Stockholmsbesök

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HåkanM
    NCS Medlem
    • november 2005
    • 1294

    Stockholmsbesök

    Japp, nu är det dags för Stockholmsbesök, denna gång med bil + tid avsatt för akvariebutiksbesök. Förhandlingen med äkta hälften har resulterat i tillstånd för besök i 2 butiker. Jag har tänkt mig Södermalms akvarieaffär pga. killisortimentet + Akvarielagret för att den drivs av en äkta nörd. Min enda farhåga är hur kaffetillgången är i huvudstaden ?, tex så kräver nog en genomgång av lagrets L-mals bestånd säkert 3 koppar. Sen har vi ju alla läckra barber,tetror + malawiciklider. Finns det god tillgång på kaffe eller måste man ta med sig tjärved och koka sig en panna på parkeringen ?. Ja vad tycker ni om förslaget på butiker, är det rätt val ??. Och hur brukar ni klara av kaffebehovet under en butiksrunda?.
    Nu har frugan hotat med att följa med så det vore bra om det fanns tex porslin,lamp eller coola klädaffärer i närheten så att hon kan besparas från att se beloppet när det är dags att betala firrarna. Finns det några sådana i närheten av nämnda butiker ??
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • april 2002
    • 5028

    #2
    vi har massor av kaffe
    vad har du för oss
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Gabbi
      Användare
      • april 2002
      • 897

      #3
      Ursprungligen postat av HåkanM
      Finns det några sådana i närheten av nämnda butiker ??
      Funkar solfilm för bilar, budgetgolf och energieffektivisering?
      www.akvarielagret.se/akvarieboken

      Kommentar

      • Alexander Ylipää
        Användare
        • oktober 2003
        • 3615

        #4
        Ursprungligen postat av Gabbi
        Funkar solfilm för bilar, budgetgolf och energieffektivisering?
        Haha!

        Ska skicka en inköpslista å lite saltfisk åt Håkan som han får bocka av.
        Mvh Alex

        Kommentar

        • oaken
          Användare
          • januari 2008
          • 269

          #5
          Södermalms Akvarieaffär ligger ju mitt i stan så du borde inte ha några problem med att hitta kaffe där åtminstone. Sen finns det ju massvis med mystiska butiker på södermalm.

          Kommentar

          • HåkanM
            NCS Medlem
            • november 2005
            • 1294

            #6
            Ja nu är man lyckligen hemkommen från ett Stockholmsbesök. Planerna ändrades lite så
            från början var det tänkt att hemresa skulle ske samma dag som fisk köptes. Nu blev det inte så utan fisken fick lagras i 3 dygn hos min bror innan hemresa. Därför blev det inga stora fiskar och ej heller salta fiskar åt Alexander denna gång.
            Akvarilagret var kul att se igen ( 9 år sen sist). Jag hade hört att affären var dyr och
            antagit att det var sant då Stockholm förväntas vara dyrt. Detta var fel , Akvarielagret hade
            humana priser och Tex. på malawi betydligt bättre än många butiker i småstäder. Ett ex
            det fanns väldigt fina maigano i rätt så rejäl storlek, typ 8 cm och fin kondition för 80 kr.
            Detta kan jämföras med att en del butiker i småstäder tillhörande vissa kedjor som tar sin fisk från en stor känd grossist kan sälja en mager liten maigano på 3-4 cm för 115 kr.
            Vidare så fanns det några stora utfärgade Lethrinops lethrinus för 400 kr/paret.
            Jag fattar inte hur ni som bor i Stockholm inte omedelbart lägger vantarna på dessa skönheter
            Enormt vackra fiskar. I en burk simmade en mycket vacker blå mbuna, tror det var en Melanochromis joanjohnsonae. Ja det var kul att se många fiskar levande som jag tidigare endast sett på bild. I övrigt så var alla akvarier mycket välskötta och med fisk i fin kondition. Inköpet stannade dock bara vid ett gäng Axelrodia riesei.+ lite växter.
            Enda felet jag hittat med akvarielaget är öppettidsangivelsen., längst ner på hemsidan så anges öppettiderna till 10-19 vardagar, På skylten ovanför affären står det 11-19. Ja frågan är vad som är rätt?
            Ja sen blev det en mysig restaurang i gamla stan för at hålla frugan vid gott humör + en del klädaffärer i centrum. På Södermalm hittade vi en kul kaffebar där vi inväntade att
            Södermalms akvarieaffär skulle öppna. Det var en upplevelse att träffa Janne Wester
            och snacka fisk. Här inhandlas min drömfisk Aphyosemion striatum GBL 85/6 och
            Aphyosemion primigenium GBN 88/10 ( ett par till HenrikV i Dokkas (Gällivare).
            En startkultur grindalsmask fick även följa med hem.
            Hela vägen hem efter E4:an satt jag med ett lyckligt nördleeende på läpparna. Ja jag måste
            ha sett väldigt glad ut för vid Rosvik utsåg en fartkamera mig till fotomodell..Eftersom jag saknar avator här på forumet så var det ju lägligt att bli fotograferad, Jag kommer att begära att få bilden digitalt och därmed forumets dyraste avator.
            Ja nu är man hemma och fiskarna lever. Ungarna pratar redan om nästa tur så det kanske blir en ny tur i April.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Bra o rolig berättelse. Det är storys som denna som gör vårt forum levande, kanon.

              Du har möjligtvis inget foto på din drömfirre??
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • cf.akvarielagret
                Användare
                • april 2002
                • 5028

                #8
                Oj
                tack för reklamen, man kan tro att du är mutad av oss.
                jag är Ateist
                men Gud talade till mig
                Gud är stor
                jag frågade hur stor ? inget svar
                han kanske behövde låna toaletten

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Ursprungligen postat av HåkanM
                  Eftersom jag saknar avatar här på forumet så var det ju lägligt att bli fotograferad, Jag kommer att begära att få bilden digitalt och därmed forumets dyraste avatar.
                  Den väntar vi på med spänning!
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Palle71
                    Användare
                    • mars 2007
                    • 10

                    #10
                    Har du fått bilden ännu?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...