L-malar i SA kar, romtjuvar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • DaRe
    NCS Medlem
    • september 2009
    • 22831

    L-malar i SA kar, romtjuvar?

    Jag undrar lite vad det finns för erfarenhet vad gäller att ha L-malar i ett ciklidkar. Stjäl de rom eller klarar de vuxna att försvara även nattetid?

    Problemet kan ju vara att malarna är nattaktiva, då cikliderna sover. Dock generellt vegetarianer, men alla malar jag vet äter även viss kött om de kommer över detta. På dagtid borde det inte vara något problem antar jag.

    Frågan är generellt menad, men specifikt är det kombinationen nedan som jag undrar över:
    De malar jag närmast tänkte på är L144, Golden Nugget och L190 royal pleco.
    De ciklider jag har/ska ha är heros, diadema och geophagus tapajos red head samt satanoperca leucosticta (kanske).
    Senast redigerad av DaRe; 23 november 2009, 18:19.
    Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

    ///David
    Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet
  • drd
    Användare
    • december 2004
    • 1112

    #2
    L144 kan absolut käka rom nattetid och även golden nuggeten om den vågar sig nära cikliderna.
    // drd

    Nu med ännu fler malar.......L046 igen

    Min diskus o mal Zoon = http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=183541
    Bildarkiv på zpet= http://www.zoopet.com/medlemsbilder/...=30457&cat=500

    Kommentar

    • DaRe
      NCS Medlem
      • september 2009
      • 22831

      #3
      Så pass att man bör undvika L-malar om man vill få upp yngel överhuvudtaget?

      Jag överväger också att ha siamensis för att säkra att jag inte får för myckt alger, även om de inte tillhör biotopen. De sover i alla fall nattetid. Borde det funka?
      Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

      ///David
      Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

      Kommentar

      • discusred
        Användare
        • juni 2004
        • 851

        #4
        Kanske en svag nattlampa kan hjälpa?
        Tråkigt ett SA- kar utan L-mal!

        Kommentar

        • DaRe
          NCS Medlem
          • september 2009
          • 22831

          #5
          Håller med, jag tycker L-malar är väldigt vackra och intressanta.

          Jag skulle vilja flytta in ett par malar, men samtidigt vill jag ha yngel och om de blir uppätna blir jag lite tveksam, men kanske de flesta ändå kan klara sig och då är allt guld och gröna skogar.
          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

          ///David
          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

          Kommentar

          • discusred
            Användare
            • juni 2004
            • 851

            #6
            Du kanske skulle välja en lite skyggare art, typ någon ifrån Hypancistrus släktet?
            Finns många och välja på.
            En grupp av samma sort.

            Nackdel att dom inte håller sig så frame som typ L190 som du tänkt dig.

            Kommentar

            • DaRe
              NCS Medlem
              • september 2009
              • 22831

              #7
              Jag har redan en liten L190 och golden nugget (mix) som är 5cm, men finns i för små kar just nu, mina grabbars 112 liters!

              Ähh, jag flyttar dem nog i alla fall. De kan ju inte stanna där de är.

              Men jag skulle också vilja ha någon som krubbar alger.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

              ///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

              Kommentar

              • KuRtaN
                Användare
                • februari 2008
                • 778

                #8
                Kompisen hade ungefär exakt samma setup med fisk som du beskriver och där föörsvann aldrig äggen för Orange headen...
                Over and out // Mathias

                Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

                Kommentar

                • DaRe
                  NCS Medlem
                  • september 2009
                  • 22831

                  #9
                  Även med ancistus?
                  Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                  ///David
                  Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                  Kommentar

                  • Leopoldi
                    Användare
                    • februari 2004
                    • 1082

                    #10
                    ALLA L-malar är NO NO om man vill ha kvar rom...

                    Kommentar

                    • chippog
                      Användare
                      • augusti 2008
                      • 251

                      #11
                      Ursprungligen postat av Leopoldi
                      ALLA L-malar är NO NO om man vill ha kvar rom...
                      hur gör de i naturen? det måste väl finnas malar i nästan varje vatten i SA? jag hade herotilapia multispinosa som i och för sig inte är SA men det gick jättefint på natten.

                      hur är det förresten med corydoras, kädar de oxå rom? är de oxå NO NO?

                      kar utan mal = alger? eller ska det vara sniglar istället? eller?

                      mycket nyfiken på fler kommentarer!
                      en kan bli beroende av att sitta framför karet

                      Kommentar

                      • Leopoldi
                        Användare
                        • februari 2004
                        • 1082

                        #12
                        Det är klart att dom kan klara en halv lek var nionde gång öven med malar i karet.
                        Och självklart har du ett par med stora CA ciklider så kan du säkert ha ett par ancistrusar i oxå.

                        I det vilda är det väldigt väldigt många lekar som går åt skogen pga rom tjuvar. och yngel tjuvar...

                        Kommentar

                        • DaRe
                          NCS Medlem
                          • september 2009
                          • 22831

                          #13
                          Jag gissar på att i det vilda i en balanserad miljö så överlever i snitt 2 yngel per föräldrapar under föräldrarnas livstid. Jag vill väl ha lite mer ut av det hela, dock ska jag ju inte bygga upp en odling, men jag vill ju se hela hanteringen av rom och yngel och dra upp några yngel till storlek...

                          Jag har iofs också dolksticktetror som antagligen kommer att norpa ynglen, men så fort de är frisimmande kan jag ju alltid flytta över ett gäng till eget kar, antar jag?! Så får föräldrarna fortsätta med resten.

                          Eller förstör man det vårdande beteendet om de blir av med alla yngel hela tiden (av mig och andra fiskar)?
                          Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

                          ///David
                          Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

                          Kommentar

                          • olof
                            Användare
                            • april 2002
                            • 1823

                            #14
                            Jag tycker cikliderna brukar kunna ta för sig gentemot L-malar.

                            mvh

                            olof
                            http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                            Kommentar

                            • RobinH
                              Användare
                              • augusti 2008
                              • 2150

                              #15
                              Vanlig Ancistrus mal funkar bra... har aldrig haft några problem med mina CA iaf.
                              CA

                              Kommentar

                              Arbetssätt...