Varför försvinner inte jacket i stjärtfenan??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • FI
    Användare
    • augusti 2002
    • 3743

    Varför försvinner inte jacket i stjärtfenan??

    Jag skaffade en citrinellumciklid för drygt 2 veckor sedan, den hade då ett jack mitt i stjärtfenan. Jag tänkte att jacket skulle hela på några dagar precis som det har gjort på andra fiskar jag har haft, men nu drygt 2 veckor senare så är jacket precis lika långt...

    Kan det vara en missbildning av något slag eller kan det ibland ta längre tid innan fenorna helar?

    Här är en bild där jacket syns tydligt, ni som är lite mer erfarna kanske kan se vad som är fel.


    Mvh Fredrik Isaksson

    Fredrik Isaksson
    Bildarkivet
  • Ola Svensson
    Användare
    • april 2002
    • 14633

    #2
    Det kommer nog växa igen under förutsättningen att den får lugn och ro. Ibland kan skador finnas kvar i åratal men sedan läka på några veckor när fisken hålls ensam. Fisk kan få skador som inte läker men jag tycker inte det ser ut som en sådan.

    Mvh.

    Ola
    Med vänliga hälsningar

    Ola

    Kommentar

    • FI
      Användare
      • augusti 2002
      • 3743

      #3
      Tack för svaret Ola, jag hoppas att du har rätt.

      Det skumma är dock att den har fått andra jack under de här två veckorna, dessa jack(iofs lite mindre) har vuxit ut men just det här jacket har varit med hela tiden...

      Åter till bilden jag länkade till...
      Tittar man på fenstrålen just ovanför jacket så ser den mycket smalare ut än den just under jacket, det är som om de där förgreningarna längst ut saknas. Kan det vara så att själva fenstrålen har skadats så att bara några få ut av de yttre förgreningarna finns kvar och att detta på något sätt påverkar hur fenan ser ut?
      Växer även fenstrålar ut om de blir avbitna?

      Mvh Fredrik Isaksson

      Fredrik Isaksson
      Bildarkivet

      Kommentar

      Arbetssätt...