Är denna del av forumet på väg att dö?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JockeB
    Användare
    • maj 2004
    • 2964

    #16
    Tycker det finns rätt så "många" som håller CA ändå, men alla hänger inte på forumet..
    Mvh Jocke
    Centralamerikanska Ciklider!

    Kommentar

    • jinnarparen
      NCS Medlem
      • april 2002
      • 2670

      #17
      Ursprungligen postat av RobinH
      9. var fan är ungdomarna ?

      Jag får nog räkna mig som en av ungdommarna(25år)...Jag började med CA igen för några månader sedan efter ca 10år med malawi, så någon framtid finns det nog

      Jag håller med att det startas för få trådar om just CA varför har jag ingenaning om!

      Jag tycker att om man diskuterar en viss art eller en viss fisk så tycker jag att det är passande att lägga in ett eller flera foto på just arten eller fisken man diskuterar i tråden så man får en bättre överblick och just nu så har jag ingen vettig kamera att fota med så det e därför jag inte startar någon ny tråd.. men det e bara jag, vad andra har för åsikter återstår att se.
      Kan det då vara så att fototråden som vi har är en bidragande orsak till att intresset verkar minska?
      Här hamnar ju alla foton på alla arter. För oss, gamlingar (jag får väl räkna mig till dem med mina, snart 44 år), som är insatta så är det inga större problem med att reda ut vilken art som är vilken.
      Men för en tjej/kille som är ny på detta blir det onekligen betydligt svårare.
      Sen är det också mest foton på "special"arter mestadels beroende på, återigen oss gamlingar, då vi lägger in bilder på våra fiskar.
      De är ju av modell större och kräver ett större kar, vilket man som ny på detta inte kanske är beredd att satsa på.

      En av uppdelning av fototråden kanske vore på sin plats. Vad sägs om;
      Foton på fiskar som blir max 15 cm - minimum akvarielängd 75 cm
      Foton på fisk som bli mellan 15-25 cm - minimum akvarielängd 125 cm
      Foton på fisk som blir över 25 cm - minimum akvarielängd 200 cm
      Åter till CA

      Det är där jag hör hemma

      Kommentar

      • Decimus
        Användare
        • juni 2006
        • 961

        #18
        bra förslag där jinnarparen!

        Sen kanske fiskföreningarna runt om i landet och fiskaffärerna/handlare/hängivna hobbyister skulle försöka sätta sig ner och fundera på hur man kunde promota, "pitcha" fisk hobbyn till svenska folket.?

        Kommentar

        • Ola Svensson
          Användare
          • april 2002
          • 14633

          #19
          I nästa Ciklidblad blåser jag på med så mycket CA jag bara orkar!
          Med vänliga hälsningar

          Ola

          Kommentar

          • Leopoldi
            Användare
            • februari 2004
            • 1082

            #20
            Det har skrivits i 22 CA trådar under september och halva oktober........jag tycker inte det är så illa.

            Kommentar

            • jinnarparen
              NCS Medlem
              • april 2002
              • 2670

              #21
              Ursprungligen postat av Ola Svensson
              I nästa Ciklidblad blåser jag på med så mycket CA jag bara orkar!
              Man kanske skulle bidra med en artikel, när är deadline.
              Åter till CA

              Det är där jag hör hemma

              Kommentar

              • jinnarparen
                NCS Medlem
                • april 2002
                • 2670

                #22
                Ursprungligen postat av Leopoldi
                Det har skrivits i 22 CA trådar under september och halva oktober........jag tycker inte det är så illa.
                Kollade upp hur det står till på de andra delarna också.
                Vad det gäller sydamerikadelen så var det ungefär det samma
                Afrika delen mer än dubbelt så mycket, men det är förståeligt. Det finns betydligt fler som håller afrikanska ciklider så det är bara naturligt att det skapas mer trådar om detta.

                Kanske är det så att jag bara har gjort en höna av en fjäder, men jag känner ändå att vi inte är så många och vi drar kanske inte till oss så mycket mer folk heller. Även om jag noterat att det har kommit till lite nytt den sista tiden, vilket är mycket trevligt.
                Åter till CA

                Det är där jag hör hemma

                Kommentar

                • Wilhelm
                  Användare
                  • april 2002
                  • 9122

                  #23
                  Ursprungligen postat av jinnarparen
                  En av uppdelning av fototråden kanske vore på sin plats. Vad sägs om;
                  Foton på fiskar som blir max 15 cm - minimum akvarielängd 75 cm
                  Foton på fisk som bli mellan 15-25 cm - minimum akvarielängd 125 cm
                  Foton på fisk som blir över 25 cm - minimum akvarielängd 200 cm
                  Jag tror att det är alldeles för "bökgt" att hålla reda på hur stora fiskarna kan bli.
                  mvh Wilhelm

                  "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                  www.linkopings-akvarieforening.net/
                  Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                  www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                  Kommentar

                  • Wilhelm
                    Användare
                    • april 2002
                    • 9122

                    #24
                    Ursprungligen postat av jinnarparen
                    Man kanske skulle bidra med en artikel, när är deadline.
                    27 september
                    mvh Wilhelm

                    "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                    www.linkopings-akvarieforening.net/
                    Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                    www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                    Kommentar

                    • Ola Svensson
                      Användare
                      • april 2002
                      • 14633

                      #25
                      Det blir två artiklar, omslaget samt en poster. Sammanlagt mer än 40 bilder.
                      Med vänliga hälsningar

                      Ola

                      Kommentar

                      • jinnarparen
                        NCS Medlem
                        • april 2002
                        • 2670

                        #26
                        [QUOTE=cf.akvarielagret;788857]
                        Ursprungligen postat av jinnarparen
                        Det är nog som du skriver, det går mot mindre saker. Kan det att ha med lågkonjunkturen att göra?

