Färg så man slipper lack

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • koljonen
    Användare
    • oktober 2009
    • 14

    Färg så man slipper lack

    finns det färg/färgpigment som gör att man slipper lacka sin bakgrund?
    Gör inget om jag måste byta vatten 10 gånger innan start.

    Är inte sugen att lacka bakgrunden pga skillnaden det blir jämfört med kall cement.

    Färgen är tänkt att "beiga" till det lite.

    MvH
  • StefanL
    Användare
    • augusti 2002
    • 10784

    #2
    Använd färgpigment och blanda in det i husfixet/cementen du tänkt bygga in bakgrunden med.

    Finns färgpigment som heter "Sand" som kanske skulle passa din önskan väl? Tror att märket var "Holm" någonting. Jag inhandlade det på Colorama...

    Kommentar

    • koljonen
      Användare
      • oktober 2009
      • 14

      #3
      Ursprungligen postat av Malawe
      Använd färgpigment och blanda in det i husfixet/cementen du tänkt bygga in bakgrunden med.

      Finns färgpigment som heter "Sand" som kanske skulle passa din önskan väl? Tror att märket var "Holm" någonting. Jag inhandlade det på Colorama...
      Tack för det snabba svaret!

      Men bara för att vara säker så allt blir rätt nu, inget lager av lack behövs om jag använder mig av pigment?

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • augusti 2002
        • 10784

        #4
        Ursprungligen postat av koljonen
        Tack för det snabba svaret!

        Men bara för att vara säker så allt blir rätt nu, inget lager av lack behövs om jag använder mig av pigment?
        Om du blandar in färgpigmentet noga och sedan låter husfixen/cementen brinna ordentligt samt att du är noga med eftersköljning så borde det inte vara några problem. Viktigt är dock att du är alldeles säker på att det färgpigment då använder inte innehåller farliga ämnen som senare fäller ut giftiga ämnen i karet.

        Prata med butikspersonal om du är osäker. Där kan du även fråga den fråga du ställt här för att få upplysning från flera håll och säkra ditt akvarium från misstag.

        Kommentar

        • StefanL
          Användare
          • augusti 2002
          • 10784

          #5
          Ytterliggare tips är att du använder forumets sökfunktion på ordet "färgpigment" så finner du säkert fler diskussioner rörande ämnet.

          Kommentar

          • Wilhelm
            Användare
            • april 2002
            • 9122

            #6
            Hej koljonen och välkommen till detta formidabla forum! Här kommer du att få svar på alla dina frågor. Kanske inte på en gång, men de kommer.
            Angående bakgrund, så tippsar jag om denna informativa och intressanta tråd av Josephine o Fredrik http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60995
            mvh Wilhelm

            "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


            www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

            Kommentar

            • koljonen
              Användare
              • oktober 2009
              • 14

              #7
              Ursprungligen postat av Wilhelm
              Hej koljonen och välkommen till detta formidabla forum! Här kommer du att få svar på alla dina frågor. Kanske inte på en gång, men de kommer.
              Angående bakgrund, så tippsar jag om denna informativa och intressanta tråd av Josephine o Fredrik http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60995
              Hej Wilhelm och tack för det varma välkomnandet.

              Har läst bland annat den tråden men även så många fler så man får lite ångest varje gång man ramlar in på dessa GDS sidor.

              Varit här en längre tid fast registrerade inte mig förän nu.

              Per A;s bygge är drivkraften till att fixa eget bakgrund samt kostnaden för ett färdigt BTN bakgrund.

              Har tagit bilder från start så jag lägger väl upp en tråd så småningom oxå ;-)

              Bygger allt själv, förutom akvariumet och detta är första bygget! För att vara ärlig första, första seriösa akvarium.
              Ägt ett innan och den var på makalösa 40l med en salig blandning av fiskarter.

              Idag bygger jag på 320liters.
              Vissa saker är oklara fortfarande vilket gör att bygget går sakta frammåt.

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Tog en stund innan jag fattade vad GDS var...hehe..men men...DIY är ju det vanliga man beskriver det som.

