hjälp: behöver tips om akvariebygge!!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LN
    Användare
    • december 2004
    • 4744

    #31
    Jag tycker spontant att 15mm är för lite, men ja är ingen glasexpert.

    Cf akvarielagret kan säkert svara med kunskap bakom. Svarar han inte i denna tråden så slå honom ett privat mess så löser det sig nog
    Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
    Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

    Kommentar

    • plåtis
      Användare
      • juni 2002
      • 212

      #32
      Jag har försökt att göra akvarium i rostfritt några gånger. Men det slutar alltid med att jag få lägga glas i botten. För silikonet tar inte så bra i plåten. Har even försökt med det silikonet du nämde. Alternativet i botten kan vara plexiglas. Inte så tungt. Lycka till
      Lasse.H

      Kommentar

      • shreek
        Användare
        • december 2006
        • 367

        #33


        I den annonsen finns en skaplig glas skiva till bra pris ...
        Provar på saltbalja för tillfället

        Kommentar

        • gnorfy

          #34
          Ursprungligen postat av shreek
          http://www.blocket.se/stockholm/REA_....htm?ca=12&w=3

          I den annonsen finns en skaplig glas skiva till bra pris ...
          hehe bara 5000.. och jag som bara behöver 4 st =) fast det är säkert billigt

          Kommentar

          • gnorfy

            #35
            Ursprungligen postat av plåtis
            Jag har försökt att göra akvarium i rostfritt några gånger. Men det slutar alltid med att jag få lägga glas i botten. För silikonet tar inte så bra i plåten. Har even försökt med det silikonet du nämde. Alternativet i botten kan vara plexiglas. Inte så tungt. Lycka till
            hm .. ja plexiglas.. att jag inte tänkte på det.. dumt
            men om bara siliconet fäster någelunda så det blir tätt så funkar det ju.
            det blir ju inte direkt mkt tryck eller drag mot siliconfogen , tanken är ju att fogen även ska ta upp en liten ojämnhet i flytspacklet under på 2 mm

            Kommentar

            • gnorfy

              #36
              när jag åkte ner till göteborg igår (34 mil) hade jag tid att tänka lite på akvariebygget. vill ha någon sorts bakgrund till gavlarna som är helsvetsade rostfritt 900*900
              min plan är att bygga en form av virke ... fylla den med lera, forma leran som jag vill ha bakgrunden , lämna in formen till en glasfiberfirma som sprutar på ca 1 cm lager med glasfiber , vänta 2 tim.. ta loss och vips så har men en omålar fin bakgrund? är jag ute o cyklar?

              Kommentar

              • LN
                Användare
                • december 2004
                • 4744

                #37
                Ja du gnorfy ja säger det igen ,,hade du kommit med det förslaget för någon vecka sedan hade ingen trott det, men varför inte, är dock lite skeptisk till glasfibern. D.v.s om den kanske släpper ifrån sig nått som inte fiskar gillar.
                Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                Kommentar

                • Mattias Nilsson
                  Användare
                  • april 2002
                  • 467

                  #38
                  Ursprungligen postat av gnorfy
                  hm .. ja plexiglas.. att jag inte tänkte på det.. dumt
                  men om bara siliconet fäster någelunda så det blir tätt så funkar det ju.
                  det blir ju inte direkt mkt tryck eller drag mot siliconfogen , tanken är ju att fogen även ska ta upp en liten ojämnhet i flytspacklet under på 2 mm
                  men silikon fäster inte mot plexiglas... Tänkte du ha plexiglas i botten och glas som framruta så blir det väldigt svårt att få det tätt.....
                  Mvh
                  Mattias

                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=132646

                  Kommentar

                  • gnorfy

                    #39
                    Ursprungligen postat av LN
                    Ja du gnorfy ja säger det igen ,,hade du kommit med det förslaget för någon vecka sedan hade ingen trott det, men varför inte, är dock lite skeptisk till glasfibern. D.v.s om den kanske släpper ifrån sig nått som inte fiskar gillar.
                    jo glasfibern kanske inte är det bästa matrialet.. måste forska lite i området.

                    mycket roligt att testa detta .. lera kan man ju forma till vad som.. fast man måste ju tänka bakofram ,, ju mer man gröper ur i formen destå mer sticker bakgrunden ut .
                    jag har redan snackar med polaren som har en grävfirma o ringa mej när han gräver i lera nästa gång hehe

                    Kommentar

                    • gnorfy

                      #40
                      Ursprungligen postat av Mattias Nilsson
                      men silikon fäster inte mot plexiglas... Tänkte du ha plexiglas i botten och glas som framruta så blir det väldigt svårt att få det tätt.....
                      bra då kommer jag köra med orginal tänket ... 5 cm bred siliconfog rosfritt mot rostfritt i botten

                      Kommentar

                      • gnorfy

                        #41
                        har hittat lite glas .. 2*10 laminat 1600*900*4st 13000 ink moms. bra pris?

                        Kommentar

                        • cf.akvarielagret
                          Användare
                          • april 2002
                          • 5028

                          #42
                          Ursprungligen postat av gnorfy
                          har hittat lite glas .. 2*10 laminat 1600*900*4st 13000 ink moms. bra pris?
                          Om man beställer dessa nya är väl där priset hamnar
                          men om dom har blivit över från ett jobb är det skitdyrt
                          jag är Ateist
                          men Gud talade till mig
                          Gud är stor
                          jag frågade hur stor ? inget svar
                          han kanske behövde låna toaletten

                          Kommentar

                          Arbetssätt...