Filter, innerfilter eller ytterfilter?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ducce
    Användare
    • november 2009
    • 360

    Filter, innerfilter eller ytterfilter?

    Mitt Kar är ett 3-kantigt med skurna hörn (säger man så?) med baksidor på 89cm och höjd på 53cm, detta ger en volym med dehär skurna hörnen på 290l, men kom gärna med lite generella tipps och förklaringar så en sammanställning av detta kan hamna i Hjälptråden för start, eller någon annan form av sammanställning.

    Funderade på att införskaffa ett nytt ytterfilter med ordentlig kapacitet och dölja insug och värmare i en BTN modul, och sätta en extra pump i en annan modul bara för cirkulationens skull.
    Men efter att kollat genom lite på forumet så började jag fundera på att bygga en filtermodul genom att sätta en plexiskiva på tvären i bakdelen så får man ett fack för innerfilter där, men - skitar det inte ner rätså bra när man skall ta upp filtermaterialet för att spola det rent, eller är tanken att det skall vara så mycket filtermaterial att man inte behöver göra rent så ofta.
    Vad har ni för för – nackdelar, hur stor skall man försöka ha filtervolymen i ett innerfilter.

    Hittade lite om kapaciteten i en annan tråd:
    När det gäller filtrering så bör man ha vattenflöde i detta som är 4-5 gånger vattenvolymen i karet. Då filtervolymen är viktig för både den biologiska och mekaniska filtreringen så rekommenderar jag ytterfilter eller filterkammare i karet. Utloppsröret från filtret ska riktas något uppåt mot ytan i karet för att få bra ytrörelse och därav bra syresättning av vattnet. Om man har ett filter med olika täthet på filtermediet så borde det räcka för att få klart vatten.

    Men vad bör filtervolymen vara, är 2% av karets volym eller mer? Känns lite som att det är mer befogat med ett ytterfilter till mindre kar, då det kan ge större filter utan förluster i karet (okej – bror på vilken typ av inredning man har).
    Hur ofta får man räkna med att rengöra ett innerfilter (ytterfiltert är ju inga problem)?
  • HåE
    Användare
    • september 2007
    • 1525

    #2
    Ett alternativ är att använda en BTN slimline eller en modul istället för en plexiskiva. Ett filterfack på 20 liter borde funka bra.
    Här har du några exempel på snygga hörnkar. Den första länken får du också en bra beskrivning hur han har gått tillväga.


    Senast redigerad av HåE; 17 november 2009, 23:17.
    När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

    Kommentar

    • Göran Å
      Användare
      • december 2005
      • 1295

      #3
      Välkommen till forummet.

      Något som jag vill avråda dig från är att anv plexiglas då det är svårt att få siliconet att fästa ordentligt. Brukar oftast lossa efter en tid.

      Då är det bättre med någon form av slimline skivor ur BTN eller Aqua Terra sortimentet.

      När det gäller rengörning av ett innerfilter brukar jag i mina kar sänka vattennivån till hälften och ställa en plexiglasskiva framför filtret med stöd av en sten.
      Då kan man lyfta filtret rakt upp utan att allt skit som finns i filtret åker ut i karet. Bara att slamsuga bakom plexiglaset sedan. Rengörning 1-2 ggr/år eller mindre beroende på fisksammansättningen.

      Ang ditt filters storlek så är det ganska lämpligt med H53, D10, B20cm = 10,6L filter massa av PPI 10.

      Ang pumpkapacitet så brukar man säga ca 5-10 ggr bruttovolymen på karet lite beroende på ditt fiskval.

      Mvh Göran
      http://www.skovdeaf.se/
      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
      http://www.skovdefagelklubb.se/

      Kommentar

      • Ducce
        Användare
        • november 2009
        • 360

        #4
        Okej - tack änsålänge.

        Änsålänge verkar det vara oavgjort, prisen blir väll nästan samma, ett bra ytterfilter eller ett bra pumphuvud och en BTN modul, om man nu inte hemmapular allt. Iof skön om man bara behöver dona med filterna 2 ggr/år.

        Göran - bra tipps om plexiskivan, hadde kanske satt i en sådan annars.

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #5
          Det som är bra med att kombinera slimline med en modul är att karet får ett mycket naturligare utseende. Att man sedan får något att dölja tekniken i är ju bara en fördel. Ett annat alternativ är ju att kombinera ytterfilter med filterkammare. Dvs att placera insuget till ytterfiltret i modulen tillsammans med filtermatta, och på det sättet få mer filtrering. Då slipper du också få in det värsta grumset i ytterfiltret, och slipper rengöra detta lika ofta. Bara en tanke.
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          Arbetssätt...