                Välkommen och roligt att du nu tar del av det ypperliga forumet fullt ut.

                Kommentar

                • koljonen
                  Användare
                  • oktober 2009
                  • 14

                  #9
                  Ursprungligen postat av Malawe
                  Tog en stund innan jag fattade vad GDS var...hehe..men men...DIY är ju det vanliga man beskriver det som.

                  Välkommen och roligt att du nu tar del av det ypperliga forumet fullt ut.
                  hehe, jo jag vet.

                  Tack tack, finns en massa bra tips här och så är man själv lite av en DIYare. Gillar mecka ihop saker själv istället för att köpa färdig produkt, även fast det tar sååååå mycket längre tid att komma igång.

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #10
                    Ursprungligen postat av koljonen
                    även fast det tar sååååå mycket längre tid att komma igång.
                    ...och att det kan bli dyrare! Fast det är roligare att göra saker själv!
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • StefanL
                      Användare
                      • augusti 2002
                      • 10784

                      #11
                      Det kallas för DS.

                      Man jag håller med om att det är roligt att göra saker själv. Jag har funderingar på att göra ett nytt bakgrundsprojekt efter att ha jobbat med moduler i förra karet.

                      Jag har tankar om att jobba med en enkel frigolitskiva som bas (slimline typ) och sedan gå på med byggskum. I hörnen ska jag sätta upp fyrkantiga plastlådor (skräpkorgar som säljs för några kronor) och dessa skall fogas in i skummet. När sedan skummet torkat så drar jag ur lådorna och har då skapat utrymme för filterdel och powerheadsanordningar. Kladdar sedan på med husfix som blandats med färgpigment.

                      Tror det kommer funka bra. I "slimline-frigoliten" ska jag givetvis skära skåror och bygga upp ojämnheter..antingen med byggskum eller med husfix/cement.

                      Moduler kostar faktiskt rejält det med, om man ska bygga så man är nöjd. Ok det blir oftast snyggare, men för mig är helheten mer intressant än karets inredning. Jag har ju byggt bakgrunder förut om du t ex tittar på länken "Zoonen".
                      Senast redigerad av StefanL; 31 oktober 2009, 19:57.

                      Kommentar

                      • koljonen
                        Användare
                        • oktober 2009
                        • 14

                        #12
                        Ursprungligen postat av Wilhelm
                        ...och att det kan bli dyrare! Fast det är roligare att göra saker själv!
                        Hehe ibland så är det kostnader man inte riktigt räknat med som dyker upp, sånt man får ta ;-)

                        Kommentar

                        • koljonen
                          Användare
                          • oktober 2009
                          • 14

                          #13
                          Ibland behöver man inte göra saker så svårt som det kan bli =)

                          Finns färdigblandat betong med olika färger.

                          Finja har dessa i sitt sortiment och även Maxit bör ha det.

                          Nu har jag ju visserligen gjutit mitt bakgrund men risken är vädligt stor att jag lägger på ett lager till då det inte riktigt är bra och färgen mellan betong och husfix skiljer sig alldeles för mycket. Husfixet är mycket ljusare.

                          Blir till och spara en del betong för eventuella lagningar.

                          Kommentar

                          • StefanL
                            Användare
                            • augusti 2002
                            • 10784

                            #14
                            Lite svårt att få tag på bra färger som ger en sten/klippkänsla. Det blir nog att göra som jag gjorde på min andra bakgrund..dvs att måla med färgpigmenterad husfix i olika lager (artistiskt).

                            Man börjar med den ljusaste nyansen..sedan går man på med mörkare i olika lager samt "duttar" in andra färger som t ex sand och mossgrön. Slutligen avslutade jag med att dutta vitt på ytan för att få fram känslan av slitage.

                            Arbetet kan ses på länken "Zoonen"...

                            Kommentar

                            • Ducce
                              Användare
                              • november 2009
                              • 360

                              #15
                              Vad är ni menar med husfix, för mig är fix synonymt med kakelfix, förmodar att det inte är det ni menar med husfix.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...