Multispinosa rom/yngel vård...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heliuser

    Multispinosa rom/yngel vård...

    Hej !

    Har inte pysslat med ciklider förut (kalla mig nybörjare) har nu inhandlat ett
    komplett begagnat akvarium (250l) med ett gäng olika ciklider (4 rödbukar, 2 metaer, 7 multispinosa, 2 blåciklid).
    Vet egentligen inte vad cikliderna har för riktiga artnamn...

    Efter 3-4dagar i nytt hem så började "multi spinosorna" att leka parvis och lade rom på en sten, efter ytterliggare 2-3 dagar så
    syns inte rommen längre (troligtvis uppäten). Nu har nästa par lagt rom på en annan sten och jag undrar hur
    man skall ordna för att hålla liv i de små kornen så länge som möjligt med förhoppning om yngel...

    Har försökt läsa mig till en del information men informationskällorna är många på nätet och ibland
    är det svårt att hitta just den information man söker. Har därför tänkt att testa detta forum (+ några till)
    för att se vilken kunskap som finns hos medlemmarna...

    Nu till några inledande frågor...

    Behöver mathållningen ändras i ett akvarie med ett par som precis lagt rom (mer/mindre mat) ?
    Ljus, skall fiskarna ha samma ljus som vanligt (mörkt på natten och ljust på dagen) ?
    Skall man försöka låta rom + föräldrar vara kvar bland alla andra fiskar eller skall de flyttas ?
    Det finns säkert hur mycket som helst att lära i detta ämne och är mycket tacksam om någon med
    erfarenhet kan ge lite direkta tips/råd eller tipsa om andra källor med denna information (länk).

    Tack på förhand !

    Vh
    Nicke
  • Lundensis
    Användare
    • mars 2004
    • 2262

    #2
    Ursprungligen postat av heliuser
    Hej !

    Har inte pysslat med ciklider förut (kalla mig nybörjare) har nu inhandlat ett
    komplett begagnat akvarium (250l) med ett gäng olika ciklider (4 rödbukar, 2 metaer, 7 multispinosa, 2 blåciklid).
    Vet egentligen inte vad cikliderna har för riktiga artnamn...

    Efter 3-4dagar i nytt hem så började "multi spinosorna" att leka parvis och lade rom på en sten, efter ytterliggare 2-3 dagar så
    syns inte rommen längre (troligtvis uppäten). Nu har nästa par lagt rom på en annan sten och jag undrar hur
    man skall ordna för att hålla liv i de små kornen så länge som möjligt med förhoppning om yngel...

    Har försökt läsa mig till en del information men informationskällorna är många på nätet och ibland
    är det svårt att hitta just den information man söker. Har därför tänkt att testa detta forum (+ några till)
    för att se vilken kunskap som finns hos medlemmarna...

    Nu till några inledande frågor...

    Behöver mathållningen ändras i ett akvarie med ett par som precis lagt rom (mer/mindre mat) ?
    Ljus, skall fiskarna ha samma ljus som vanligt (mörkt på natten och ljust på dagen) ?
    Skall man försöka låta rom + föräldrar vara kvar bland alla andra fiskar eller skall de flyttas ?
    Det finns säkert hur mycket som helst att lära i detta ämne och är mycket tacksam om någon med
    erfarenhet kan ge lite direkta tips/råd eller tipsa om andra källor med denna information (länk).

    Tack på förhand !

    Vh
    Nicke
    Hej!
    Välkommen till forumet. Vet inte hur många dagar det tar innan multispinosa-rom blir larver, för det kan också vara så att rommen kläckts. Vaktar föräldrarna fortfarande? Larverna kan vara svåra att se där de ligger nere i gruset. Det kan också röra sig om misslyckade lekar, men när det gäller multispinosor behöver du inte bekymra dig, de kommer snart att leka igen och då blir det nog yngel. Har för mig att det är en ganska lättlekt art.

    Längst upp på denna hemsida finns en flik som kallas tjänster och under den finns artregistret. Gå in där och läs om multispinosa.

    Mata som innan. Kan hända att ett lekande par äter mindre under leken. Det märker du.

    Använd samma belysning som du gör nu. Man kan komplettera med en svag nattlampa så att föräldrarna lättare kan försvara rom och yngel. Det är mest nödvändigt när man har nattaktiva fiskar som t.ex. malar.

    Flytta inte rommen, men om du vill spara yngel så kan du flytta dem en vecka efter att de blivit frisimmande.

    Lycka till

    Kommentar

    • Gäst

      #3
      Ursprungligen postat av heliuser
      efter ytterliggare 2-3 dagar så
      syns inte rommen längre
      Ursprungligen postat av Lundensis
      Vet inte hur många dagar det tar innan multispinosa-rom blir larver, för det kan också vara så att rommen kläckts.
      Det tar vanligtvis just ca 3 dagar...

      Mvh/Andreas.

      Kommentar

      Arbetssätt...