                        1. Lågkonjunktur (en liten anledning)

                        2. Folk är upplysta och vet vad ett stort akvarium kostar i drift

                        3. Försäljningen av stora akvarium har totalhavererat (utom hos mig) ingen kan hantera dessa Glasmästare vet inte hur man gör, tillverkningsansvar, grossister vet att transporter inte fungerar likaså zoobutikerna

                        4. Akvarieföreningar är som en toalett , spolar man förstår man
                        (som begravningsentreprenörer)

                        5. inga nya visioner går i stå

                        6. vi har haft alla arter...........nästan

                        7. fiskodlingar, jag är uppfödd i dessa fanns massor i Stockholm på 1970-1990

                        8. man hade tid förr i tiden man åkte planlöst runt alltid var någon källare öppen, nu hinner man inget (jag vet snart gammal)

                        9. var fan är ungdomarna ?

                        10. Det ska alltid vara det billigaste ingen betalar för kvalitet när såg man en svärdbärare som var 10cm sist i en butik

                        11. levande foder, böcker, tidningar stendött

                        Våran klubb klarar sig bättre vi är lite efter (vi var ungdomarna för 20 år sedan) samma är kvar
                        lite fetare, mindre hår, pratar gärna sjukdomar samt har nästan inga akvarier kvar
                        men att sitta hemma vid datorn i kalsingarna o snacka skit......det gillar vi

                        6. vi har haft alla arter...........nästan
                        Sant, utbudet i Sverige är inte alltför stort och tittar man runt i världen så ser det inte ut att vara mycket större där heller


                        7. fiskodlingar, jag är uppfödd i dessa fanns massor i Stockholm på 1970-1990
                        När det gäller centralamerikanska ciklider så känner jag bara till en (i Norrköping)


                        11. levande foder, böcker, tidningar stendött
                        Svensk litteratur om centralamerikanska ciklider är inte mycket att hurra för. Det finns en del på engelska och tyska som är bra.
                        Åter till CA

                        Det är där jag hör hemma

                        Kommentar

                        • jinnarparen
                          NCS Medlem
                          • april 2002
                          • 2670

                          #27
                          Ursprungligen postat av Wilhelm
                          Jag tror att det är alldeles för "bökgt" att hålla reda på hur stora fiskarna kan bli.
                          Fast vi som kan det borde kunna fixa det.
                          Åter till CA

                          Det är där jag hör hemma

                          Kommentar

                          • algebrant
                            Användare
                            • oktober 2002
                            • 107

                            #28
                            Ursprungligen postat av Wilhelm
                            Jag tror att det är alldeles för "bökgt" att hålla reda på hur stora fiskarna kan bli.
                            Hur menar du då?
                            MvH


                            Algebrant

                            Kommentar

                            • Wilhelm
                              Användare
                              • april 2002
                              • 9122

                              #29
                              Ursprungligen postat av algebrant
                              Hur menar du då?
                              Om man vill lägga in en bild, så måste man om man inte vet hur stor fisken kan bli, gå in på artregistret för att kolla och sedan lägga in bilden på rätt ställe.

                              Ligger bilder i fel kategori, så måste moderatorn flytta bilden efter att ha kollat storleken på fisken.
                              Därför tycker jag att det är "bökigt"
                              mvh Wilhelm

                              "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                              www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                              Kommentar

                              • ertho
                                Användare
                                • juni 2009
                                • 7

                                #30
                                Jag måste få vara med på ett litet hörn

                                Inledningsvis i tråden så efterfrågades varför intresset för SA samt CA minskar. (håller denna del av forumet på att dö ut)

                                Har ingen generell medicin mot detta men hade en liknande attityd själv en gång på 70-80 talet som inte är så jättebra.

                                Höll på med kräldjur och var då intresserad av europeiska huggormsarter. Varför nu intresset föll på just dessa djur är inte så svårt att tänka sig in i, var ungdom då.

                                Nåväl en kamrat till mig med gemensamt intresse hälsade på en annan som tyckte att boaormar var det bästa som fanns.

                                Nu kommer själva poängen - När vi hade kommit ut från vår boaormshållare så uttalade jag mig lite nedlåtande och hur ointressant det måste vara att hålla dessa djur.

                                Döm om min förvåning när min kamrat tittade på mig från topp till tå och sade
                                -Ointressant?,... frågan är väl bara hur mycket man sätter sig in i det. Och han verkar ju trivas med det.

                                Nu har åren gått och jag har hela tiden detta med mig. Har verkligen förstått att ALLT är intressant bara man sätter sig in i det.

                                Fråga Adde Malmberg (komiker) som, åtminstone tidigare, hade passionen att samla på sockerbitar från restauranger o caféer. Socker som socker undrade programledaren - ja men poängen är att jag kan berätta en historia kring varje sockerbit i burken.

                                Samla på damm, stenar, kottar eller vad ni än vill men lägg ner lite själ och hjärta i det så kommer folk om är likasinnade.

                                Mvh

                                Kommentar

                                Arbetssätt...