Yngel i 125 L med A.Bitaenita

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FrePGun
    Användare
    • mars 2009
    • 2410

    Yngel i 125 L med A.Bitaenita

    Det senaste har en av mina Apistogramma Bitaenita honor varit väldigt utfärgad, idag såg jag när hon pucklade på en hane rejält, något var det hon försvarade, kollade bakom en rot där hon var och pillade med något, där i en liten grop såg det ut som något som skulle kunna vara rom, kollade lite nogrannare, det var små små yngel, förmodligen helt nykläckta!

    Riktigt kul att man fått en lyckad lek,

    Vad skall jag tänka på nu för att göra livet så uthärdligt som möjligt för dom?

    Skall handla artemia ägg till helgen hinner dessvärre inte få tag på det innan dess...

    Hur bör jag göra med vatten byten osåvidare? Har bytt ca 40% var 7e dag innan, skall man fortsätta med samma procid? Eller mindre byten fast oftare?

    Hur känsliga är ynglen för "vatten strålen" som bli när man fyller på, vill ju inte att dom skall singla ut i hel karet, brukar inte ha den särskilt stark men man kanske bör fylla på extra försiktigt?
  • RobinH
    Användare
    • augusti 2008
    • 2150

    #2
    Kan bara säga gratis, kul.. Har tyvärr ingen erfarenhet av dom så jag kan inte ge dig några tips!
    CA

    Kommentar

    • Wilhelm
      Användare
      • april 2002
      • 9122

      #3
      Ursprungligen postat av JosephineFredrik

      Skall handla artemia ägg till helgen hinner dessvärre inte få tag på det innan dess...

      Hur bör jag göra med vatten byten osåvidare? Har bytt ca 40% var 7e dag innan, skall man fortsätta med samma procid? Eller mindre byten fast oftare?

      Hur känsliga är ynglen för "vatten strålen" som bli när man fyller på, vill ju inte att dom skall singla ut i hel karet, brukar inte ha den särskilt stark men man kanske bör fylla på extra försiktigt?
      Det finns även fryst nykläckt artemia.
      Vid vattenbyte fyll på med lugn stråle!
      Lycka till med ynglen. Finns det mycket växter i burken, så kommer säkert några yngel att klara sig.
      mvh Wilhelm

      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


      www.linkopings-akvarieforening.net/
      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

      Kommentar

      • FrePGun
        Användare
        • mars 2009
        • 2410

        #4
        Ursprungligen postat av Wilhelm
        Det finns även fryst nykläckt artemia.
        Vid vattenbyte fyll på med lugn stråle!
        Lycka till med ynglen. Finns det mycket växter i burken, så kommer säkert några yngel att klara sig.
        Tack för hjälpen, fryst artemia kan jag ju fåtagpå lite enklare så jag får testa med det.

        Jo det är riktigt lummigt med växter så förhoppningsvis klarar sig några stycken iaf!

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • april 2002
          • 9122

          #5
          Ursprungligen postat av JosephineFredrik
          Tack för hjälpen, fryst artemia kan jag ju få tag på lite enklare så jag får testa med det.

          Jo det är riktigt lummigt med växter så förhoppningsvis klarar sig några stycken iaf!
          Kom ihåg att vanlig fryst artemia är fullvuxna djur, och de är för stora för yngel. Fryst nykläckt artemia är inte så lätt att hitta i Zoobutikerna. Den är också ganska dyr. Dubbelt eller tredubbelt så dyr som vanlig fryst artemia.
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • FrePGun
            Användare
            • mars 2009
            • 2410

            #6
            Ursprungligen postat av Wilhelm
            Kom ihåg att vanlig fryst artemia är fullvuxna djur, och de är för stora för yngel. Fryst nykläckt artemia är inte så lätt att hitta i Zoobutikerna. Den är också ganska dyr. Dubbelt eller tredubbelt så dyr som vanlig fryst artemia.
            Jo...tyvärr fanns den inte där jag var och kollade idag, får vänta tills påsöndag, bära eller brista!!!

            Kommentar

            • FrePGun
              Användare
              • mars 2009
              • 2410

              #7
              Skaffade torkade artemia ägg i söndags, Kent rekommenderade det.

              Vet inte hur det går me ynglen, men honan vaktarw fortf som en ilsk älg, hon har en sten hon har grävt under som hon lägger sig i och vaktar,

              har dock inte sett några frisimmande yngel ännu så jag vet faktiskt inte hur det går för dom... vi såg ju larver för ett tagsen, borde dom int vara frisimmande vid det här laget?

              fortsätter att mata med artemia äggen, om inte annat så har 5 VÄLDIGT små dvärgkulfiskar flyttat in (strax över en cm) och dom äter de med god aptit.

              Kommentar

              Arbetssätt...