Metriaclima sp. "msobo" varianter ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Metriaclima sp. "msobo" varianter ?

    Jag undrar över vilka varianter på msobo som finns. På bild har jag sett både gula och mer orange honor. Enligt en annan uppgift så finns det tom "röda" honor. Hanar på bild har även de haft lite olika utseende. Som jag förstått så är dena fisk från ett begränsat område. Då borde det väl inte finnas flera varianter ??, kan honornas färg vairera med fodret ? ( jmf röd zebra)?. Ja finns det någon som kan förklara uppkomsten av Msobo varianter ?
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Ingen aning om det finns fler "msobo" varianter än den som anses vara "msobo". Troligen kan honornas färger mattas en aning eller stärkas en aning av foder.

    Jag hade "msobo" en stund och matade med astaxanthin-förstärkt räkmix och honorna blev lite mer orangegula men absolut inte rödaktiga. Precis som på t ex "Golden" så blev färgen mer mättad.

    "Msobo"-hanarnas teckning varierar kraftigt.

    Kommentar

    • palleh
      Användare
      • december 2006
      • 704

      #3
      Har aldrig heller hört talas om röda msobo honor. Däremot finns det en obeskriven art sp. msobo heteropictus där hanarna är mer randiga och honorna mer åt det gula hållet
      http://picasaweb.google.com/palleph

      Nya bilder laddas upp hela tiden


      Mvh Patrik

      Kampfisk!

      Kommentar

      • Pimme
        Användare
        • mars 2006
        • 25

        #4
        Jag har haft två olika sorter. En där hanen blev helt svart förutom en rand under ryggfena som var blå och en sort där hanen såg ut som som på malawes bild. Den som blev nästan helt svart köpte jag på aquarium malawi, så jag tar för givet att det är en okej färgvariant.

        Kommentar

        • HåE
          Användare
          • september 2007
          • 1525

          #5
          Om man läser i boken "Malawiciklider i sin naturliga miljö 3:utgåvan" så består Msobo-trion av M. sp. "msobo heteropictus", M sp. "msobo" och M. sp. "membe deep".
          När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #6
            I en artikel i ciklidbladet no8/97 finns en artikel av Mikael karlsson med
            bla följande text

            "Pseudotropheus sp. "msobo"
            Den första varianten av Pseudotropheus sp. "msobo" fångades vid ön Lundo 1991 och exporterades till Sverige samma år. Det fanns då inte så många varianter av denna art. Men till Tyskland importerades 1994 en variant ifrån Tumbi point som kallades Ps. spec. "tumbi". Många handelsnamn eller tillfälliga namn på nyupptäckta ciklider från Malawi- och Tanganyikasjön grundar sig på något ord ifrån de inhemska språken. Men namnet "msobo" var bara ett spännande namn som skulle vara lätt att komma ihåg.

            Vid Tundu rocks finner vi en intressant variant på Ps. sp. "msobo". Hanarna ser annorlunda ut än dem ifrån både ön Lundo och Tumbi point. Honorna skiljer sig också en hel del, eftersom dessa är orange till färgen ifrån Tundu rocks. Från Lundo ön är de gula och ifrån Tumbi point gula med inslag av blått.

            Vid Lundo ön finner man Ps. sp. "msobo" på ganska grunt vatten. Men samma art vid Tundu rocks lever på djup mellan 6-7 meter ned till övergångszonen på 15 meter. Den är dessutom mycket sällsynt vid denna lokal. Det är inte många exemplar som har fångats. Samtliga har vid endast ett tillfälle exporterats till Sverige under denna vår.

            Så sent som i september i år har man faktiskt upptäckt ytterligare en variant. Denna kommer från ett ställe som också ligger norr om Mbamba bay. Honorna i denna population är enormt röda!
            " slut citat

            Kommentar

            • HåkanM
              NCS Medlem
              • november 2005
              • 1294

              #7
              Är det ingen som vet något om de "röda" honorna ?. om de verkligen är "röda"
              så borde denna variant kunna utmana röd zebra om mest sålda malawi ???.

              Kommentar

              • algskraparn
                Användare
                • september 2006
                • 159

                #8
                Tveksam om det verkligen finns röda msobo för akvariebruk, jag har inte sett några iaf.

