Umbrifera..inte en CA men...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jinnarparen
    NCS Medlem
    • april 2002
    • 2670

    Umbrifera..inte en CA men...

    ..den har så många egenskaper som påminner om centralamerikanska ciklider.
    Sen lever den precis på gränsen till centralamerika då den dessutom finns i Panama.

    Men orsaken till att jag skriver inlägget är att jag hittade en fototråd som jag länkar till här



    ...en del bilder är photoshoppade till max, men man ser ändå på dem att det här inte är vilken fisk som helst.
    Speciellt F0 hanen från Colombia imponerar...35 cm färgprakt och attityd, vad sägs om det?
    Åter till CA

    Det är där jag hör hemma
  • Ove Planstedt
    NCS Medlem
    • maj 2006
    • 1816

    #2
    Att umbriferan inte geografiskt sätt är en äkta centralare, så också C. festae, råder det nog inget tvivel om. Men världen är ju föränderlig och har inte alltid sett likadan ut, det råder heller inget tvivel om att umbrifera och festae har mer gemensamt, gällande utseende och beteende, med sina Centralamerikanska "kusiner" än sina gelikar från Sydamerika.

    Det har visat sig att de Centralamerikanska cikliderna har en hel del gemensamt med Australoheros från södra delen av Sydamerika, se artikel i CB 4 09. Det finns gråzoner i indelningen av Syd och Centralamerika.

    Kommentar

    • RobinH
      Användare
      • augusti 2008
      • 2150

      #3
      Ja färgerna e otroligt fina.. Hur går det med din (lilla) Hane nu när han får vara själv med sina damer? Har du ingen nytaget foto?
      CA

      Kommentar

      • RobinH
        Användare
        • augusti 2008
        • 2150

        #4
        Honorna på dom första fotona såg ut att ha mycket blå/grön färg nästan som en hane stämmer det verkligen att dom e så fina eller e det som dom har shoppat fotona?
        CA

        Kommentar

        • jinnarparen
          NCS Medlem
          • april 2002
          • 2670

          #5
          Ursprungligen postat av RobinH
          Honorna på dom första fotona såg ut att ha mycket blå/grön färg nästan som en hane stämmer det verkligen att dom e så fina eller e det som dom har shoppat fotona?
          Honorna är nog inte photoshoppade, en del av dem verkar bli riktigt fina.
          Hade själv en sådan på gång, men så bestämde sig den större honan i karet att hon ville ha hanen för sig själv. Resultat: på mindre än en dag, givetvis en arbetsdag, så slog hon ihjäl den andra honan.
          Så nu har jag ett par kvar i ett 600 l kar. De utvecklas fint och det verkar vara lek på gång.
          Det grävs och putsas lite överallt i karet och hanen får spasmiska ryckningar så fort han kommer i närheten av honan.
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • wofflan
            NCS Medlem
            • september 2003
            • 660

            #6
            @jinnarparen Kan du inte slänga in lite bilder på dina Umbrifera?
            Mvh Fredrik

            Kommentar

            • Ola Svensson
              Användare
              • april 2002
              • 14633

              #7
              Ursprungligen postat av jinnarparen
              Umbrifera..inte en CA men...
              ..den har så många egenskaper som påminner om centralamerikanska ciklider.
              Sen lever den precis på gränsen till centralamerika då den dessutom finns i Panama.
              Jag tycker att det är ballt att den har så typisk SA-teckning. En firre som "simmat ner" från Centralamerika men som sedan utsatts för SA-selektionstryck.
              Med vänliga hälsningar

              Ola

              Kommentar

              • Micke Jarhl
                Användare
                • april 2002
                • 2277

                #8
                Ursprungligen postat av jinnarparen
                ..den har så många egenskaper som påminner om centralamerikanska ciklider.
                Sen lever den precis på gränsen till centralamerika då den dessutom finns i Panama.

                Men orsaken till att jag skriver inlägget är att jag hittade en fototråd som jag länkar till här



                ...en del bilder är photoshoppade till max, men man ser ändå på dem att det här inte är vilken fisk som helst.
                Speciellt F0 hanen från Colombia imponerar...35 cm färgprakt och attityd, vad sägs om det?
                fina grejor, på den länken jinnarp..jag ska minsann ta fram kameran i helgen fota mitt par hanen börja ta sig fint nu
                Micke Jarhl Med akvarium!

                Kommentar

                • jinnarparen
                  NCS Medlem
                  • april 2002
                  • 2670

                  #9
                  Ursprungligen postat av Ola Svensson
                  Jag tycker att det är ballt att den har så typisk SA-teckning. En firre som "simmat ner" från Centralamerika men som sedan utsatts för SA-selektionstryck.

