Filterhörna/Ytterfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Emrik
    Användare
    • oktober 2009
    • 18

    Filterhörna/Ytterfilter

    Vet att filter disskuteras flitigt här. Är återfallsakvarist och filtrering verkar numera handla mycket om filterfickor. Det verkar ju vara en smidig lösning dessutom. Men till frågan: Räcker det med filterficka i ett kar på 540l? Eller ersätter det endast innerfiltret och bör kompleteras med ytterfilter?
  • jocke325
    Användare
    • januari 2009
    • 138

    #2
    Beror väl på vad du menar med filterficka. Den kan ju variera i storlek. I mitt 222L har jag en frigobakgrund med en filterficka i ena inre hörnet. Däri har jag c:a 5L som jag kan utnyttja att stoppa filter i. O det e ju mer än tillräckligt enligt mig...

    Kommentar

    • Emrik
      Användare
      • oktober 2009
      • 18

      #3
      Hade tänkt bygga en hörnficka med slimline bakgrunder. Kan väl bli en 10-13 liter filtermatta.

      Kommentar

      • jocke325
        Användare
        • januari 2009
        • 138

        #4
        Räcker gott o väl!! Jag skulle fyllt med filtermatta. Grov 10ppi. Men det e ju jag det..

        Kommentar

        • LN
          Användare
          • december 2004
          • 4744

          #5
          Hej Emrik o välkommen till Ciklidforumet.

          En liten tumregel är att det är bra om man har 2-5% filtermaterial. Det som är viktigare är dock att du har bra syresättning av ditt akvarium. Har du sand på botten som får en liten vattenström över sig så räcker 2% filtermaterial i nästan alla läge.

          Ja har 4 liter filtermaterial och pumpar som pumpar 8-10 ggr akvariets volym i ett 200 liters hörnkar. 25 Troffar och 6 Aulonocranus som ja matar 4 ggr om dagen med andra ord riktigt hög fisklast och hög belastning. Fisken stormtrivs o växer så att det knakar. Så visst räcker 2% om man fixar lite med syresättningen
          Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
          Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

          Kommentar

          • Emrik
            Användare
            • oktober 2009
            • 18

            #6
            Tack!
            Ja den mängden filtermatta kan man nog rätt lätt bygga in. Men behöver man inte keramiskt substrat i filtren? Sådant som man kör i ytterfiltren. Pumpvolympå 8-10 ggr akvarievolymen är ju en bit mer än vad jag körde förra gången man hade malawi. Jag hade 1000l i ytter och 1000l i innerfilter i ett 375l då. Men om man nu vill upp i 4-5000l i ett 540 kar, drar man allt det genom filterhörnan?

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • december 2004
              • 4744

              #7
              Ja du behöver inte lika stor vattenomsättning om du inte har stor vattenbelastning men en fyra fem gånger tycker jag är ett minimun. Men det är jag det för ja gillar när det är mycket fisk i karen. Ett bra sätt att kolla om du har tillräcklig syresättning i ett väl igångkört kar är att kolla in andhämtingen på fisken precis när nyset tänds.

              Substrat är bra för att dom tillhandahåller stor yta, o kör du me ett ytterfilter så kan du ha det där.
              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • Hogan1
                Användare
                • augusti 2008
                • 149

                #8
                4-5 ggr anser jag numera vara minimum. Hade i mitt förra akvarieliv 2x1000 l/h i ett 540 med Malawi men känner att det inte räcker längre. Nu har jag ett ytterfilter på 1700 l/h och ett innerfilter på 1200 l/h. Då klarar jag att ett av dem lägger av dessutom. Detta i ett 375 l. I mitt 450 har jag ett Fluval Fx5 och ett innerfilter på 1250 l/h samt en Coralia visp på några tusen liter. Bra snurr i den tanken med 30-40 djur. Två filter som var r sig klarar akvariet är min rekommendation och definitivt i ett akvarium på 150 cm.
                Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                Kommentar

                • Emrik
                  Användare
                  • oktober 2009
                  • 18

                  #9
                  Tack för hjälpen!
                  Det får nog bli en filterhörna kompletterat med ett ytterfilter.

                  Kommentar

                  • Emrik
                    Användare
                    • oktober 2009
                    • 18

                    #10
                    Har ni förrestem något tips på ett bra pumphuvud som man kan ansluta till ett vp-rör?

                    Kommentar

                    • LN
                      Användare
                      • december 2004
                      • 4744

                      #11
                      Ja har Aquarium Systems Maxi-Jet pumpar och Eheims pumphuvud som ja kopplar via en stump trädgårdsslang till vp-rör.
                      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                      Kommentar

                      • Hogan1
                        Användare
                        • augusti 2008
                        • 149

                        #12
                        Jag rekommenderar alltid Eheim när det gäller pumpskallar. De kostar lite mer, men blir billigare i Tyskland än här. T.ex. här där jag handlat de två stycken jag har; http://www.aquaristikshop.com/cgi-bi...e&t=temartic_e Men det finns nog många att välja bland.
                        Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...