                Jag har några msobo "magunga" hemma, de har fått astaxanthinberikad räkmix + att de simmar under groluxbelysning.
                De kan se väldans röda ut om de kommer i "rätt" vinkel, men de är definitivt inte rödzebraröda.

                Kommentar

                • HåkanM
                  NCS Medlem
                  • november 2005
                  • 1294

                  #9
                  Ja då är frågan, vilken variant är snyggast ??, blir mer och mer sugen på msobo

                  Kommentar

                  • HåkanM
                    NCS Medlem
                    • november 2005
                    • 1294

                    #10
                    Har för mig att Malawijanne skrev i en av sina artiklar i CB om sin odling
                    ( mycket intressanta och läsvärda artiklar för övrigt) att han haft 3 eller 4 varianter av Msobo. Så Janne vilken var snyggast ???

                    Kommentar

                    • HåkanM
                      NCS Medlem
                      • november 2005
                      • 1294

                      #11
                      Ja nu har jag anskaffat "Malawiciklider i sin naturliga miljö". I handeln verkar
                      alla Msobo vara av varianten Magunga. men efter att ha läst boken så
                      skulle jag gärna ha Msobo heteropictus från lundo ön med lysande gula honor.
                      Vet någon om denna har exporterats ?

                      Kommentar

                      • HåkanM
                        NCS Medlem
                        • november 2005
                        • 1294

                        #12
                        Verkar bara vara jag som fundera på detta men nu så råkade jag läsa Nols
                        lagerlista och då fanns alla 3 varianterna hemma.

                        Pseudotropheus sp. "Membe deep-Likoma

                        Pseudotropheus sp. "Msobo-Chinula"

                        Pseudotropheus sp. "Msobo-Magunga"

                        Någon som har Msobo-Chinula och /eller vet hur honornas färg skiljer sig mellabn dessa 3 varanter ?.

                        Kommentar

                        • Loket65
                          Användare
                          • september 2003
                          • 176

                          #13
                          Ursprungligen postat av HåkanM
                          Verkar bara vara jag som fundera på detta men nu så råkade jag läsa Nols
                          lagerlista och då fanns alla 3 varianterna hemma.

                          Pseudotropheus sp. "Membe deep-Likoma

                          Pseudotropheus sp. "Msobo-Chinula"

                          Pseudotropheus sp. "Msobo-Magunga"

                          Någon som har Msobo-Chinula och /eller vet hur honornas färg skiljer sig mellabn dessa 3 varanter ?.
                          Jag har alla tre varianterna. (Bara två honor kvar av Chinulan, men dock)
                          Honorna är ganska lika varandra, Chinula är mer åt citrongula hållet medan Membe deep och Magunga är gula mot orange hållet.
                          Hanarna skiljer sig desto mer.
                          Membe Deep är lik Polits hane.
                          Magungan är som ovan fast med svart/blå teckning istället för svart/grå
                          Chinulan är randig. Ljusblå, med svart/mörkblå ränder.

                          MVH
                          Magnus
                          Den som äter lever får sej
                          *Magnus*

                          http://www.orumsnygard.se

                          Kommentar

                          • HåkanM
                            NCS Medlem
                            • november 2005
                            • 1294

                            #14
                            Ursprungligen postat av Loket65
                            Jag har alla tre varianterna. (Bara två honor kvar av Chinulan, men dock)
                            Honorna är ganska lika varandra, Chinula är mer åt citrongula hållet medan Membe deep och Magunga är gula mot orange hållet.
                            Hanarna skiljer sig desto mer.
                            Membe Deep är lik Polits hane.
                            Magungan är som ovan fast med svart/blå teckning istället för svart/grå
                            Chinulan är randig. Ljusblå, med svart/mörkblå ränder.

                            MVH
                            Magnus
                            Tack för infon, det var precis detta jag ville veta, nu blir nog planen att satsa
                            på en grupp Pseudotropheus sp. "Msobo-Chinula"

                            Kommentar

                            • HåkanM
                              NCS Medlem
                              • november 2005
                              • 1294

                              #15
                              Satt och slöläste ett gammal nummer av CB no8/97. Där fanns en annons från Ciklidleken i Lerum. De hade fått in sändning från USA med bla Ps Msobo "fireline". Undrar hur den ser ut ?, namnet antyder lite rött eller orange.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...