Belysning, MH - T5 eller LED

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ducce
    Användare
    • november 2009
    • 360

    Belysning, MH - T5 eller LED

    Kommer med en vidareutveckling i mina funderingar /frågor i ämnet belysning.
    Förhoppningen är att ni kommer in med förslag och synpunkter så en sammanställning av detta kan hamna i Hjälptråden för start, eller någon annan form av sammanställning..

    Skall starta upp akvariet igen. Karet är ett 3-kantigt med skurna hörn (säger man så?) med baksidor på 89cm och höjd på 53cm, detta ger en volym med dehär skurna hörnen på 290l. Jag planerar att använda täckglas.

    Har funderat på en standard MH armatur som hänger ned från taket, hade 2 kvicksilerarmaturer innan som hängde ned, detta gav hyfsat med ljus till ett växtkar.

    Efter att kollat runt lite så kan man sammanfatta att rekommendationen ligger på 0,35w/l för mindre kar, och något mindre för större kar.
    Vari ligger problemen med förmycket ljus, blir det algsoppa, ser det för dj. ut? kan man kompensera algerna med kortare belysningstider.

    Färgemperaturen är ett återkommande dillema, en standardlampa ligger på ca. 4-5000k, enl. Aqua Medic:s sida så ligger deras Fresh Water lampa på 5000k. men på en del håll menar man på att man skall upp i 10.000k för ett ciklidkar.
    Problemet är att skall man upp i lampor på runt 10.000k så minskar utbudet på armaturer som de passar i, vilka färtemperaturer ligger ni på med lysrör ?

    Så min fundering är:
    Skall jag satsa på en standard armatur med 75w MH lampa på runt 4.500k
    Eller en akvariearmatur med 75w MH lampa på runt 10.000k
    Eller en kombination av T5 armaturer en 2x39w och en 2x24w, problemet blir till en viss del att armaturen med 2x39 kommer väldigt lång fram. Eller det kanske räcker men en 4x24w. Fördelen med en T5 armatur skulle ju vara att kunna kombinera rören för att få fram både färger och mycket ljus.
    Eller en kombiarmatur med MH och 2x24w T5, tyvvär hittar jag bara med 150w MH och 2x24w T5.
    Eller – andra tipps mottages tacksamt.

    Jag vet att mycket av svaren kan man leta upp i olika forum, men ibland blir det motstridiga uppgifter. Mycket jag hittat om belysning har ett antal år på nacken, och utvecklingen går fram, jag har inte övervägt LED eftersom jag är osäker på om dessa är kostnadseffektiva i nuläget – men synpunkter om detta mottages tacksamt, finns som sagt även en del på saltvattenforumen att läsa om belysning, men de har lite andra kriterier än vad vi har.

    Det kan även vara intressant att ge rekommendationer på lämpliga T5 rör beroende på vilken typ av kar man skall ha.
  • Ducce
    Användare
    • november 2009
    • 360

    #2
    Ursprungligen postat av specmats
    titta även på led-armaturer, "Något annat tipps på armatur?", som du frågar.
    exempel http://www.saltvattensguiden.se/foru...ad.php?t=31385
    Tack för ett intresant alternativ.

    Kommentar

    • Ducce
      Användare
      • november 2009
      • 360

      #3
      Var inne och kollade på ovanstående sida, helt klart intressant.
      Funderar även på en ramp från Akvastabil med 2x24w och i den är det plats att sätta en rad led-spottar.

      Kommentar

      • Ducce
        Användare
        • november 2009
        • 360

        #4
        Inte mycket respons.

        Men jag har kommit vidare till en del.
        Inredning blir övervägande BTN moduler i vit Faxe L,M,N,R,U och några bitar slimline, ja det känns mycket för ett så litet kar, men jag har några idéer.

        Problemet jag fortfarande har är belysningen.
        Jag vill gärna ha lite ”saltvattenslook” alltså ett ljust färgglatt kar med fart i , ljust blir det med modulerna, färgglatt och fart blir det med mbunas.
        Funderade lite på Metal-Halogen, men gillar inte riktigt att den måste hänga en bit upp och lysa upp hela rummet.
        Har hittat en ramp som kan passa, en Akvastabil Effect T5 2x24w, men det känns som i minsta laget, men den går att komplettera med ett rör till, eller en rad led.
        Vad tror ni – kommer 3x24w att räcka, eller finns det MH armaturer som inte lyser upp hela rummet.
        Någon som har erfarenhet av Arcadia armaturerna, de har en med 150wMH och 2x24w T5, då kan man kör med T5 som normalbelysning och växla till MH när man är hemma, frågan är bara om den lyser upp hela rummet.
        Noterade att Aqua Medic Oceanlight oxå har en combi-armatur, någon som har erfarenhet av dem ?
        Senast redigerad av Ducce; 07 januari 2010, 23:25.