                  När jag läste detta så kom jag att tänka på de, faktiskt, rätt stora likheterna i kroppsteckning som den har med guldsömcikliden. Nu tänker jag på hur de iriserande fjällen breder ut sig på kroppen..
                  G Brasiliensis är en annan art som har likheter...
                  Åter till CA

                  Det är där jag hör hemma

                  Kommentar

                  • RobinH
                    Användare
                    • augusti 2008
                    • 2150

                    #10
                    Men om den finns i panama så borde den väl ingå i centralamerika oxå el, är det bara för att majoriteten Umbrifera lever i sydamerika den tillhör där?
                    CA

                    Kommentar

                    • jinnarparen
                      NCS Medlem
                      • april 2002
                      • 2670

                      #11
                      Ursprungligen postat av RobinH
                      Men om den finns i panama så borde den väl ingå i centralamerika oxå el, är det bara för att majoriteten Umbrifera lever i sydamerika den tillhör där?
                      Ärligt talat, jag vet inte. Men skriver jag inte att den finns i sydamerika så är det alltid någon som påtalar att det skulle vara en SA.
                      Övriga inom släktet Caquetaia, som den kanske inte skall tillhöra enligt mitt sätt att se det, finns ju i sydamerika.
                      Åter till CA

                      Det är där jag hör hemma

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #12
                        Caquetaia umbrifera

                        Här är en bild på min hane.
                        Jämför man med de bilder som jag länkade till så ser man att det fattas en hel del i färg.
                        Förhoppningsvis beror det bara på att min är mindre, den är ju bara drygt 20 cm - de andra var ju +35 cm. Så här pass stora fiskar, den lär ju bli över 50 cm, tar god tid på sig att färga ut. misstänker att det inte finns ordentliga färger på dem förrän de är åtminstone 25 cm.

                        Svårt att få ett bra foto där färgerna återges som jag ser den live...det finns mer att se än vad som visas på bild.

                        För övrigt så är det lek på gång, har bilder på honan också där hennes äggrör syns mycket tydligt.
                        Jag har bjudit dem på extra fina & stora räkor den senaste veckan, kanske är det det som gjort att de kommit i stämning. Doviina som går i karet ovanför är också på gång att leka då de fått samma mat.
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • RobinH
                          Användare
                          • augusti 2008
                          • 2150

                          #13
                          Ursprungligen postat av jinnarparen
                          Här är en bild på min hane.
                          Jämför man med de bilder som jag länkade till så ser man att det fattas en hel del i färg.
                          Förhoppningsvis beror det bara på att min är mindre, den är ju bara drygt 20 cm - de andra var ju +35 cm. Så här pass stora fiskar, den lär ju bli över 50 cm, tar god tid på sig att färga ut. misstänker att det inte finns ordentliga färger på dem förrän de är åtminstone 25 cm.

                          Svårt att få ett bra foto där färgerna återges som jag ser den live...det finns mer att se än vad som visas på bild.

                          För övrigt så är det lek på gång, har bilder på honan också där hennes äggrör syns mycket tydligt.
                          Jag har bjudit dem på extra fina & stora räkor den senaste veckan, kanske är det det som gjort att de kommit i stämning. Doviina som går i karet ovanför är också på gång att leka då de fått samma mat.
                          Kul med lek, hoppas det blir lyckat håller tummarna
                          CA

                          Kommentar

                          • jinnarparen
                            NCS Medlem
                            • april 2002
                            • 2670

                            #14
                            Här är en bild på honan också, med äggröret fullt synligt.
                            Här ser man tydligt skillnaderna på hane och hona.
                            Honan är mer kompakt byggd.
                            Honan har svarta bukfenor och främre del av ryggfenan, detta syns rätt tidigt.
                            Sen har hon inte lika långt utdragna fenstrålar som hanen, fast detta märker man inte förrän de passerat 15 cm för det är först då som hanarna börjar visa upp sig.
                            Ofta så synsdet bara en svart fläck på kroppen på honan medan hanen visar hela bandet längs med kroppen
                            Senast redigerad av jinnarparen; 17 oktober 2009, 09:00.
                            Åter till CA

                            Det är där jag hör hemma

                            Kommentar

                            • jinnarparen
                              NCS Medlem
                              • april 2002
                              • 2670

                              #15
                              Ännu en bild på hanen.
                              Har precis gett honom en stor räka. Då drog han sig tillbaka och gömde sig bakom roten för att i lugn och ro tugga färdigt. Man ville ändå ha koll på om det kom något mer...
                              Åter till CA

                              Det är där jag hör hemma

                              Kommentar

                              Arbetssätt...