Mysis

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke325
    Användare
    • januari 2009
    • 138

    Mysis

    Bara en liten fråga, hur stor bör fisken vara innan man kan mata den med fryst mysis???
  • Banderad
    Användare
    • februari 2006
    • 3479

    #2
    Det beror på hus stor mysisen är. Kan variera ganska rejält. Jag ger mina yngel runt 3-4 cm mysis.

    /Jocke

    Kommentar

    • tege
      Användare
      • februari 2005
      • 2753

      #3
      Riv frusen mysis på ett rivjärn, då funkar det till riktigt smått.
      https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

      Kommentar

      • jocke325
        Användare
        • januari 2009
        • 138

        #4
        Ok va bra. Har tänkt att införa detta lite smått till mina Guldsömmar o nicaraguor. Några tips på levande/fryst foder man kan mata dessa med när dom blir större? Känns som mysispaketen man köper inte räcker så långt då
        O jag vill kunna ge dom nåt annat än bara pellets o räkmix.

        O självklart vill jag att det ska vara så näringsrikt som möjligt! Eller?

        Vet att jag kanske skulle startat ny tråd, men så blev det inte...

        Kommentar

        • Banderad
          Användare
          • februari 2006
          • 3479

          #5
          Frusen artemia och cyclops brukar jag mata en del med. Vita och svarta mygglarver fungerar säkert med när de blir lite större.

          /Jocke

          Kommentar

          • jocke325
            Användare
            • januari 2009
            • 138

            #6
            Vilket fryst foder e det då som e bäst/mest näringsrikt till dessa fiskar? Eller det kanske är hugget som stucket?

            Kommentar

            • Banderad
              Användare
              • februari 2006
              • 3479

              #7
              Jag vill i alla fall tro att det bästa är att variera så mycket som möjligt (men undvika röda mygg). Den frusna artemian tycker jag att de flesta fiskarna verka gilla bäst, men det är onekligen inte samma sak som att den är bäst för dem. Som grund tror jag räkmix är bäst, sedan variera med något bra torrfoder (jag kör med NLS), frusen artemia och mysis. Då får du nog en varierad bra kost. Svarta mygg har jag kört till mina CA-ciklider en del innan.

              /Jocke

              Kommentar

              • jocke325
                Användare
                • januari 2009
                • 138

                #8
                Ok. Har en massa räkmix över som jag gjort till mina malawi. Hade dock problem med deras magar så har skippat räkmixen sen dess. Men kan väl inte skada jänkarna att få i sig lite grönt. Kompletterar detta med Tetras cichlidsticks, o sen kan man ju blanda frysfodret lite.

                Tack för alla snabba svar...

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #9
                  Ursprungligen postat av jocke325
                  Men kan väl inte skada jänkarna att få i sig lite grönt. Kompletterar detta med Tetras cichlidsticks, o sen kan man ju blanda frysfodret lite.

                  Tack för alla snabba svar...
                  Nej , det skadar inget, tvärtom så är det säkert bra. Dessa fiskar äter ju en hel del fisk och andra djur som äter vegetarier och således har "grönfoder" i magen när de blir uppätna. Mina rovdjur får räkmix 1 gång om dagen (30% grönt)
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  Arbetssätt...