Tryckimpregnerat virke?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • 56ovwal
    Användare
    • mars 2004
    • 664

    #16
    Jo tack, har varit inne och tittat på Stiffe´s Zoon tidigare.

    Det lutar åt att det blir vanligt virke i slutändan trots allt. Just att tryckimpregnerat virke är "dyngsurt" när man köper det är kanske inte så lyckat. Hela ställningen kanske slår sig när virket torkar ut och det vill jag inte vara med om. Tror dock att jag kommer behandla virket på något sätt iallafall. Med vad vet jag inte än, förslag?
    Pigge
    Bygger ny akvarielokal:
    http://ovwali.blogg.se/
    Uppdaterad:2011-12-23

    Kommentar

    • Ola Svensson
      Användare
      • april 2002
      • 14633

      #17
      Ursprungligen postat av 56ovwal
      Jo tack, har varit inne och tittat på Stiffe´s Zoon tidigare.

      Det lutar åt att det blir vanligt virke i slutändan trots allt. Just att tryckimpregnerat virke är "dyngsurt" när man köper det är kanske inte så lyckat. Hela ställningen kanske slår sig när virket torkar ut och det vill jag inte vara med om. Tror dock att jag kommer behandla virket på något sätt iallafall. Med vad vet jag inte än, förslag?
      Du kan ju doppa "fötterna" i något impregnerande jox.
      Med vänliga hälsningar

      Ola

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • maj 2005
        • 4642

        #18
        Har byggt några ställningar i trä, men aldrig ens tänkt tanken på tryckimpregnerat. Jag vill försöka undvika alla möjliga gifter så långt det går. Om man inte vet säkert och råkar ut för oförklarliga dödsfall efter ett tag, och inser att det är ALLA ställningarna det är fel på så är det lite småjobbigt...

        När jag byggt i trä har jag först mätt och sågat upp allt, sedan borrat och skruvat ihop det. Efter det monterat ned allt och förseglat ändarna med trälim (tips från brorsan, han är gitarrbyggare). Efter det har jag skruvat ihop allt igen och använt trälim i skruvhålen/skarvarna. Grundmålning med utspädd oljebaserad färg. Träet "reser" sig lite då. När grundlagret är torkat, sandpappra noga, torka rent med lätt fuktig trasa och måla slutfinishen med outspädd oljefärg. Ytan jag fått tål en hel del vattenstänk/översköljningar och jag har inte haft något problem med dem. För lite extra säkerhet har jag satt plastdistanser mellan golv och ställning (luft kan alltså cirkulera in där).

        Ett krux med trä är att det ger med sig om karen är stora. Hade aldrig använt trä till större kar än 100 liter. Jag har heller inte vågat använda trä inne i själva lokalen pga luftfuktigheten. De träställningar jag har står i verkstan, där luftfuktigheten aldrig blir stor. Mitt bästa tips om du vill göra rätt från början är metall... Vill du se sluga lösningar på metallställningar är du välkommen på studiebesök - vet inte om du noterade hur ställningarna är byggda när du var i lokalen senast.

        PS Ta bussen - det finns gott om bira!! DS

        Hilsen,

        /P
        Senast redigerad av PatrikMalmo; 02 november 2009, 10:01. Anledning: Glömde lite saker...
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • 56ovwal
          Användare
          • mars 2004
          • 664

          #19
          Asså, hade gärna gjort ställningarna i stål och gärna då varmförzinkat, men har valt trä av framförallt två anledningar.
          - Det blir dyrare med stål.
          - Jag är inte svetskunnig själv.
          Är inte speciellt orolig att träställningarna ska ge sig efter en tid. Med rätt konstruktion ska det inte vara några problem. Nä, det får bli träställningar.
          Var för övrigt hos Peter och Mikael i Kalmar i lördags och dom hade en del träställningar med rejäla kar på.
          Kommer gärna förbi och inspekterar din lokal igen. Du har så mycket att titta på att man inte hinner studera allt. Och givetvis är det allmänna kommunikationsmedel som gäller

          Frågan kvarstår; Vad olja in träställningarna med? Eller är det grunda och måla som gäller?
          Pigge
          Bygger ny akvarielokal:
          http://ovwali.blogg.se/
          Uppdaterad:2011-12-23

          Kommentar

          • Koi-fantast
            Användare
            • november 2007
            • 555

            #20
            I en akvarielokal som jag varit i har de haft träställningar. De ställningar som inte målats hade tagit mycket stryk medan de målade fortfarande var fräscha i samma lokal. Jag har även varit i en annan lokal med omålade reglar där det inte verkade vara några problem. Anledningen tror jag har att göra med luftfuktigheten där den första lokalen inte har någon avfuktare medan den andra har det. Högre luftfuktighet kräver bättre skydd av trät. Jag skulle nog inte använda mig av tryckimpregnerat trä med tanke på att vatten och kondensfukt kommer att rinna ner i akvariumen och den risken vill jag inte ta.

            Jag kommer att grundmåla och sedan måla min träställning. Jag tycker inte att enbart träolja håller lika bra i längden utan med olja så tror jag att det krävs mycket mer underhåll. Träolja fungerar väl annars bra att grunda med.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1728683
            http://www.bollmoraakvarieklubb.org/

            Kommentar

            • Fabbo
              Användare
              • september 2003
              • 210

              #21
              Det här bordet byggdes 2004 och har varit i användning sen dess. Akvariet är 180x60x45 och bordet skulle nog klara av mera. Stolparna och brädorna är hyvlat virke, minns inte om det är K18 eller K24 men det är i varje fall inte impregnerat. Enda misstaget var att göra det onödigt lågt, farbror Eheim har lite trångt undertill.

              Kommentar

              • 56ovwal
                Användare
                • mars 2004
                • 664

                #22
                Det där var en tjusig bänk! Att den håller råder det ingen större tvekan om
                Vad har du behandlat den med?
                Pigge
                Bygger ny akvarielokal:
                http://ovwali.blogg.se/
                Uppdaterad:2011-12-23

                Kommentar

                • kaj.p
                  Användare
                  • april 2002
                  • 2294

                  #23
                  Där ju rätt vanligt att man har träkonstruktioner i sina trädgårdsdammar idag. Broar, inramningar, soldäck etc. Har det själv i min damm o när jag rådfrågade så sades det, ingen fara om du köpter tryckt virke avsett för kontakt med vatten. Jag har heller inte märkt att min dammfisk påverkats på något sätt.
                  Diskussällskapet
                  www.diskusforum.se

                  Kommentar

                  • Fabbo
                    Användare
                    • september 2003
                    • 210

                    #24
                    Ursprungligen postat av 56ovwal
                    Det där var en tjusig bänk! Att den håller råder det ingen större tvekan om
                    Vad har du behandlat den med?
                    Jag har vaxat den, tog inte många minuter. Minns inte vilken tillverkare det var men de flesta butiker inom byggbranschen har nog nånting i hyllan som duger.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...