        Kommentar

        • Engelholm Audio
          Användare
          • augusti 2009
          • 366

          #5
          3*24 watt T5 blir ganska lite ljus om du tänker dig bra med växter och saltvattens-look-a-like.

          Kanske denna:

          ...skulle hjälpa upp lite?
          Vänliga hälsningar, Pär!
          CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
          Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

          Kommentar

          • Ducce
            Användare
            • november 2009
            • 360

            #6
            Hmm - det är i samma stil som Arcadia Aqua Medic Oceanlight armaturerna.
            Stora frågan är hur mycket "spill ljus" som hamnar ute i rummet.

            Så att de även har T5 armaturer med 4 eller 6 rör, en sådan borde man kunna lägga direkt på täckglaset för att slippa ljus ut i rummet.

            Tack fär tippset.

            Och växter, nej det tänkte jag skippa - men önskar mig däremot en grön fin algmatta som mbunas:en kan gå och beta i.

            /Robert

            Kommentar

            • Engelholm Audio
              Användare
              • augusti 2009
              • 366

              #7
              Det blir nog ett visst spillljus, ja. Frågan är om man kan modda dom med en liten skygglapp utåt? Man bör självklart betänka värmetåligheten som krävs...
              Vänliga hälsningar, Pär!
              CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
              Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

              Kommentar

              • 56ovwal
                Användare
                • mars 2004
                • 664

                #8
                Om det är "saltvattenslook" du är ute efter är det definitivt metallhalogen med lampa på 10000 K du ska satsa på. Du får ett skarpt, krispigt ljus och framförallt ett skönt skimmer på botten du aldrig kan få med lysrör. Nackdelen är som du säger att du får ljus i hela rummet och att du inte bör använda täckglas. Lösningen är att bygga in hela akvariet.
                4000-5000 K (varmvitt) ger ett gult, varmt och lite smutsigt ljus som inte kommer göra dina mbunas rättvisa. Tror att du måste över 6500 K (kallvitt, dagsljus) för att få det där rena, krispiga ljuset.
                Såg ett saltvattensakvarium på mässan i Duisburg i höstas med enbart LED-belysning. Måste säga att jag blev grymt imponerad, men tyvärr avskräckte prislappen rejält. Är ganska övertygad att de flesta av oss om några år kommer belysa våra akvarium med LED och då till mer humana priser.
                Pigge
                Bygger ny akvarielokal:
                http://ovwali.blogg.se/
                Uppdaterad:2011-12-23

                Kommentar

                • Engelholm Audio
                  Användare
                  • augusti 2009
                  • 366

                  #9
                  Ursprungligen postat av 56ovwal
                  Om det är "saltvattenslook" du är ute efter är det definitivt metallhalogen med lampa på 10000 K du ska satsa på. Du får ett skarpt, krispigt ljus och framförallt ett skönt skimmer på botten du aldrig kan få med lysrör. Nackdelen är som du säger att du får ljus i hela rummet och att du inte bör använda täckglas. Lösningen är att bygga in hela akvariet.
                  4000-5000 K (varmvitt) ger ett gult, varmt och lite smutsigt ljus som inte kommer göra dina mbunas rättvisa. Tror att du måste över 6500 K (kallvitt, dagsljus) för att få det där rena, krispiga ljuset.
                  Såg ett saltvattensakvarium på mässan i Duisburg i höstas med enbart LED-belysning. Måste säga att jag blev grymt imponerad, men tyvärr avskräckte prislappen rejält. Är ganska övertygad att de flesta av oss om några år kommer belysa våra akvarium med LED och då till mer humana priser.
                  LED är härligt och möjligheterna att komponera ljus är nära nog oändligt!



