petitess är att det "alltid" skall skrivas "Zimbabwe Rock" istället för "Zimbawe Rock" i CB. Överhuvudtaget var det en del fel i texten i flera artiklar - dåligt med tid för korrekturläsning denna gång?
                Varför ska det skrivas Zimbabwe rock i CB då, när det skrivs Zimbawe överallt annars?

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Användare
                  • april 2002
                  • 4619

                  #53
                  Ursprungligen postat av endymion
                  Varför ska det skrivas Zimbabwe rock i CB då, när det skrivs Zimbawe överallt annars?
                  Vet i alla fall inte jag - det får du väl i och för sig då istället fråga översättaren om. Jag TROR dock att de antar att namnet har något med landet att göra och då ändrar till detta, men som sagt - jag vet inte. Kanske var det i just detta fall fel i orginaltexten, men det skulle förvåna mig för Ad skriver annars alltid korrekt.
                  Dock som jag skrev - en petitess som en korrekturläsare borde ha sett, men det hanns kanske inte med någon korr.läsning denna gång.

                  Kontentan av mitt inlägg ovan är dock inte att ni skall hålla med, eller ta avstånd på min "recension" av CB utan att ni istället skall göra er egen.

                  Kommentar

                  • Mikael W
                    NCS Medlem
                    • augusti 2002
                    • 8598

                    #54
                    Ursprungligen postat av endymion
                    Varför ska det skrivas Zimbabwe rock i CB då, när det skrivs Zimbawe överallt annars?
                    Kjell menar att man ska skriva Zimbawe. Jag brukar hålla efter detta när jag läser korr och har rättat åtskilliga gånger, tycks ha missat det denna gång. Sorry, ska försöka bättre nästa gång.

                    Håller med Kjell om att felet sannolikt uppstår när folk felaktigt associerar med staten Zimbabwe.

                    PS: Tack för den detaljerade recensionen, Kjell (och allt berömmet). Ett bra föredöme för alla andra medlemmar som vill bidra till att utveckla tidskriften.
                    Senast redigerad av Mikael W; 05 december 2009, 17:00.
                    mvh
                    Mikael W
                    (NCS-medlem sedan 1981)

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #55
                      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                      Jag tänkte göra en liten genomgång av det senaste numret av Ciklidbladet.
                      Jag startade en ny tråd om detta . Lägg mycket gärna in ditt inlägg här: http://www.ciklid.org/forum/showthre...491#post794491

                      Ps. du har tydligen glömt bort att du var den första att svara i denna tråd http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=61401 men jag håller med om att det är för lite konstruktiv kritik av CB men ännu viktigare tycker jag det är att diskuttera innehållet i medlemsartiklar.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      Arbetssätt...