Mina frågor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • koljonen
    Användare
    • oktober 2009
    • 14

    Mina frågor

    istället för att starta några trådar så drar jag alla frågor i en och samma tråd.

    Är i slutfasen nu med bygget av bakgrund med filtrering.
    Två hörn fick offra sig till detta!

    Frågan är nu, bör jag kanske bygga nån slags "korgar" för filtrena som säkerställer att hela ytan används och jag slipper döda hörn med bieffekter så som dåliga bakterier.
    Men tror inte att vattnet nånsin kommer stå helt still i hörnen ändå.

    Ang filtermaterial.
    Blandat t ex blå filtermatta PPi 10 vid insuget och en bit ovan det ända upp till pumphuvudet fyllt med "kornen" från eheim som är till för aquabollen och lite andra material i andra hörnet som tar bort dom mindre partiklarna.
    Hur göra bäst

    Kan man med fördel ställa en liten luftpump under filtermaterialet för att få ut mer av dom goda bakterierna eller är det waste of money?

    Kommer nog på mer saker senare. Sökte lite här men inte riktigt blivit tillfreds med svaren.

    MvH S
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Jag brukar enbart köra med ppi10 filtermatta. Det duger i de flesta lägen. "Döda hörn" brukar kunna sköta sig självt och tveksamt om du behöver bry dig.

    Välkommen till forumet...och fråga på om du har mer funderingar.

    Kommentar

    • koljonen
      Användare
      • oktober 2009
      • 14

      #3
      Ursprungligen postat av Malawe
      Jag brukar enbart köra med ppi10 filtermatta. Det duger i de flesta lägen. "Döda hörn" brukar kunna sköta sig självt och tveksamt om du behöver bry dig.

      Välkommen till forumet...och fråga på om du har mer funderingar.
      Hej och tack för svaret. Trodde denna tråd skulle bli utan det

      Hur är det med luft under filtermaterialet, vet inte om det passar in med "bubblor" mitt i karet så jag tänkte bjuda mina bakterier på extra bränsle, fått för mig att syre är nått dom behöver.

      Länkar en liten bild på ett tomt, skitigt men belyst kar.
      Senast redigerad av koljonen; 08 november 2009, 19:30.

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Fint. Det där blir bra när det kommit lite alger på bakgrunden. Vad ska du ha för fiskar där?

        Man kan mycket väl ha en luftdiffusor i filterhörnan. Gasa inte på för fullt med bubblor utan lagom så det blir fräsch syresättning. Jag vet flera som kör så för att försöka gynna vattenvärden och bakteriefloran. Hellre i filterhörnan än onaturligt mitt i karet...iallafall enligt min smak.

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #5
          Snyggt hembygge. Håller med Malawe när det gäller bubblor i karet. Vissa tycker det är snyggt, så smaken är som baken. Gillar du bubblor så kör med det.
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • koljonen
            Användare
            • oktober 2009
            • 14

            #6
            Vill nog helst undvika bubblor mitt i och ursprungsplanen var en pump under filtermaterialet.
            Tänkte nånstans runt 30% av akvarievolymen men får nog forska vidare på det så man slipper forska själv i detta

            Det blir nått från Malawi men vilken art är lite oklart ännu. Lysläser BTN malawi andra utgåvan för tillfället och det finns ju några arter man är sugen på. Sen om dom finns i affärerna här omkring är ju en helt annan femma.

            Ska väl tillägga att detta är mitt första bakgrund och även mitt första "riktiga" kar så man önskar ju att allt var igång redan men bättre att skynda långsamt ;-)

            Kommentar

            • classe
              NCS Medlem
              • april 2007
              • 1147

              #7
              ja bäst mellan 30-50 procent byte varje vecka.. och den rent så brukar 8-10 veckor varje gång för filtermattor...
              375 LITER Malawi arter..
              74 Liter Malawi yngel...

              Kommentar

              Arbetssätt...