Jack Dempsey Ciklid "Blue"

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    #16
    Ursprungligen postat av skunx
    okej, får se hur jag skall göra. Ska välja bottenmatreial, några förslag??
    Allt från grov grus till sand bör gå bra.
    Har själv inte haft den blå varianten, men den vanliga Jack Dempsey ställer inte alltför orimliga krav.
    Varierat foder är bäst; räkmix, skalade räkor, lite gröna ärtor då och då, pellets.
    Regelbundna vattenbyten, varannan till var tredje vecka beroende på hur mycket fisk du har i karet och hur mycket du matar.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma

    Kommentar

    • endymion

      #17
      Ursprungligen postat av Lutt
      Jo så är det nog men de har väl sjunkit rätt bra i pris nu va?
      När de dök upp här i jönköping första gången så tror jag priset låg på 600-700kr. Nu kan man väl få tag i dom för runt 300kr.
      Tror att de fortfarande ligger på 600-700 kr i pris

      Kommentar

      • skunx
        Användare
        • oktober 2009
        • 19

        #18
        Ursprungligen postat av endymion
        Tror att de fortfarande ligger på 600-700 kr i pris
        köpte mina för 450 st på akvarielagret i sommaras någon gång.

        tips på sand? vill ha finkornig sand, finns det biligt att köpa någonstans??

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          Ursprungligen postat av Beast
          Ingen skröna, klart EBJD kan få yngel MEN, om 2 EBJD får yngel så får dom inte många eller inga EB yngel alls, utan vanliga yngel, och ganska många missbildade..
          Så här är gången hos dom som odlar dom:
          Man tar en EBJD hane och korsar med en vanlig JD hona, deras avkomma kommer nästan uteslutande att bli vanliga JD, men skillnaden är att ynglen bär på den "blåa" genen..
          Sen tar man en hona av den avkomman och korsar tillbaka med pappan, deras avkomma kommer bli så pass mycket som upp till 60% EBJD, och så fortsätter man
          Ren nyfikenhet: Kan man ta en EBJD-hona istället eller måste det vara en hane?

          Om din beskrivning stämmer så verkar det vara en rejält komplicerad genetik, alternativt så är ursprungsmaterialet extremt inavlat. Jag lutar åt att delar av informationen inte stämmer eller saknas. Om endast en del av honorna som korsas tillbaka med pappan ger EBJD så blir det lite enklare att få ihop.
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • JockeB
            Användare
            • maj 2004
            • 2964

            #20
            Ursprungligen postat av Ola Svensson
            Ren nyfikenhet: Kan man ta en EBJD-hona istället eller måste det vara en hane?

            Om din beskrivning stämmer så verkar det vara en rejält komplicerad genetik, alternativt så är ursprungsmaterialet extremt inavlat. Jag lutar åt att delar av informationen inte stämmer eller saknas. Om endast en del av honorna som korsas tillbaka med pappan ger EBJD så blir det lite enklare att få ihop.
            Vad jag har förstått så måste det vara en EBJD hane att starta med, honorna ger visst nästan inga eller inga EB yngel alls.

            Jaa ursprunget är ju riktigt inavlat som jag har förstått, man ser ju också offta missbildade ex till salu, en EBJD ska ju ha samma kroppsform osv som den vanliga JD, bara att den ska vara extremt blå! Många är ju hoptryckta i kroppsformen lite sneda i kropparna osv..

            Har varit sugen på att testa odla dom några gånger, men då det krävs så många akvarium så har jag avstått..
            Visst är det så att inte alla döttrar som paras tillbaka med pappan ger mycket blåa yngel, men det kan man ju inte veta innan, men som bäst så har jag hört att det ska kunna ge upp till 60% blåa.. Sen har jag också förstått att den del som blir EBJD är merparten hanar av nån anledning!? Sen vet jag att i början när dom kom ut på marknaden så släppte odlarn bara hanar, men det har ändrats nu..
            Mvh Jocke
            Centralamerikanska Ciklider!

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #21
              Om det sitter på X kromosomen så går det ihop delar av det rätt lätt. Tänk två anlag det vanliga X och en mutant Xb. Hanen har då XbY, Honan XbXb. Av okänd (=obegriplig) orsak funkar inte en XbXb utan man får tillverka en XbX

              Orsaken till att XbXb kan vara inavel och då bör det dyka upp fler friskare honor med tiden.

              Detta räcker inte men kan förklara delar. Det måste krävas minst en gen till och huvudproblemet är att det aldrig skulle bli mer än 50% blå...

              Så vi får vända på det och utgå från att honorna har XY och hanarna XX eller WZ och WW som man då kallar det. Det skulle förklara de kassa honorna.

