Lysrör - hur få fram blått o grönt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Lysrör - hur få fram blått o grönt

    Vilka lysrör skulle ni rekommendera för att få fram de blå och gröna färgerna på en fisk?

    Har en Caquetaia umbrifera hane som har iriserande blågröna fjäll över nästan hela kroppen.
    Visst ser han bra ut redan idag med de rör jag har.

    Men på samma sätt som man gärna vill ha grolux rör när man har röd zebra så skulle jag vilja sätta in lysrör som framhäver just de blågröna färgerna.
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • endymion

    #2
    Ett dagsljusrör kanske i kombination med ett saltvattensrör. Men det är en gissning. Antingen ser det bra ut eller så ser det ut som skit. Du får prova helt enkelt.

    Kommentar

    • LN
      Användare
      • december 2004
      • 4744

      #3
      Kalla rör som Marineglo och rör upp mot 20000 Kelvin ger ett klarblått sken. nackdelen med ett sådan rör är att bakgrunden oxå blir blåaktig, dessutom så syns varje lite dammkorn som svävar i vattnet
      Här kommer lite bilder som togs för en timme sedan på mina kar jag har i huset. 540 SA-akvarium

      Bilderna överst och längst ner då denna sidan är kar med Marineglo i.

      Här kommer lite bilder som togs för en timme sedan på mina kar jag har i huset. 540 SA-akvarium

      Även discusbliderna på denna sidan har ett Marineglo tänt.

      Alla bilder tagna utan blixt.
      Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
      Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

      Kommentar

      • cichlids4fun
        NCS Medlem
        • april 2002
        • 3111

        #4
        Jag har för mig att sera daylight är lite gröntonat, och för den blåa fisken så tycker jag aquastar gör ett bra jobb
        Mvh
        Peter

        don´t drink water-fish ..... in it!

        Kommentar

        • patdah
          Användare
          • december 2008
          • 64

          #5
          Philips Aquarelle tillsammans med Sylvania Grolux körde jag ett tag och det tyckte jag funkade bra för att framhäva både blått och rött. Grolux mot bakrutan och Aquarelle mot framrutan.

          Kommentar

          • Mikael W
            NCS Medlem
            • augusti 2002
            • 8598

            #6
            Jag har kompletterat med ett Marine Blue rör över Cyprichromis och blå O. ventralis. Det ger en ganska stark effekt.
            mvh
            Mikael W
            (NCS-medlem sedan 1981)

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #7
              Jag har aquastar just nu, men känner att det kunde bli bättre.
              Vad tror ni om Powerglo, kommer tyvärr inte ihåg vad tillverkaren heter
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • StefanL
                Användare
                • augusti 2002
                • 10784

                #8
                Power Glo (Hagen) tillsammans med Aquarelle är enligt mig en oslagbar kombination när man vill ha ett klart ljus som ser naturligt ut samtidigt som det framhäver hela färgspektrat på ett mycket bra sätt.

                Jag ogillar rör som Grolux där rödfärgen "läggs på" och inte reflekteras/förstärks. Allt får ju en rödton om man använder Grolux...

                Kommentar

                • jarinen
                  Användare
                  • april 2003
                  • 1888

                  #9
                  Har använt Aquarelle uteslutande men köpte Sylvania Aquastar senast för att utvärdera, den upplever jag är väldigt bra på grönt. Dock ska den visst ha sämre brinntid än Aquarelle ex. Men det röret rekommenderar jag!

                  Mvh Jari

                  Kommentar

                  • classe
                    NCS Medlem
                    • april 2007
                    • 1147

                    #10
                    Ursprungligen postat av Malawe
                    Power Glo (Hagen) tillsammans med Aquarelle är enligt mig en oslagbar kombination när man vill ha ett klart ljus som ser naturligt ut samtidigt som det framhäver hela färgspektrat på ett mycket bra sätt.

                    Jag ogillar rör som Grolux där rödfärgen "läggs på" och inte reflekteras/förstärks. Allt får ju en rödton om man använder Grolux...
                    jag köra med dig som den vad som den där..men rödafiskar så klart den testa med mig den firefish kanske chans med den groluxx får se hur testa det blir det för min egna odling det....
                    Senast redigerad av classe; 17 oktober 2009, 00:58.
                    375 LITER Malawi arter..
                    74 Liter Malawi yngel...

                    Kommentar

                    Arbetssätt...