Är detta svamp dom fått?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Är detta svamp dom fått?

    Är detta någon typ av svamp eller är det någon annan sjukdom?!

    Lyckades inte få några skarpa bilder såklart nu när jag behövde.

    Prickarna sitter nästan som symetriskt, tre över ögonen och en mitt på huvudet...

    2 av 10 fjärilar har det, två honor.
  • KuRtaN
    Användare
    • februari 2008
    • 778

    #2
    Väldigt svårt att se på korten, men står "prickarna" utåt? Eller är det mer som gropar?
    Hade svamp på en fisk hos mig för ett tag sedan, men det var bara en enda svamp på ena bröstfenan som jag plockade bort med en pincett.
    Over and out // Mathias

    Jordätare - Eartheater - Dustsmasker

    Kommentar

    • olof
      Användare
      • april 2002
      • 1823

      #3
      Symptomen är typiska för hål i huvudet sjukan. Mitt tips är att höja temperaturen till minst 30 grader. Om du inte har växter så salta 1 dl/100liter vatten. Har du växter så salta 2 msk/100 liter.

      Hjälper inte detta föreslår jag att du avlivar fisken som är sjuk.

      Medicin har enligt min erfarenhet tveksam verkan på denna sjukdom och hur som helst kostar medicin mer än nya fiskar. Att flytta fisken brukar bara göra den ännu sjukare.

      Lycka till och kom ihåg att detta är fisk som går att ersätta.

      mvh

      olof
      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Prickarna står lite utåt, gropar är det inte...

        Får väll testa era råd och se vad som händer, problemet med att avliva om det behövs är att det är så jefla svårt att fiska upp dom ur karet...

        Kommentar

        • Anders i Askim
          NCS Medlem
          • februari 2008
          • 1032

          #5
          Ursprungligen postat av JosephineFredrik
          Prickarna står lite utåt, gropar är det inte...

          Får väll testa era råd och se vad som händer, problemet med att avliva om det behövs är att det är så jefla svårt att fiska upp dom ur karet...
          Hej!
          Det du har fått på dina fjärilar ser inte bra ut.
          Av bilderna att dömma drar jag slutsatsen att det är hålsjukan.
          Det ar en parasitsjukdom (hexamita) de tråkiga vita prickarna du ser är slutfasen på parasiten. Den går in i huvudet och när den lämnat fisken bildas dessa vita prickar.
          Det finns medicin typ hexa-ex och likvärdigt som kan få bot på problemet.
          Min erfarenhet är att temp.-höjning har ingen effekt alls. Parasiten trivs bra i hög temp. Salt har en kraftigt hämmande effekt 1 dl/100 l h2o.
          Så vad göra?
          Kör vattenbyten regelbundet (var tredje dag 35%), salta ordentligt och ta ut angripna fiskar.
          Sen är det bara att hålla tummarna.
          Det gäller att höja statusen på både fisk och vatten så att fisken klarar att stå emot fortatta angrepp på denna otrevliga sjukdom.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            Med andra ord är det något som kan smitta vidare till de andra fiskarna?!

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              Sitter med mer eller mindre panik och en stork klump i halsen nu, jag tar upp de sjuka fiskarna imorgon pronto...

              Vill inte att skiten skall sprida sig vidare nu när jag äntligen fyllt på mitt kar med de fiskar jag vill ha.

              har ett tomt 112 Liters som dom får gå i till vidare så testar jag att salta där...

              Kommentar

              • HåE
                Användare
                • september 2007
                • 1525

                #8
                Tråkigt att ni får fler motgångar redan. Hoppas det ordnar sig. Sjukdomar är aldrig trevliga. Det sätter igång en tråkig gissningslek.
                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

                Kommentar

                • FrePGun
                  Användare
                  • mars 2009
                  • 2410

                  #9
                  Ja kul är de då inte...

                  Blir utflytt samt vattenbyte idag, tur man har en fredag lördag ledig....

                  Skall till nol och be om råd där också tänkte...

                  Kommentar

                  • Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • februari 2008
                    • 1032

                    #10
                    Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                    Med andra ord är det något som kan smitta vidare till de andra fiskarna?!
                    Ja tråkigt nog.
                    Eftersom det är en parasit så finns risken att alla kan få det.
                    Men se det positivt.
                    Lyckas du köra upp h2o kvaliteten så ökar motståndskraften på fisken.
                    Salt och medicin kommer hjälpa till.
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

                    Kommentar

                    • olof
                      Användare
                      • april 2002
                      • 1823

                      #11
                      Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                      Sitter med mer eller mindre panik och en stork klump i halsen nu, jag tar upp de sjuka fiskarna imorgon pronto...

                      Vill inte att skiten skall sprida sig vidare nu när jag äntligen fyllt på mitt kar med de fiskar jag vill ha.

                      har ett tomt 112 Liters som dom får gå i till vidare så testar jag att salta där...
                      Släpp klumpen. Det är inte så farligt. Fjärilar är några av de svåraste fiskar man kan ha (faktiskt). Just vid introduktion blir de ofta sjuka, om de inte var det redan vid inköpstillfället. Jag tror inte annan fisk kommer att drabbas.

                      mvh

                      olof
                      http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

                      Kommentar

                      • LN
                        Användare
                        • december 2004
                        • 4744

                        #12
                        Håller me Olof, det är sånt som händer med känslig fisk.

                        Har du ett UV liggandes på hyllan så kan du peta i det några veckor för att minska risken ytterliggare.
                        Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                        Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                        Kommentar

                        • Ola Svensson
                          Användare
                          • april 2002
                          • 14633

                          #13
                          Hej

                          Testa med vitaminer t ex Fishtamin. Det är ju knappast skadligt att ge dem bättre kost.

                          Jag lyckades bota detta på VF blåsciklider med en kombination av Fishtamin och Octozin (vet inte vilken som funkade). Tidigare hade Flagyl ingen effekt alls. Topi som skrivit i CB flera gånger botade Hål i Huvudet på Geophagus endast med vitaminer.
                          Med vänliga hälsningar

                          Ola

                          Kommentar

                          • FrePGun
                            Användare
                            • mars 2009
                            • 2410

                            #14
                            Var och pratade med fiskhandlarn idag, han tyckte jag skulle försöka flytta över fjärilarna till mitt tomma 112 (som är igång) för att få midnre vatten att medicinera.

                            köpte Hexamin som han rekommenderade...

                            SKall försöka fiska upp dom nu alldeles strax.

                            Kommentar

                            • Ola Svensson
                              Användare
                              • april 2002
                              • 14633

                              #15
                              Ursprungligen postat av JosephineFredrik
                              Var och pratade med fiskhandlarn idag, han tyckte jag skulle försöka flytta över fjärilarna till mitt tomma 112 (som är igång) för att få midnre vatten att medicinera.

                              köpte Hexamin som han rekommenderade...

                              SKall försöka fiska upp dom nu alldeles strax.
                              Jag personligen tror att det är meningslöst att medicinera mot detta utan vitamintillskott.
                              Med vänliga hälsningar

                              Ola

                              Kommentar

                              Arbetssätt...