              Tänk två anlag det vanliga W och en mutant Wb. Hanen har då WbWb, Honan WbZ. Av okänd orsak funkar inte honan, kanske för att hon får ta hela smällen av inaveln. Problemet är att det som då händer är att "friska" anlag överkorsas in i Wb och detta borde 1) ge 75% EBJD och ännu viktigare, efter några generationer skulle alla Wb-anlag bli friska.

              Alternativet är en en massa gener som får systemen att kollapsa och honorna fixar helt enkelt inte detta.

              Nähä, jag fick det faktiskt inte att gå ihop så jag tror att det är någon viktig del av infot som saknas, t ex så ger kanske en EBJD parning massor av EBJD rent genetiskt, men dessa överlever inte.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #22
                Ursprungligen postat av skunx
                köpte mina för 450 st på akvarielagret i sommaras någon gång.

                tips på sand? vill ha finkornig sand, finns det biligt att köpa någonstans??
                Jag köpte så kallad Råda sand och den köpte jag i zoobutiken, men har senare sett att det också går att få tag på i byggvaruhus.
                Sanden finns i olika storlekar, tror att den minsta kornstorleken är runt 1 mm, för egen del så valde jag en kornstorlek på 2-3 mm.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • JockeB
                  Användare
                  • maj 2004
                  • 2964

                  #23
                  Nähä, jag fick det faktiskt inte att gå ihop så jag tror att det är någon viktig del av infot som saknas, t ex så ger kanske en EBJD parning massor av EBJD rent genetiskt, men dessa överlever inte.

                  Visst kan det vara nått som fattas, mig veterligen så finns det bara någon odlare i usa (nu kanske det finns flera) Och han har varit rätt så hemlighetsfull i sin odling
                  Nu finns dessutom en "Gold" variant också...
                  Mvh Jocke
                  Centralamerikanska Ciklider!

                  Kommentar

                  • Ola Svensson
                    Användare
                    • april 2002
                    • 14633

                    #24
                    Ursprungligen postat av Beast
                    Nu finns dessutom en "Gold" variant också...
                    Gold brukar vara relativt enkelt genetiskt sett.
                    Med vänliga hälsningar

                    Ola

                    Kommentar

                    • Håknil
                      Användare
                      • december 2005
                      • 484

                      #25
                      Ursprungligen postat av Ola Svensson
                      Gold brukar vara relativt enkelt genetiskt sett.
                      hej

                      Visst är det intressant med er "akademiska" disskussion kring detta ämne.
                      Jag tycket dock att man i möjligaste mån kan låta arten vara som den är.

                      Man kan ju undra Ola om detta skulle kunna hända ute i naturen?

                      F.Ö. så använder jag grovt grus 8 mm och matar mest med laxpellets+
                      en del levande.Någon spenat slinker också ner ibland.

                      I ett 350 l akvarium(väl litet enl.min mening)kan det väl vara ganska svårt
                      att välja andra arter.Vore kul att veta vad ni "experter" tycker om detta.
                      Det är väl bl.a. också det frågeställaren önskar få svar på.

                      Mvh

                      Håkan

                      Kommentar

                      • JockeB
                        Användare
                        • maj 2004
                        • 2964

                        #26
                        Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Gold brukar vara relativt enkelt genetiskt sett.
                        Jo det är sant, är ju offtast dom som kommer först av odlingsvarianterna..
                        Läste nånstans att EBJD ska vara en genetisk mutation från början, som dök upp ofrivilligt så att säga..
                        Mvh Jocke
                        Centralamerikanska Ciklider!

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #27
                          Ursprungligen postat av Håknil
                          Man kan ju undra Ola om detta skulle kunna hända ute i naturen?
                          Ja, just gold finns ju hos många centralare som citrinellus och nicaraguense och de är intressanta. kola Topis artikel i CB 3/2009 t ex.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • skunx
                            Användare
                            • oktober 2009
                            • 19

                            #28
                            I ett 350 l akvarium(väl litet enl.min mening)kan det väl vara ganska svårt
                            att välja andra arter.Vore kul att veta vad ni "experter" tycker om detta.
                            Det är väl bl.a. också det frågeställaren önskar få svar på.

                            Mvh

                            Håkan[/QUOTE]

                            tack för svar
                            jag vet inte jag, dom är bara 5 och 7 cm stora borde väl räcka med 310 ett tag?? de enda fiskarna jag skall ha med dem är en fengädda och ett par malar, jack skall stå i centrum

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #29
                              Ursprungligen postat av Håknil
                              I ett 350 l akvarium(väl litet enl.min mening)kan det väl vara ganska svårt
                              att välja andra arter.
                              Vanlig Jack Dempsey är ju inte så hiskeligt aggressiv så en art till kan man säkert ha om akvariet inreds bra med naturlig revirgräns i mitten (eller som delar av akvariet i tre om man vågar sig på tre arter).
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...