                  Kelving är ett helt OK sätt att bilda sig en första uppfattning på. Däremot säger det inte alltet utan är en förenklad syn på ljus. Se bild från wikipedia:
                  Vänliga hälsningar, Pär!
                  CAF: http://www.akvariekarlskrona.se/
                  Hifi: http://www.engelholmaudio.com/

                  Kommentar

                  • Ducce
                    Användare
                    • november 2009
                    • 360

                    #10
                    Ingen som har erfarenhet av armaturer men MH och T5

                    Kommentar

                    • addo
                      Användare
                      • december 2007
                      • 52

                      #11
                      Jag har erfarenhet av både mh och t5 i växtkar och föredrar helt klart t5, för ett kar utan växter där ljusstyrkan kan vara ojämnt fördelad utan problem fungerar det nog utmärkt med en mh.

                      Du har inte lust att vara testpilot åt mig av en 125 eller 200W le lampa härifrån:http://www.swedish-growsystems.se/main.html (finns i blåvitt) . Jag har varit sugen på att testa dessa länge men har inget kar där de passar.

                      Kommentar

                      • Ducce
                        Användare
                        • november 2009
                        • 360

                        #12
                        Ser intressant ut - gäller bara att hitta något att montera dem i, antingen bygga en ramp eller en djup pendelarmatur, skall kolla lite.

                        /Robert

                        Kommentar

                        • Joakim E
                          Användare
                          • februari 2010
                          • 128

                          #13
                          Hej
                          En fråga, vilken armatur rekomenderar ni till en burk på 250 liter med syd/mellan amerikaner. lysrör, styrka med mera ??? behöver lite hjälp där.. vad jag förstått så funkar inte T5 i vanliga armaturer, vill gärna kombinera ett bra växtljus med led spottar..
                          Jocke Eriksson
                          SA/CA 250liter, 720liter & yngelkar 64lit

                          Kommentar

                          • Mike_Noren
                            Användare
                            • februari 2003
                            • 2695

                            #14
                            Lite allmänna reflektioner:

                            T5 och metallhalogen ger ungefär samma effektivitet, dvs mängd ljus per watt. T5 är snäppet mer effektivt än små metallhalogener, stora (500W och upp) MH är snäppet mer effektiva än T5, men val av lampa/lysrör och reflektor spelar större roll än typ av belysning för hur mycket ljus du får ut.
                            Även de bästa LED'arna är inte riktigt lika effektiva som MH/T5, dvs för att få lika mycket ljus som från en 250W MH/T5 behöver du mer än 250W sammalagd effekt av LED.

                            LED och MH ger interferensmönster om du har vågrörelser på ytan, dvs "glitterlinjer", vilket är snyggt och en stor del av "saltvattenslooken". Den ojämna belysningen från MH kan dessutom vara en tillgång eftersom växlingen mellan skuggor och ljus gör att akvariet ser mer dramatiskt ut än det jämna ljuset från T5.

                            Ekonomi: MH/T5 behöver nya lampor/rör årligen, en kostnad på X hundra kronor, medan LED-armaturer är dyrare i inköp, drar något mer ström per ljusmängd, och när LED'arna är slut efter sisådär tio år måste antagligen hela armaturen bytas ut. Jag vet inte riktigt hur slutnotan blir, men jag tippar att T5 i längden är billigast.

                            Värme: 250W T5, 250W MH och 250W LED genererar exakt lika mycket värme, det enda som spelar roll är effekt och verkningsgrad. Lysrör upplevs som svalare för att de avger värmen över större yta, vilket också gäller LED belysningar, som dessutom oftast har mycket lägre effekt.

                            Jag känner inte egentligen till nåt problem med att ha för mycket ljus förutom att du slösar på elektricitet, vilket spelar roll när elen är på väg mot två kronor kilowatt-timmen.

                            LED'ar är helt klart framtiden, eftersom de teoretiskt kombinerar de bästa egenskaperna hos T5 och MH, men jag tror inte LED sjunkit tillräckligt i pris för att konkurrera än.

                            Kommentar

                            • specmats
                              Användare
                              • december 2004
                              • 3060

                              #15
                              ja har led för första gången och är nöjd med ljuset och som sagt tidigare påminner om mh, det är snyggt levande ljus som ja tycker är mkt snyggare rent visuellt än t5 sen ang verkningsgrad och efffekt har ja sämre koll, min led heter Maxspect och tillverkas i kina och är billig, den kostar 2800 kr på 160 watt med vit och blå/actinic led.
                              Tropheus Duboisi halembe, so
                              Melanochromis Auratus, vf
                              Synodontis Petricola, odlade

                              Akvarie-setup (Salt)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...