Alger i naturen/akvariet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Barracudan
    Användare
    • april 2005
    • 453

    Alger i naturen/akvariet?

    Satt och kollade lite olika belysningar och hittade några brutala metallhalogen kombinerade med t5 armaturer.

    Funderade på om man maxade belysningen i Tropheusakvariet, så det blev mycket alger, skiljer det sig då på akvariealgerna och algerna i tex tanganyikasjön. Är det samma art/arter grönalger i akvariet?
    Frontosamarkus
  • Lasse
    NCS Medlem
    • oktober 2009
    • 27

    #2
    Det där kan nog skilja lite grand men i saltvattensakvarium har man ju ofta algätande fiskar såsom kirurger som äter grön och trådalger. Det är en intressant tanke som fallit in i min skalle mer än en gång om vad som skulle hända om man maximerade algtillväxten i ett tropheus eller petrochromiskar. Gå vidare med idéen och gör försök - sätt ordentlig fart på vattnet också

    MVH Lasse
    ;) Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt ;)

    Kommentar

    • PatrikMalmo
      Användare
      • maj 2005
      • 4642

      #3
      Algarterna kan säkerligen skilja en del, men det tror jag inte spelar någon roll. Grejen är att få fram algmattan med alla mumsiga smådjur. Ett krux är att styra över mot vilka alger man vill ha. En risk man tar om man blåser på med fet belysning är att "fel" alger kickar igång. Hur du styr mot olika arter har växtnissarna en hel del att lära ut.

      Med Troffar och Petros tror jag däremot inte att det kommer att funka särdeles bra, men jag vill gärna höra om ett experiment!! (och gärna också bli överbevisad, vore skoj om det gick bra). Kikar man på revirstorlekarna i naturen har dessa "grazers" rätt stora revir, som det verkar just för att kunna få tillräckligt med mat. Misstänker att ett gäng sådana i ett akvarium gör soprent på allt vad alger heter hur man än gör.

      Med en annan algätare håller jag på att testa lite. Har fläskat på med ljus till en liten algätande goby jag vill försöka odla. Funkar ok, men inte så bra som jag vill. Just nu har jag bara en enda hona (ca 4 cm lång) i ett lågt/brett 50-literskar (ljus 60W, vattendjup ca 15 cm) och hon lyckas äta rätt bra med alger trots att jag försöker maximera tillväxten på dem. Algätande fisk verkar tillbringa i princip hela sin vakna tid med att äta... Men, men, honan blir rundare och rundare för var dag, så något ger det ändå.

      Så - testa gärna och skriv om dina erfarenheter!!

      Hilsen,

      /P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 17 oktober 2009, 08:03.
      Ingen fisk har läst böckerna.

      Kommentar

      • Barracudan
        Användare
        • april 2005
        • 453

        #4
        En grej man skulle kunna testa (har inte möjlighet själv just nu) vore att ställa ett stort akvarie, typ 720, i direkt anslutning till ett söderfönster + att fläska på med belysning.

        Bara att skrapa framrutan. Kan tänka mig att troffar, hästnosar, jullar m.m. hade trivits förträffligt.
        Jag vet en gubbe som alltid hade baljor med sten på sin soliga balkong. Dessa la han sedan i troffeyngelkar, som kastade sig över algerna.
        Frontosamarkus

        Kommentar

        Arbetssätt...